woensdag 22 juni 2016

{ OMA'S RECEPT - GESTOOFDE SNIJBONEN }

1 kilo snijbonen
40 gram boter of margarine
± 5 gram zout
± 10 gram suiker
(nootmuskaat)


De bonen afhalen, wassen en op een vergiet laten uitlekken. Vervolgens de bonen met een snijbonenmolen of een gewoon mes (waaraan een snipperdraad geschoven kan worden) in dunne, enigszins schuine snippers snijden; heeft men handigheid in dit werkje, dan 3 of 4 naast elkaar. De snippers onder toevoeging van een weinig water met de helft van de boter, het zout en de suiker opzetten en, onder herhaald omschudden, zachtjes gaar stoven (½ à ¾ uur). Is de groente te vochtig, dan het water bij open deksel laten verdampen. Daarna, zo nodig, nog een weinig zout of suiker er door mengen, de rest van de boter en zo men wil nootmuskaat toevoegen.

Men kan van niet te grote snijbonen ongeveer 20 stuks (¼ kilo) per persoon rekenen.

1 opmerking:

  1. Snijbonen vind ik heerlijk. Als ik ze eet denk ik altijd aan mijn vader die met een schoenmakersmesje = zonder lemmet, de bonen op zijn wijsvinger legde en daar de reepjes afsneed, allemaal gelijk van dikte. Nooit begrepen hoe hij dat deed, ik heb nu zijn mes geerfd namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen