dinsdag 21 juni 2016

{ BUDGETTIP : DE VOORRAAD, HOE DIE VAN MIJ WERKT }

Fijn dat jullie je zo vrij voelen mij vragen te stellen! Net als deze bijvoorbeeld, van Marleen (neem zeker even een kijkje op haar blog; ik vind haar een Kanjer!):

"Weet je waar ik nu ook zo benieuwd naar ben: hoe deel jij je voorraadkast/kamer in?
Heb je een vaste (logische) indeling? Zou je daar een keer een blogje aan willen besteden?"

Jullie weten hier het antwoord al op hé? Túúrlijk! (Nu alleen nog hopen dat hij niet te lang wordt..)  ;o)

Om te beginnen heb ik mijn voorraad niet op één, maar op drie plekken staan. In de keuken heb ik aangebroken verpakkingen in weckpotten pak-klaar op de plank staan, maar daarnaast staat er ook een deel (food) in de gangkast, een ander deel (non-food) vult een plank in de ingebouwde slaapkamerkast en tot slot hou ik er ook in de schuur nog een paar gevulde planken op na. Waarom zo ruim opgezet?

Bij een korting van ongeveer € 0,50 per tube, neem ik er graag wat extra mee

De meest simpele uitleg is dat ik het fijn vind om food en non-food van elkaar gescheiden te houden. Non-food producten kunnen nog al eens hun geur afgeven en nee, naar zeep riekende rijst... Daarnaast vind ik het prettig de food producten in de buurt van de keuken te hebben en de non-food in de buurt van de badkamer. Zijn er weer eens van die heerlijke veel-voor-weinig-aanbiedingen, dan zet ik die - gezien de beperkte ruimte in huis - liever als back-up in de schuur opzij.

En dan de inhoud van de kasten. Of dat logisch is weet ik niet, maar voor mij werkt het prettig. En daar gaat het uiteindelijk toch om, dat jijzelf goed met je systeem kunt werken!

In principe staan er in de voorraad alleen artikelen die ik standaard verbruik. Denk bijvoorbeeld aan koffie, thee en suiker, koek, snoep en limonade, pasta en rijst en ontbijtgranen en broodbeleg. Daarnaast staat er altijd wel een blikje vis, heb ik voor nood (lees: onverwachte gasten of een vergeten boodschap) diverse blikjes groenten staan en soms een extraatje in de zin van knakworstjes of avondsnack. Mijn regel is: van alles één, maximaal twee op voorraad en één eruit is direct noteren op de boodschappenlijst. Zo blijft mijn voorraad altijd gevuld en door alleen producten op voorraad te hebben die ik standaard verbruik, hoef ik me nauwelijks zorgen te maken over de houdbaarheidsdatum.

Door alle artikelen - net als in de supermarkt - per productgroep weg te bergen, zie ik in één oogopslag wat ik in huis heb en wat ik voor een maaltijd kan gebruiken. Hier geen zoektochten in de kast!

Een ó zo fout extraatje wat af en toe stiekem toch in mijn voorraad te vinden is  *Ü*  

Wil je ook beginnen met het aanleggen van een (kleine) voorraad, dan raadt ik je aan eerst eens te kijken naar welke producten jij steevast verbruikt. Twee potten pindakaas in huis halen terwijl je last hebt van een noten-intolerantie (ik geef maar even een gek voorbeeld) heeft natuurlijk geen enkele zin. Net als een aanbieding meenemen 'omdat-het-in-de-aanbieding-is'.. Kijk goed naar jouw eigen persoonlijk verbruiksgedrag en leg aan de hand daarvan je voorraad aan. Neem - als je wat ruimte hebt vrijgemaakt om van start te gaan - met elke boodschap één of twee van je standaard producten extra mee naar huis (op deze manier voel je het ook niet zo hard in de knip!) en leg stukje bij beetje jouw persoonlijke back-up aan. Je weet immers nooit wanneer het zomaar ineens van pas zou kunnen komen..

9 opmerkingen:

  1. Lijkt me prima voorraadbeheer. Komt wel overheen met wat ik aanhoud, alleen is bij mij de ruimte (helaas) zeer beperkt... Ik mis m'n voorraadkast uit het vorige huis enorm ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als ik meerdere plekken heb voor mijn voorraden verlies ik helaas het overzicht. Ik heb alles in de kelder.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beetje Marie Kondo ;)
    Opruimen in categorieën en opbergen in categorieën! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik las laatst de tip om een lijst te maken van de producten die je graag op voorraad wilt hebben en dan elke week bijv. 5 euro te nemen om 1 van deze dingen te kopen. Zakken bloem, blikjes tomaat, dat soort dingen. Vond ik ook wel een goeie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik let nooit op aanbiedingen. Ik koop graag bij Aldi en de Pick up service van Jumbo. Kom wekelijks ook graag op de markt, bij 1 stalletje waar het aanbod en prijs bij mijn behoefte passen en dan ook nog de moestuin,,waar de aardbeien aan de laatste aardbeienoogst is begonnen. Lekker hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik schaam mij diep dat ik nog niet eens jouw mooie blog aan het volgen ben.. dus hier ben ik!
    Ga even lekker lezen, want volgens mij hebben wij wel wat overeenkomsten :-) en tips en tricks zijn altijd welkom!Enne, de ketting op de foto gaat niet weg hoor, veels te blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk, dank voor je antwoord!! Enne, hihi, ik vind jou een kanjer! Binnenkort update van mij. Ben nu nog te moe, maar het korte antwoord is: het gaat goed! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Producten die ik gebruik koop ik ook altijd wat extra als het in de aanbieding is, een voorraadje is nooit weg! En ik vind het zonde om meer te betalen als het niet nodig is:)

    BeantwoordenVerwijderen