vrijdag 3 juni 2016

{ BUDGETTIP : GRATIS RIJST }

Sommigen gaven aan het prettig te vinden zo nu en dan eens één van mijn budgettips te lezen. Nou.. hier is er weer ééntje: afgelopen maandag haalde ik gratis rijst. Je leest het goed: gratis rijst. En niet zo maar een beetje.. wel 14 pakken! Ik leg het je graag even uit  ;o)

Zoals altijd kijk ik op zondagavond online naar de reclames van mijn vaste supermarkt (Dirk). Deze week hebben zij pakken rijst in de reclame: 2 voor € 1,00. Nu is het de rijst en het merk die ik normaal ook altijd in huis heb, alleen kies ik (geen idee waarom) de grotere (plastic) verpakkingen. Deze aanbieding geldt alleen voor de kleinere kartonnen verpakkingen. Zullen we eens een rekensommetje doen?


Normaal kost zo'n verpakking € 1,29 per stuk. Zou ik er twee kopen, dan kost me dat € 2,58. Nu is de reclame: 2 voor € 1,00. Een besparing van € 1,58!

Bij dergelijke aanbiedingen (lees: producten die ik anders ook altijd in huis haal en veel gebruik) ga ik aan het rekenen en bepaal welke financiële ruimte ik in die week heb. Deze week heb ik niet zo heel veel nodig, dus ik kan wat "uit de band springen". En dat doe ik dan ook!

In plaats van twee of vier pakken mee te nemen, besluit ik maar liefst 12 pakken rijst in mijn karretje te zetten. Twaalf?! Ja.. twaalf pakken rijst. En weet je wat ik later deed? Ik haalde er nog twaalf bij. Húh?! En weet je wat ik met al die rijst doe? Die zet ik lekker weg in mijn voorraadkast. Met een houdbaarheidsdatum van ver in 2018 weet ik zeker dat we die pakken op krijgen (sterker nog: waarschijnlijk gewoon al dit jaar)  ;o)

Reken je nog een keertje mee?

     24 x € 1,29 = € 30,96  (normale prijs)
     24 x € 0,50 = € 12,00  (actie prijs)

     € 30,96 - € 12,00 = € 18,96  (winst)

     € 18,96 (winst) : € 1,29 (normale prijs) = 14,69 pakken gratis rijst

Snappie?  ;o)

14 opmerkingen:

  1. Dat zijn nog eens super aanbiedingen! Dat geeft een rijk gevoel he. Als je dan in je voorraadkast kijkt. Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Doen wij hier ook zo, en kun je nagaan dat ze daar nog winst op maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, slim!! Ik deed het ook een tijd. Helaas heb ik echt heel weinig ruimte om mijn voorraad op te slaan. In de zomervakantie ga ik weer eens heel erg grof opruimen want ik wil ook weer een normale voorraadkast. Heb nu 2 plankjes waar ik wat op kan zetten voor 6 man.. dat schiet gewoon niet op! Weet je waar ik nu ook benieuwd naar ben: hoe deel jij je voorraadkast/kamer in? Heb je een vaste (logische) indeling? Zou je daar een keer een blogje aan willen besteden? X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Twee keer 'ja'! ;o)
      'Ja' er zit logica in en 'ja' daar schrijf ik gerust over. Komt goed!

      Verwijderen
  4. Een pak snelkookrijst bij de appie kost 39 cent (basic). Nog goedkoper en je hoeft geen voorraad aan te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker waar, maar basmati- en/of jasmijnrijst redt je volgens mij niet voor die prijs ;o)
      Daarnaast heb ik de voorraad om een andere reden..

      Verwijderen
  5. Je weet het vast al wel, maar voorraad hoeft niet altijd in de voorraadkast he...vooral niet van die hoeveelheden voor een jaar...bakken onder het bed, salontafel met opbergruimte, een kast op zolder...kan allemaal! En dan zet je in de keuken alleen wat je de komende dagen nodig hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wist hem al, maar misschien enkele lezers nog niet! Dank dus voor je tip.

      Verwijderen
  6. Leuk om te lezen! Ik let ook op zulke aanbiedingen. Mijn man was jarig en ik heb veel bespaard door de weken ervoor op aanbiedingen te letten (een heel aantal 1 + 1 gratis). Ik heb extra ingeslagen, omdat er meer verjaardagen aankomen. Mijn man wilde graag Chinees eten. Ik zag de bui al hangen: Chinees halen voor 11 personen. Waarvan een groot deel volwassen én gek op vlees... Laat het vlees nou net flink in de aanbieding zijn afg. week. Ik ben op zoek gegaan naar recepten en mag die nu weer doorgeven aan de op zich zelfwonende kinderen. Het viel in de smaak dus!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als er nu toch beestje in komen (ja dat kan) kun je de rijst in de vriezer doen . Beestjes dood en de rijst kun je gewoon eten. Ik werkte ergens waar ze ook zakken rijst langer in voorraad hadden. Soms gebeurt het gewoon en dan werd het na het zeven gewoon verkocht aan winkels.
    Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik kijk zelf ook vaak op gratis.nl en ik heb de scoupy app op mijn telefoon. LET OP je moet dus altijd je kassabon bewaren. Bij de aanbiedingen op gratis .nl kun je ook de bon opsturen volg de instructies. Je moet er even in komen maar dan wordt het een soort sport.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oeps hou het in de gaten hoor. Ik heb ook heel veel eten weg kunnen gooien door een te warme zomer en een piep klein beestje. Dat overal doorheen vrat. Ik heb nu alles in glazen potten zitten. Dat gebeurd me niet nog een keer. succes, op zich een geweldige koop!

    BeantwoordenVerwijderen