maandag 25 april 2016

{ KIJK MAAR EENS MEE }

Vorige week kreeg ik van Emma de volgende reactie:

     Hallo Monique,
     Knap dat je dat zo doet en uitkomt met 50 euro.
     Zou je eenmalig eens een overzicht willen plaatsen van wat je zoals koopt om verantwoord te eten in 1 week?

Maar natuurlijk Emma! Ik ben de beroerdste niet en hoop met mijn schrijven steeds meer mensen vertrouwd te maken met mijn manier van boodschappen doen. Al is deze week eigenlijk wel een beetje een rare week om je mee te nemen met mijn boodschappenronde. We hebben natuurlijk een nationale feestdag, daarnaast vallen er wat boodschappen weg omdat de kinderen naar hun vader zijn, maar daar tegenover staat weer dat we een verjaardag op het program hebben. Niet echt een doorsnee week zeg maar  ;o)  Maar desalniettemin neem ik jullie mee. Het zou wel eens een lang bericht kunnen worden!


Zoals elke zondagavond pak ik ook nu weer de agenda en weekplanner erbij en maak een weekmenu en boodschappenlijst. Wat ligt er nog in de koelkast, vriezer of voorraadkast en wat is er in de aanbieding. Soms heb ik nog zoveel liggen (left-over groenten in de koelkast of left-over maaltijden in de vriezer) dat ik ons al voor een halve week van maaltijden kan voorzien. Deze week is echter alles nagenoeg op en zal er wat meer aangekocht moeten worden.

Mijn lijst voor deze week:

Groenten en fruit

  • spinazie (voor in smoothies)
  • bananen (voor school en smoothies, er ligt nog extra fruit op de schaal)
  • ijsbergsla
  • komkommer (voor verjaardag, aanbieding 3 voor € 1,00)
  • Aziatische roerbakgroenten (aanbieding € 0,99)
  • witlof (aanbieding € 0,49)
  • aardappelen (1 kg: ik heb deze week maar twee keer aardappelen op het menu gezet en inmiddels weet ik dat wij per maaltijd slechts 500 gram gebruiken)
Vlees, vleeswaren, kaas, zuivel
  • gyros (aanbieding € 3,99)
  • ham en geraspte kaas (voor de witlofschotel, rest ham voor verjaardag)
  • 2 cornedbeef en 2 palingworst (voor verjaardag en rest voor op brood, aanbieding € 0,99)
  • oranjevla (een onverwacht 'luxe artikel' voor de kids, aanbieding € 0,99)
  • roomboter (voor bakken en braden en boterkoek verjaardag)
  • tafelmargarine
Overig
  • 2 bruin (verjaardag en aanvulling vriezer)
  • brinta
  • bloem (voor boterkoek verjaardag en voorraad)
  • pitabroodjes (voor gyros)
  • paneermeel (voor witlof en voorraad)
  • kersenbonbons (sshh..)
  • koekjes (1 pak, gewoon standaard, voor voorraad en visite)
  • 4 chips en nootjes (voor verjaardag, aanbieding € 0,99 maar dit kan in de winkel nog wijzigen naar minder als ik iets anders vind)
  • 4 cola (blikjes voor verjaardag, want stiekem drinkt hier niemand nog frisdrank)
  • 4 tompoucen (een onverwacht extraatje voor koningsdag, aanbieding € 0,99)
Non-food
  • kinder doucheschuim
  • afwasmiddel
  • brokken poes
  • toiletpapier

Nou zijn er een aantal dingen die ik eigenlijk deze week mee had willen nemen (hagelslag 'een extra variant', chocoladepasta, basterdsuiker, extra bloem), maar die heb ik gezien de toch al extra kosten vast op de lijst van volgende week gezet; ze zijn om de voorraad weer aan te vullen dus niet hoogst noodzakelijk en kunnen daarom nog even wachten. Daarnaast heb ik in de aanloop van deze week eerder al wat artikelen meegenomen, zoals bijvoorbeeld wijn (aanbieding 2 voor € 5,00) en voor de kinderen limonade (aanbieding) en snoep (aanbieding). Slingers liggen netjes in de kast en ballonnen? Hmm.. ik zal eens vragen of dat met zo'n 'hoge' leeftijd nog gewenst is..  ;o)


Omdat ik in de folder al wat prijzen heb gezien en inmiddels ook wel aardig de prijzen van mijn vaste producten weet (voordeel van standaard en basic inkopen doen), kan ik al een lichte schatting van mijn kosten maken. Als het een beetje mee zit en ik een redelijke berekening heb gemaakt, zou ik ook vandaag weer met die gebudgetteerde € 50,00 uit moeten komen..

En de wasmiddelen dan? Beauty producten? Kattengrind? Glutenvrij? Taart? .....

Daar zal ik later nog op terug komen. De enige kosten die ik - voor zover ik het nu kan overzien - hiernaast nog moet maken zijn voor een taart (lees: op verzoek van de jarige een vlaai van 6 euro, want zelf maken gaat me - naast de boterkoek - gewoon niet lukken), een pak of twee rijstmelk en een glutenvrij brood voor mezelf. Pak hem beet € 12,00 extra, schat ik. En dat halen we dan weer uit het potje 'opgespaard van eerdere zuinige boodschappenrondes'!  ;o)

Is je vraag zo een beetje beantwoord Emma? Hebben anderen misschien nog vragen na het lezen van mijn overzicht? Stel ze gerust! (Als je maar niet vraagt waarom er breifoto's bij een boodschappenbericht staan.. ik had even niet anders)

8 opmerkingen:

  1. Ik vind die plaatjes van je breiwerk heel erg leuk. Mooi kleurtje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel duidelijk dit overzicht Monique. Bedankt dat je de moeite hebt genomen.
    Je hebt dus al in het voren gedacht en gekocht met die verjaardag deze week. Handig!
    Je zoekt het goed uit met de aanbiedingen, goed voorbeeld voor mij om het ook zo te proberen.
    Ik kijk uit naar het vervolg over wasmiddel en dergelijke.

    Hartelijk bedankt.
    Groet,Emma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik geniet altijd wel van dat soort foto's om een bericht op te leuken. Als ik je zo lees snap ik wel weer waarom ik niet zo bewust boodschappen doe als het niet echt hoeft. Het is best veel werk. Gelukkig loont het goed voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt best wel mee hoor. Het lijkt misschien een hoop werk, maar aan de andere kant: de rest van de week heb ik nergens geen omkijken meer naar ;o)

      Verwijderen
    2. Valt best wel mee hoor. Het lijkt misschien een hoop werk, maar aan de andere kant: de rest van de week heb ik nergens geen omkijken meer naar ;o)

      Verwijderen
  4. knap van je hoor! Hier moet het ook zuinig aan.En mss kun je een taart op het laatst halen en is ie in de aanbieding. Of mss een cake bakken en wat slagroom en aardbeitjes erop of ander fruit? Warme appeltaart met ijs?
    Fijne dag alvast!!
    Hier zijn de groonten zo beroerd duur,grr.
    Groet,
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen