maandag 27 juni 2016

{ MIJN SMARTPHONE REALITY-CHECK }

Het zit er op. Zo ongeveer een week geleden zette ik mezelf voor een persoonlijke uitdaging waar een enkeling van jullie ook wel oren naar bleek te hebben. Vandaag is het tijd om op de uitdaging terug te kijken en te zien hoe vaak en hoeveel tijd ik in het pakken van mijn smartphone steek.

Tussen vorige week's maandagochtend 07.00 uur en afgelopen middernacht noteerde ik elke minuut die ik met mijn telefoon doorbracht. Dat is om precies te zijn over een periode van 161 uur, maar laat ik eerst beginnen met daar wat slaapuren vanaf te halen. Na 22.00 uur gaat standaard mijn telefoon opzij en wordt pas de volgende morgen rond 06.30 uur weer gepakt. Dat is zo'n 51 uur phone-loos, waardoor er nog 110 actieve uren over blijven. Wat viel me in al die uren op?


Mijn smartphone-tijd begint al vroeg in de morgen als hij of zij me als wekker wakker maakt (het is 'hij' blijkt later; ik zocht het even in het woordenboek op..). Daarna volgt direct mijn eerste verslaving: het doorlezen van het nieuws van de NOS, dan dat van RIJNMOND, gevolgd door buienradar en een blik op Instagram; ik ben na twintig minuten weer helemaal bij en begin aan mijn dag.

Maak ik me niet te druk en heb ik niet te veel zorgen, dan lukt het me makkelijk de telefoon voor enkele uren opzij te leggen, maar - zo bleek met dit onderzoek - wanneer ik er even doorheen zat, pakte ik hem er vaker bij. Uit verveling of om mijn gedachten te verzetten. Om even doelloos te staren naar de geplaatste foto's van mijn IG-'vrienden'. Even niet hoeven denken aan mijn eigen sores; ik ben er niet trots op, maar het blijkt voor mij een makkelijke 'instant-vlucht' te zijn.

Hoeveel van mijn 110 levensuren verdeed ik nu precies?


Nou.. naar mijn idee blééf ik schrijven.. Een minuutje hier.. weer twee daar.. buienradar, mijn 'ochtendritueel'.. e-mail, blogger, fotografie.. Het bleken uiteindelijk toch 'maar' 284 minuten te zijn. Omgerekend kom ik dan op 4,7 - afgerond 5 - uur uit. En dat van de 110! Mensenlief.. dát viel me mee!

Ga ik nu naar aanleiding van deze uitkomst mijn smartphone-gedrag wijzigen? Ja en nee. Ik ben me er nu wel heel bewust van dat als ik me aan mijn ochtendritueel hou en niet te veel en paniekerig bij elke melding mijn telefoon grijp, ik best netjes gebruik maak van dit nieuwerwetse medium. Maar kan het nog minder? Dat naar mijn idee altijd  ;o)

Hoe kwam jij uiteindelijk 'uit de bus'? Viel het je mee? Of deed je niet mee, maar ben je toch een beetje nieuwsgierig geworden? Een persoonlijke uitdaging kan natuurlijk altijd!

8 opmerkingen:

  1. Dat valt inderdaad wel mee! Maar ik herken het ook, 's avonds nog even kijken, 's morgens even. En je hebt natuurlijk altijd momenten dat je even op berichtjes 'moet' reageren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik deed niet mee, maar herken wel 'de vlucht' in andermans plaatjes. Niets mis mee denk ik, zolang het niet te extreem wordt en je niet de plaatjes van iemand anders als doel maakt. Wel leuk dat je het zo goed bij hebt gehouden. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb niet mee gedaan aan deze reality check, maar weet wel dat ik teveel tijd doorbreng op mijn mobiele telefoon. Teveel naar mijn zin, het zal in vergelijking met anderen ook wel redelijk weinig zijn, daar ik niet continue op het schermpje zit te staren wanneer ik naar de supermarkt loop, op de fiets zit of wanneer er visite in mijn woonkamer zit/ik zelf bij iemand op visite ben. Wel denk ik dat zo'n testje je met beide benen op de grond zet wat betreft je smartphone tijd. Misschien toch maar eens overwegen.

    Waar ik het meeste tijd aan besteed op mijn telefoon, is met het schrijven van notities en Instagram (om een overzicht te geven van de tijd die ik op Instagram doorbreng: soms kijk ik naar twee minuten weer, terwijl er in twee minuten toch echt vrijwel nooit een nieuwe foto met bericht is geplaatst door één van de weinigen die ik volg). Sinds ongeveer drie maanden heb ik ook een app op mijn mobiel om mij te motiveren de Bijbel in één jaar uit te lezen (She reads truth - persoonlijk vind ik dat dan wél weer een aanrader).

    Volgens mij is het hele gebeuren met de slimme telefoon ook doorgeschoten. We zouden altijd maar bereikbaar moeten zijn. op de Duitse radio hoorde ik afgelopen week dat er een onderzoek was geweest naar de mate waarin wereldwijd mensen bereikbaar wilden zijn. Voor de Duitsers betrof dit 17% van de ondervraagde personen. Zij vonden dit zeer belangrijk. Mexico en Japan, waren het geloof ik, vonden bereikbaarheid het belangrijkste, met - naar ik meen - 52% en 48% van de ondervraagden. Helaas kan ik de resultaten van de test nergens vinden, want ik ben wel erg benieuwd naar de uitslagen van andere grote en westerse landen en hoe Nederland uit de bus komt!

    Om een heel lang verhaal toch maar even wat korter te maken: ik ben het helemaal met je eens, dat wij met ons allen teveel tijd doorbrengen met onze neus op de smartphone gericht. Wanneer komt de ommekeer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.refoweb.nl/nieuws/964/van-smartphone-naar-simpele-telefoon/

      Dit stuk is ook interessant. Zelf ben ik vaak genoeg aan het overwegen om - ondanks mijn leeftijd van bijna 25 - over te stappen op een eenvoudiger telefoontje, om inderdaad ook meer tijd over te houden voor wat belangrijk is. Ik kan mij wel vinden in de keuze van deze beste man!

      Verwijderen
  4. Mooi resultaat! Ik denk dat het hier ook wel mee valt, maar dat komt natuurlijk ook van de 8 uur per dag werken... Op de volkstuin... En tijdens slapen gebruik ik de telefoon niet. Dus hoeveel uur blijft er over op een dag, niet zo veel :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik mijn smartphone toch al nauwelijks omdat ik thuis werk, en omdat ik een hekel heb aan telefoons. Ik gebruik hem vooral als mp3speler bij het hardlopen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I don't use my smartphone a lot for browsing or internet things...I just don't like the small screen...so I'm much more likely to use the laptop for those...I play words with friends with my sister and mom...so a few minutes there each day...and then the occasional phone call or text...and when I'm traveling I use the alarm...

    ~Have a lovely day!

    BeantwoordenVerwijderen