woensdag 23 maart 2016

{ OMA'S RECEPT - ZANDKOEKJES }

200 gram bloem
125-175 gram boter
75-100 gram basterdsuiker
zout


Van de bestanddelen een gelijkmatig zandtaartdeeg maken, door roeren of kneden. Van dit deeg koekjes vormen. Dit kan op verschillende manieren geschieden;
  1. De eenvoudigste is: het deeg tot een stang van ± 4 centimeter rollen, deze even laten opstijven en daarna in plakjes, ter dikte van ¼ centimeter snijden. De koekjes op een met boter bestreken bakplaat leggen.
  2. Ook kan men van het deeg ronde balletjes, ter grootte van een stuiter, vormen en deze met een met bloem bestoven vork op het bakblik plat drukken, waardoor men tevens een figuurtje op de koekjes krijgt.
  3. Het deeg uitrollen tot een lapje van ½ centimeter dikte en hieruit met een vormpje of glaasje koekjes steken. Als het vormpje aan het deeg plakt, moet het even in wat bloem bestoven worden.
De koekjes op een beboterd bakblik leggen en in een matig warme oven goudbruin en gaar bakken (± 15 minuten).

Note: ik bakte de koekjes op 160°C

7 opmerkingen:

  1. ze zien er leuk uit zo met een vork plat gedrukt! en ook mooi zo met dat amandeltje.
    Ik krijg er gelijk zin in. Maar ik ga vandaag kokosmacronen proberen te bakken. Gisteren kokosmelk gemaakt en ik vind het jammer om de kokospulp weg te gooien. ik ga maar wat proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zien die er lekker uit zeg. Ga ik echt ook een keer proberen.
    Ben gek op bakken.
    Heel fijne woensdag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik bak ook zelf koekjes. Makkelijk, goedkoop én zo goed als afval-vrij!
    Hoe gaat het trouwens met je?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, lekker!
    Wok zijn hier sinds 3 weken alle koekjes zelf aan het bakken. Scheelt heel veel afval!
    Deze gaan we ook proberen, ze zien er leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hi monique,
    your cookies look wonderful.I bake cookies every week,they are so easy to bake and save a lot of money.
    wish you a beautiful evening,
    groetjes,regina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker ja, zandkoekjes!
    Ik maak ze ook af en toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. These cookies look lovely. I love grandma's recipes.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen