maandag 2 mei 2016

{ HET RITME VAN DE REGELMAAT }

Fris, licht en zoet ruikend was de aansporing die de huisvrouw van vroeger kon lezen in haar huishoudelijke gids. Wanneer je één van de vele beschrijvingen leest van hoe in de vorige eeuwen het huishouden werd aangepakt, is het duidelijk dat er veel verschillende methodes en organisatie aan te pas kwamen. Vaak was de werkweek van een huisvrouw opgesplitst in specifieke dagtaken.


Traditioneel kon een dergelijke huishoudweek er ongeveer zo uit zien:

Maandag was voor het wassen,

Dinsdag voor de strijk.

Woensdag was naaidag en

Donderdag was de dag om naar de markt te gaan.

Vrijdag was de dag om schoon te maken,

Zaterdag werd er gebakken.

Zondag was - uiteraard - een dag van rust, wat gezien de zware arbeid in die dagen misschien nog wel harder nodig was dan nu.

Zo vermoeiend als het allemaal klinkt, zelfs het lezen van een dergelijke lijst wekt bij mij over het algemeen al een bepaald gevoel van rust op. Het aangename gevoel van veiligheid dat een bepaald ritueel en herhaling je kan bieden. En hoewel we vandaag de dag dingen anders doen is het nog steeds nodig om een soort georganiseerde orde in je huishoudelijke reinigingsroutine te creëren.


Voor mij helpt het juist enorm om me aan een dergelijke lijst vast te houden. Niet dat het momenteel zoden aan de dijk zet, maar als ik me goed voel ziet mijn week er zo uit:

Maandag doe ik de boodschappen, dinsdag de strijk. Op woensdag 'mag' ik me verwennen met een handwerk, op donderdag poets ik de boel aan kant en op vrijdag piep ik soms nog even over de markt. Vaak was ik dan ook al een eerste was, maar het meeste wordt toch wel op zaterdag gedraaid. Het bakken van bijvoorbeeld brood of koek wordt nu nog her en der door de week gedaan, maar misschien kan ik dat toch eens naar de zaterdag verschuiven. De zondagse rust houd ik er zo veel als kan hier zeker ook in, al zouden ze soms nog nét een tikkie rustiger mogen zijn  ;o)

Heb jij baadt bij een vaste weekstructuur en houdt jij daardoor een huishoudschema aan?

8 opmerkingen:

  1. Ik hou wel erg van structuur, heb het ook nodig.
    Een vast schema heb ik nog niet, dat is wel een goed idee om vaste dagen in te stellen voor alles.
    Nu maak ik altijd een lijst aan het begin vd week zodat ik weet wat er de nieuwe week moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is heerlijk he gewoon zo'n gewoonte, zo'n structuur. Meestal op zondag wordt het huis gestofzuigd door meneer. De rest gebeurt op maandag, wassen, opruimen, kuisen hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb er lang over gedaan maar na 51 jaar ;) heb ik het ideale schema.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een heel vast ritme, ik hou er zo van. Iedere dag een beetje zodat er nog wat tijd over is voor leuke dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb een beetje een schema, maar niet heel vast hoor. Ik zou alleen maar nerveus worden als het een keertje toch niet zou lukken. Dus loslaten en kijken wat die dag het meest nodig is, dat werkt voor mij toch beter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ook vaste dagen waarop ik dingen doe. Dat werkt geweldig vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had een heel stuk getypt hier, drukte op voorbeeld en alles was weg...
    Hier geen weekschema.
    Alles netjes , schoon en opgeruimd voor ik ( acht dagen) aan het werk ga.
    Ook de was bij en helemaal opgeruimd.
    De eerste dagen gaan alle energie naar het gezin waar ik werk, blijft er 's avonds alleen het koken en opruimen over ( en natuurlijk het bijhouden van toilet e.d.).
    Na vier dagen moet ik mijn uniformen wassen , en heb ik vaak wat kortere dagen , zodat ik weer iets meer kan doen.
    Dingen als de was en zo probeer ik wel bij te houden ( heel veel was hier, wegens mannen met vieze werk kleding).
    Na de vierde dag meestal weer iets meer energie en tijd, hoewel we nu al "terug moeten bellen".
    Dat betekend dat je vanaf dag vijf 's middags een extra gezin kan krijgen.
    Zo kom ik dus aan al mijn plusuren.
    Tja, weinig kans op dagelijks schema's hier.
    groetjes, Franca.

    Die je stiekem een beetje benijd om zo'n mooie regelmaat...
    Goed beseffend dat ik toch al bof!
    Een mens kan niet alles hebben.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik ga ook een schema maken, want het loopt me uit de hand. Wassen doe ik erg regelmatig, zeker als de wind en de zon er zijn. Broodbakken doe ik met de regelmaat en ander bakwerk ook, als de oven voorwarmt ga ik meestal eerst iets bakken.
    maar een lijstje is toch wel handig, zeker als over 7 weken de vakanties(heerlijk) weer beginnen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen