maandag 18 april 2016

{ STRENG ZIJN. VOORAL HEEL STRENG ZIJN }

Eigenlijk wilde ik hier boven zetten: 'eten wat de pot schaft'. Vorige week deed ik namelijk niet als normaal mijn boodschappen aan de hand van een vooraf opgestelde boodschappenlijst, maar wipte op maandagmorgen het plaatselijke voedselverdeelcentrum binnen. Laten we zeggen een soort voedselbank, maar dan met minder strenge toelatingseisen. Dit keer mocht ik aardig wat mee naar huis nemen. Voorverpakte gesneden (wok)groeten, fruit, luxe mueslibroodjes en wat stuks verpakte groenten. Sowhee, da's lekker! Maar dan komt mijn gevecht..


"Een gegeven paard.." ik weet het.. Maar de zakken voorgesneden groenten zijn veelal van een kilo zo groot en net op de datum. Direct gebruiken dus én een heleboel weggooien. We zijn omgerekend maar met twee personen (de jongste eet écht nog niet zo veel), waardoor ik vier maaltijden van één zo'n zak kan maken. "Lekker!" zou je zeggen, maar een vriesla is snel vol, wokgroenten vind ik persoonlijk na invriezen niet meer lekker wokken en vier dagen dezelfde groenten op tafel.. Ik laat de zakken dus veelal liggen. Blijven over brood, groenten en fruit. Groenten gaan over het algemeen redelijk, maar zeker fruit is niet altijd aanwezig. Brood (ik zal heel eerlijk zijn) voelt oud als ik het klaar maak. Als ik een op de 11e een brood haal met datum de 4e.. "Het komt uit de vriezer.." Ja, maar hier in de schappen is het inmiddels al weer ontdooid en thuis moet het weer in de vriezer. En om eerlijk te zijn.. is het nódig mijn kinderen oud brood te geven?

Je begrijpt me vast als ik zeg dat ik er niet zo vaak meer langs ga. Bij drukte buiten voor het pand te moeten wachten, het gedrang in het te kleine winkeltje.. Nee.. het geeft in mijn hoofd een niet te omschrijven vervelend gevoel waardoor ik heb besloten dit écht als superdepuper noodvoorziening te zien. Ik haal mijn groenten dan toch liever vers en het brood net gebakken. Maar daar moet ik wel wat voor doen!

Streng zijn. Vooral heel streng zijn.

Dus neem ik op zondagavond pen en papier bij de hand, check ik mijn agenda of er eventuele druk gevulde dagen zijn (en dus een makkelijke maaltijd) en duik de koelkast, vriezer en voorraadkast in. Wat hebben we nog liggen? Hoe kan ik goedkoop, lekker en vooral gezond combineren? En aan de hand daarvan maak ik een eerste opzet van mijn weekmenu. Aangezien ik een "nee/nee"-sticker op de bus heb klik ik vervolgens online naar de reclamefolder van mijn vaste supermarkt en vul de week verder in.


Dan de maandagmorgen. Kids naar school en door naar de supermarkt. Ik probeer in één keer alle weekboodschappen mee te nemen, zodat ik er de rest van de week geen omkijken meer naar heb. Dat geeft rust, weet je? Weten dat je voor de hele week alle benodigde ingrediënten voor de warme maaltijden binnen hebt. En weet je nog meer? Natuurlijk is het elke week weer spannend om bij de kassa te zien of je je aan je budget hebt kunnen houden. Maar als ik dan als vanmorgen met € 48,60 nog net binnen mijn wekelijkse budget van € 50,00 ben gebleven, dan geeft mij dat een happy feeling!

En nee, ik kán nu de rest van de week geen boodschap meer doen, maar in principe heb ik alles in huis om ons de komende zeven dagen goed en gezond te voeden. En mocht ik tóch nog iets te kort komen? Dan worden we óf heel creatief, óf ik pak een centje uit de boodschappenspaarpot. Want pak ik op zondagavond pen en papier er bij, gaan de overgebleven munten netjes opzij. Voor nood!

In het begin is het best even wennen, je strikt te houden aan wat je écht nodig hebt, dus wat je op je lijstje hebt genoteerd. Maar als je eenmaal door hebt dat je door dit systeem eigenlijk heel erg genoeg en voldoende voeding en overige voorraad in huis hebt.. Het scheelt een bom duiten!

14 opmerkingen:

  1. Wauw je bent een topper, ik kan nog veel van je leren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap van je Monique! Daar kan menig mens (incl. Ikzelf) nog een puntje aan zuigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het heel knap van je, maar ja, het is wel de beste manier. Ik weet er alles van want ik heb jarenlang ook met een heel stellig budget moeten leven na een faillissement van mijn ex-echtgenoot. Precies op dezelfde manier maakte ik ook een weekmenu en dat gaf heel veel rust. Nooit meer hoorde ik ook 'wat-eten-we-gatfer' (pubers in huis) want iedereen wist nu van tevoren wat we gingen eten. En er kon heel creatief boodschappen gedaan worden.
    Dus heel knap van je Monique en wel lekker om te weten dat je altijd nog een beetje uit dat spaarpotje kunt pakken in geval van nood.
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Monique,

    Knap dat je dat zo doet en uitkomt met 50 euro.
    Zou je eenmalig eens een overzicht willen plaatsen
    van wat je zoal koopt om verantwoord te eten in 1 week?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja hoor Emma, geen probleem. Ik zal er binnenkort een bericht over maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed dat je zo gestructureerd bezig bent! En ja, ook als je weinig te besteden hebt mag het wel praktisch en lekker blijven. Mijn man en ik leefden ook ooit van een soortgelijk budget. Alleen waren wij niet zo gestructureerd en aten dan aan het eind van de maand niet meer zo gezond zeg maar... Maar wij hadden ook geen kinderen om rekening mee te houden op dat moment. Als het echt moet ben je tot heel veel in staat, nu zou het me niet lukken om voor zo'n budget boodschappen te doen. Stom eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat schrijf je toch altijd pakkend je blogposten. Ondanks het niet vrolijke verhaal heb ik er toch weer van genoten:)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ongelooflijk knap!
    Wat goed van je dat je niet zomaar klakkeloos aanneemt wat op je pad komt, maar bewust wijze keuzes maakt.
    Opnieuw: petje af!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Joh, ik heb echt al veel van je geleerd. Ik had altijd wel een vast budget van 75,00 voor m'n boodschappen (6pers) maar geen lijstje met wat we gaan eten die week. Nadat ik dat bij jou las, ben ik dat gelijk gaan doen, en het werkt super! De kinderen weten waar ze aan toe zijn, en ik zelf ook en ik hoef nooit meer terug naar de winkel! Super! Ik ben je dankbaar!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou.. ik vind € 75,= voor 6 ook werkelijk super hoor!

    Dank je *Ü*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik doe ook altijd alle weekboodschappen op maandagmorgen! Dat is goed voor de portemonnee.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Knap hoor! En heerlijk op de maandagmorgen: heel de week geen omkijken meer naar én precies weten wat je voor die week nog achter de hand hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt super, hoe je dat doet! Sinds de oudsten uit huis zijn, lukt het mij veel beter om alles op te maken en geen restjes weg te hoeven gooien. Het idee van een weekmenu spreekt mij aan, daar wil ik echt mee aan de slag.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen