dinsdag 5 april 2016

{ DAN NIET }

Of ik wel helemaal goed bij mijn hoofd was? Het is echt ten strengste verboden! Had ik dat niet even kunnen vragen? Hoe kon ik zo dom zijn! Euhh.. denk je dat ik het zou doen als ik het had gewéten?!?


Een simpele rekensom vanaf mijn kant en de goede bedoeling het niet zwart te willen doen stapte ik naar de Kamer. Zonder startkapitaal, zonder onkosten wilde ik hulpbehoevende personen een helpende hand bieden, hier een passend bedrag voor vragen en dit zien als inkomen. Naar verwachting zou ik qua inkomen € 200,= boven de bijstandsnorm uitkomen, kon per direct gaan verdienen, dus geen gat in mijn inkomsten en geen aanvraag voor een uitkering. Te simpel gedacht? Blijkbaar..

Nadat ik flink de wind van voren had gekregen, liet ik alles in gedachten nog eens de revue passeren en kwam op geen andere gedachte dan dat de bureaucratie in ons land maar verknipt in elkaar zit. Nou wíl ik (op therapeutische basis) gaan werken, mág het weer niet! Waar het op neer komt is dat ik het werk wat ik nu doe wel mág doen, maar dan op vrijwillige basis. Mét vergoeding, dat dan weer wel. Een vergoeding die precies zo hoog is als het bedrag wat ik aan mijn klanten vraag.. Maar dat mag dan weer niet. Snap je?

De handdoek ging vanmiddag in de ring; ik doe niets meer. Van de week maak ik met behulp van Sociale Raadslieden bezwaar tegen de uitspraak van het UWV, ik schrijf me (verplicht) in voor een bijstandsuitkering en ga me thuis maar weer vermaken met een breiwerk en andere DIY-s. Als ze het zo willen... Ik heb mijn best gedaan. En nu weet ik écht niet meer wat ik nog anders kan doen. Dus dames.. haal je schort, breipennen en tuinhandschoenen maar weer tevoorschijn.. we pakken hier gewoon gezellig de zelfvoorzienende draad weer op!  ;o)

20 opmerkingen:

  1. Je zou er inderdaad niet goed bij je hoofd van worden....
    Laten ze eerst kijken hoe je het aangepakt hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pffff, zo soms . En het heeft je zoveel energie / moed gekost

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh Monique, je snapt er toch helemaal niets van hè, hoe dit allemaal geregeld is/wordt. Echt onbegrijpelijk. Als je het op deze manier zelf zou doen, dan hoef je helemaal geen uitkering, maar o nee, stel je voor dat we allemaal zelf alles gaan regelen. Nee, veel liever ziet men dat je thuis gaat zitten niets doet. Ik snap het ook niet hoor, ik vind het echt achterlijk allemaal. De echte woorden die ik hiervoor gebruik zet ik liever niet in een reactie, maar je kunt je voorstellen hoe dat klinkt.
    Nou aan jou ligt het niet, je hebt echt je uiterste best gedaan. Wat willen ze nu nog meer...?
    Ik vind het wel heel erg jammer voor je, dat je zelfs hier in wordt neergeslagen.
    Je verdient zo veel beter.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, my. Wat een deprimerend vooruitzicht. :-( Eerst maar even rouwen. Ik weet zeker dat je binnenkort weer vol goede moed verder zal zoeken naar een opening. Volgens mij ben je wel een vasthoudende bikkel. (nu even niet, maar dat is ok :-) )
    Take care!
    Inte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Diepe, diepe zucht... Wat zit ons kleine k-land toch belachelijk in elkaar.. blughhhh!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap dit land echt niet meer soms! Dan wil je werken voor je geld kan t door stomme regeltjes weer niet..
    Ik bewonder je kracht, laat ze maar de rambam krijgen ��
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is al jaren zo. Ontmoedigings beleid. Dat vraagt om zwartwerkers toch!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verschrikkelijk, belachelijk en en en en...Niet te geloven

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ja hier zakt je broek toch van af...wat gedoe zeg...grrrrrrrrr......liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik snap er niets van, kan je je eigen geld verdienen, mag het niet.
    Toon je initiatief om vooruit te komen, duwen ze je achteruit.
    je zou er moedeloos van worden....
    maar kom op kop op , borst vooruit, jij laat je goede kant zien!
    \jammer dat zij dit niet oppakken....kans van hen gemist...
    Maar jij hebt op papier dat je het hebt gedaan!Als er gezegd wordt dat jij je best niet doet , kan je bewijzen dat je wel je best deed maar dat dit werd bestraft...zucht...
    Ik vind je een moedige vrouw!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tja werken wordt niet beloont in Nederland. Mijn man (is nu tijdelijk aan het werk) moet als hij in de ww zit niet de gewerkte uren opgeven maar het ontvangen geld. Hij houdt er dus niets aan over, en gaat voor nop vele avonden op pad. Omdat hij in het proces wel blijven pakt hij alles wat hij kan maar het levert niets extra's op. En dat moet dan stimuleren om aan het werk te gaan. Zelf doen wordt niet beloont, je bent volledig afhankelijk dan de regeltjes. Bah. Maar kop op als komt op z'n pootjes terecht alleen kan het soms wat langer dure. Ik spreek uit ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Nou ja zeg.. Daar begrijp ik nou niets van! Iemand die wil werken maar niet mag..
    Ook wij liepen tegen bureaucratie aan toen manlief thuis zat. Hij mocht geen vrijwilligerswerk doen! Nee.. daar wordt je vrolijk van als je altijd maar thuis moet zitten.. Gelukkig is hij nu weer aan het werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik snap hier echt helemaal niks van... Hopelijk kun je een beetje afleiding vinden in al deze ellende...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Even rust.
    Maar geef niet op.
    Nooit opgeven.
    Maar nu: lekker rommelen en verder niks, de rest is voor later.
    groetjes Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Monique, kwam op je blog terecht nav je berichtje bij mij. Heb even terug gelezen en zie dat je niet in de fijnste periode van je leven zit. Heel veel sterkte. En ik hoop dat je snel de weg naar boven weer vindt (en dat jullie dan tzt weer met het gezin op kampeervakantie kunnen).
    Hou je taai!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tsss. Heb jij weer! Sterkte met de sores.Eerst maar een lekker stukkie breien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ze zijn niet wijs, mag jezelf niet eens iets bedenken.
    Sterkte er mee

    BeantwoordenVerwijderen
  18. je kunt ook zonder een beroep op een uitkering te doen aan de slag gaan.ik heb dat jaren geleden ook gedaan met3 studerende kinderen vanuit een scheiding en zonder spaargeld en alimentatie. Tenminste je verwacht boven bijstandsnorm te verdienen toch?
    zelf heb ik zeker een jaar onder bijstandsniveau geleefd. Afgezien van de regelgeving denk ik dat iemand die echt zelfstandig wil zijn daar juist helemaal niet op wil leunen. Er is ook nog een middenweg, je kunt op freelancebasis verder gaan. Daar hoef je je niet voor in te schrijven bij de kvk want dat is wat een uitkeringsinstantie niet wil.
    sterkte in ieder geval en idd niet opgeven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is helaas de schuldsanering die me in deze nekt..

      Verwijderen