woensdag 15 juni 2016

{ OMA'S RECEPT - GOULASH }

(Hongaars gerecht)

500 gram rundvlees (vrij vet)
100 gram vet spek
1 grote uit
1 grote tomaat
1 pitje knoflook
1 lepel azijn
paprikapoeder
marjolein
peper
bouillon


Spek en vlees (het laatste geschrapt en gezouten) in grote dobbelstenen snijden, het spek in een diepe braadpan warm maken en de in ringen gesneden ui hierin goudbruin bakken. Vervolgens 1 theelepel paprikapoeder er door roeren en de azijn er over sprenkelen. Daarna het vlees, de peper, marjolein, knoflook en tomaat toevoegen en enige minuten laten smoren. Zoveel bouillon toevoegen, dat de stukken vlees juist onder staan. Het vlees zachtjes gaar en mals laten stoven gedurende 2 à 2½ uur.

Goulash kan men geven als vleesgerecht, dus bij groenten en aardappelen, doch het is uitnemend geschikt om te geven bij doorgekookte rijst. Ook kan men de rijst met het vlees meekoken.

Note: bij gebrek aan verse marjolein gebruikte ik verse oregano. Ook deed ik er naast de tomaat nog een halve rode paprika doorheen.

3 opmerkingen:

  1. O je bent een schat!! Ik was al zo lang op zoek naar dit zo een recept!! Dit is simple en betaalbaar. Een tante maakte het wel eens en dat was zo lekker. Maar ze kon het zich niet herinneren.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me echt heerlijk. Ga ik zeker een keer proberen.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen