woensdag 18 mei 2016

{ BUDGETTIP : DE VOORRAAD }

Jak, wat een rare week. Met die lange vakantie en ook de maandag nog vrij, zijn mijn schema's een wirwar, loopt de opstart stroef en doe ik pas vandaag mijn wekelijks boodschappen. Ook omdat het kon hoor; ik had voor ons allemaal nog voldoende voedingsmiddelen in huis. En nee.. niet omdat ik vorige week als een gek aan het bunkeren ben geslagen (enórm volle boodschappenkarren zag ik staan), maar meer omdat mijn voorraadkast rijkelijk gevuld is. Vrienden denken dat ik gek ben, mijn opa kan het wel begrijpen en hier in huis vinden ze het prima (jongste gaat graag 'even naar de winkel'). Het is één van mijn troeven als het gaat om budgetteren.


Toen ik dit huis betrok heb ik in de gangkast een paar planken leeg gehouden en plaats gemaakt voor mijn voorraad. Nu had ik altijd al wel een voorraad in een keukenkastje staan (gewoon om niet mis te grijpen), maar tegenwoordig hou ik er toch wel een flinke voorraad op na. En vanaf het moment dat ik dit op ben gaan bouwen voel ik me een stuk rustiger.

In mijn voorraadkast vind je vooral makkelijk te bewaren basic voedingsmiddelen als bruine, witte en kidneybonen, wortelen en sperziebonen, maar ook tomatenpuree en vis. Alles in blik, dat stapelt makkelijk weg en kan niet snel kapot vallen. In een andere kast heb ik inmiddels ook een flinke voorraad beauty- en schoonmaakartikelen verzameld. Had ik eerst overal één extra van op voorraad, nu staan er soms wel drie of vier flessen shampoo of doucheschuim in de kast. Just in case! Maar ook omdat er soms van die heerlijke aanbiedingen zijn. Drie voor € 5,00 bijvoorbeeld, of de 1+1 gratis..

Ik moet wel zeggen: ik ben geen Doomsday Prepper. Hoewel ik het heel fijn vind te weten dat ik mij en mijn gezin een dag of wat van voedsel kan voorzien, mijn voorraad is meer opgebouwd voor de financieel krappere tijd. Tot vorige maand kon ik me steeds veroorloven met elke boodschap een blik of iets extra mee naar huis te nemen. Zo bouwde ik ongemerkt mijn voorraad op. Maar nu... 'in-between-payments'...


Mijn voorraad is - net als ook nu - in het verleden al meerdere keren als zeer prettig ervaren. Het is zeker één van mijn grootste troeven als het gaat om rondkomen met een minimaal budget. Want pasta (voorraad) gecombineerd met een blik tomatenblokjes (voorraad) zorgen samen met vis (voorraad) en gedroogde kruiden (voorraad) al snel voor een prima maaltijd..  ;o)

Zie jij ook het nut van een goed opgebouwde voorraad en werk jij ook met een soortgelijk systeem? Er zijn vast lezers op zoek naar ervaringen. Wil jij die van jou delen?

11 opmerkingen:

  1. Toen voor mij ook de magere tijden aanbraken heb ik een flinke voorraad aangelegd. Wc-papier, keukenrollen, wasmiddel, eigenlijk zo'n beetje alles wat niet kan bederven. Net als Monique gaf en geeft het mij rust. Weten dat je genoeg in huis hebt als het een keer niet uitkomt om boodschappen te doen. Ook heb ik mezelf (een beetje dan) leren koken. Dat scheelt ook een hoop. Zelf maken i.p.v. kant-en-klaar is nog lekkerder ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik werk niet met zo'n praktisch systeem, maar heb wel voorraad. Ik ben nu bezig met vooral uit de voorraad te eten en wil dan met behulp van aanbiedingen een mooie basisvoorraad opbouwen. Ik heb een extra koelkast, gekregen van mijn ouders, zij hadden hem over. Handig met het schoonmaken van de koelkast, je kunt het gelijk overzetten. De koelkast die uit staat gebruik ik als voorraadkast. Heel vaak komt er iemand de keuken binnen die zegt: Hé de koelkast staat op een kier. Klopt! ;-)
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wel een heel praktische voorraadkast! ;o)

      Verwijderen
  3. Ik heb ook wel voorraad ... zit in de genen denk ik.:-) Mijn moeder die de oorlog had meegemaakt had ook al zo'n voorraad... zelfs (keuken)handdoeken en ondergoed en zakdoeken kocht ze in reserve. Zoveel dat ik nu nog steeds van die ouwerwetse handdoeken liggen heb...Stom hoor want ik zie er nu vaak zo mooie moderne en die heb ik dan echt niet nodig met die voorraad. Tja... dus zelf beperk ik me vooral in etensvoorraad. Inderdaad heel handig zo kan er al eens een keertje boodschappen doen worden overgeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me niet herinneren of ik veel voorraad had in mijn moeilijke finenciele tijd. Wel dat ik lege flessen bewaarde en aan het eind van de maand kon ik er wel weer paar dagen van eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fijn dat het voor jouw werkt. Wij hebben dit niet en proberen de kasten leeg te houden. Behalve natuurlijk de eigen gemaakte producten. Daarvan hoop ik wel een voorraad op te bouwen. Maar ik probeer ook zo mijn mogelijk afval te creëren. Dus dan gaat het blik en glas gedoe niet op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij creëren ook zo min mogelijk afval, maar in geval van nood zijn dit hele fijne artikelen om op voorraad te hebben. Daarnaast kun je - als je er iets van gebruikt - het glazen potje of het blik hergebruiken. Vooral de blikken al dan niet geverfd in de tuin voor zaailingen bijvoorbeeld. En het glas kan prima gebruikt worden als opbergpotje, drinkglas.. Een voorraad hoeft dus niet persé milieu-onvriendelijk te zijn ;o)

      Verwijderen
  6. geweldig! En voor het vers en de vitaminen kun je gerust in de natuur shoppen. Veel wilde kruiden zijn eetbaar. Je zou nog wat fijngehakte brandnetel en paardebloemblad door die pasta kunnen doen. Helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. vooral in de winter wil ik een voorraad hebben. ik loop erg moeilijk en als het glad is durf ik echt niet naar buiten, dan is een aardige voorraad een uitkomst.
    Berber

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ijkt mij ook een uitstekende reden om een voorraad in huis te hebben!

      Verwijderen