vrijdag 4 maart 2016

{ NARE STEMPEL }

Terwijl ik onder het genot van een heerlijk voorjaarszonnetje mijn fris gewassen handdoeken buiten over de waslijn hang, gaan mijn gedachten naar een laatste uitslag van een onderzoek van het SCP (Sociaal en Cultureel Planbureau). Volgens hen val ik in de groep "1 ouder met 2 kinderen", 'verdien' ik maandelijks € 1600 en ben ik arm. Maar ben ik dat ook?


"1 op de 10 armen zegt dat ze niet elke dag een warme maaltijd op tafel kunnen zetten.", vertelt Stella Hof van het SCP (bron). Dat doet me wat. Eén op de tien is best veel. Zeker als we het hebben over de 600.000 armen waar in dit artikel over wordt geschreven. En ik snap het eerlijk gezegd niet. Niet dat ik diegenen die dit als antwoord opgedragen hebben veroordeel, ik heb meer de vraag: "Waarom lukt het mij (momenteel) wel?".

Als ik er over nadenk: zou een warme maaltijd echt zo veel duurder zijn dan een broodmaaltijd? Vanavond (het is donderdag als ik dit schrijf) eten we bijvoorbeeld aardappelen met (diepvries)spinazie en een gekookt eitje. Zou dat meer kosten dan boterhammen, boter en het beleg wat er op gaat? Als ik alleen al naar de kinderen kijk, die eten samen al snel een halfje brood weg..

Morgen staat de markt er weer. Ik heb hier voor me een nieuw weekmenu liggen en vraag me af hoeveel het me deze week gaat kosten. Vast niet al te veel. Mijn kosten zitten hem meer in de extra boodschappen zoals glutenvrij brood, geklaarde boter, rijstmelk en rijst (ik eet elke morgen warme rijstepap en als er geen left-overs zijn eet ik tussen de middag ook vaak wat rijst). Geld aan snoep of tussendoortjes geef ik nauwelijks uit (zelf mag ik het wegens mijn voedingsintoleranties niet hebben, de kinderen zitten heel de dag op school en zijn ze thuis, dan is de regel 'niet meer dan één keer snoep per dag'. Wat daarentegen wél veel gegeten wordt zijn appels, mandarijntjes of kiwi's. Maar die nemen we dan ook weer mee van de markt én uit het seizoen (reclame).

Ben ik arm? Volgens de statistieken klaarblijkelijk wel. Maar voel ik me ook zo? Absoluut niet! Ik geef mijzelf per week € 50,00 budget voor de boodschappen en over het algemeen redt ik dat prima. Vorige week nam ik zelfs van de markt nog een bloemetje mee naar huis!

Nee.. arm ben ik niet, zo wil ik me absoluut niet noemen. Rijk voel ik me. En dan niet alleen financieel of vanwege een dak boven ons hoofd, nee.. ook rijk met alle mensen om mij heen. Mijn kinderen, partner, familie en vrienden. Maar ook zij die wat verder buiten mijn kringetje staan of de (onbekende) lezers van mijn blog. Jullie allemaal bij elkaar zorgen er voor dat ik me rijker voel dan ooit tevoren. En het antwoord op die wel hele maffe vraag? Wat denk je nou zelf...  ;o)

10 opmerkingen:

  1. Als kind vroeg ik aan mijn moeder, onderweg in de auto naar school: "Mamma, zijn wij arm?". waarop mijn moeder zei: "We zitten nu in de auto op weg naar school, je slaapt elke dag in een warm bed, je hebt elke dag (warm!) eten, we zijn samen. Wat denk jij, zijn we arm?". Nee, natuurlijk waren wij niet arm. We hadden weinig geld (mijn moeder was alleenstaand, met 2 kinderen, in de bijstand, ook geen vetpot), maar we waren niet arm. Je hebt groot gelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Respect voor wat je schrijft. En inderdaad, als je lieve mensen om je heen hebt, dan ben je ook rijk. Ik ken mensen die echt heel rijk zijn ( familielid van me ), maar waar zoveel jaloezie en nijd is, dat ik absoluut niet met haar wil ruilen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi stukje! En ik denk dat het ook wel van heel veel dingen afhangt. Als jij €1600 verdient, maar je hebt bijvoorbeeld hele hoge vaste lasten (waar je mee zit door bijvoorbeeld een relatiebreuk, een overlijden of wat dan ook en waar je niet 1-2-3 verandering in kunt brengen), dan ben je misschien 'armer' dan wanneer je heel voordelig woont. Dat maakt denk wel veel verschil.

    Ik zou van mezelf zeker niet willen zeggen dat ik wat te klagen heb, maar zit wel met een (te) duur huis, waardoor ongeveer 90% van mijn inkomen opgaat aan vaste lasten (hypotheek is ongeveer 75%, de rest is dan zaken als zorgverzekering, internet etc.). Als ik dit huis straks verkocht heb (iets waar ik maar beperkt invloed op heb; het staat te koop, maar verder is het afwachten), dan vermoed ik dat misschien nog maar 40 of 50% van mijn inkomen besteed hoeft te worden aan vaste lasten. Als het al zoveel is. Ik denk dat ik me dan een stuk rijker voel dan nu, omdat ik op het moment dus niet alleen veel aan mijn huis moet betalen, maar de zorgen er ook groter van zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lieve Monique,

    Door een "bijzonder" kind,och, zijn niet alle kinderen bijzonder?
    Weet ik maar al te goed wat stempeltjes zijn en kunnen doen.
    Jullie zijn een liefdevol gezinnetje, waar lekker gekookt word en goed gegeten.
    Waar goed op de centjes gelet word, zodat er veel mogelijk is.
    Stempels zijn leuk, als je ze zelf maakt, van mooie plaatjes.
    Al die andere...die vergeten we snel!
    groetjes, Franca.

    ps horen we nog iets van avonturen in de verte of is hij alweer terug?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven! Het geeft mij ook weer inspiratie om na te denken welke keuzes ik maak en wasr ik mijn geld aan uitgeef.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Beste Monique,
    Ik volg je blog al een tijdje. Zag in deze blog dat je rijstmelk gebruikt. Dit deed ik eerst ook, maar ben daar nu toch wat van terug gekomen. Hierbij een link. Al verder zoekend op internet werd mijn aanvankelijk groot enthousiasme beduidend minder...
    Kijk maar of je er wat mee kunt/wilt.
    Groetjes,
    W.
    http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/143714-rijstmelk-gevaarlijk-of-voedzaam.html

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Monique, hoewel de situatie bij ons iets anders is dan bij jullie herken ik wel veel in wat je schrijf. En nee, met wat creativiteit en vooral tevredenheid hoef je je inderdaad niet arm te voelen ook al heb je 'weinig' inkomen. En dan kun je ook meer als wat er vaak gedacht wordt. Ga zo door!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent rijk! Hartstikke rijk! Met zoveel mooie mensen om je heen. En weet je, kinderen herinneren zich later alleen de aandacht die je ze gaf en niet alle mooie spullen en 'rijkdom' om hen heen.
    Zo herinner ik me de middagen die mijn moeder met ons en alle buurkinderen bezig was om kerststukje te maken. Van niets! Boterbakjes, alufolie en afgedankte spulletjes. De mooiste vakantie herinnering van mijn kinderen? Dat ik ze midden in de nacht uit bed haalde en we op een kleed op het gras lagen om naar de vallende sterren te kijken. Kostte niets! Maar steeds weer hebben ze het er over. Blijf lekker genieten zou ik zeggen! Dan blijf je je rijk voelen. Groetjes, Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou ik vind ook HOE je erin staat en hoe je ermee omgaat, kan een wereld van verschil maken. Jij bent echt hartstikke fijn bezig, lang niet iedereen kan dat!!!
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tevreden zijn met wat je hebt en wie je bent, kunnen liefhebben en kunnen genieten van kleine dingen, dat is rijkdom, als je t mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen