dinsdag 8 maart 2016

{ EMOTIE-ETER }

Voor me liggen een aantal kwijtscheldingsaanvragen. Diverse belastingen, aanvraag participatiefonds.. Allerlei gemeentelijke potjes om me te helpen de komende jaren wat ruimer door te komen. De formulieren liggen er al een maand. De - net als vorig jaar - stápels in te vullen formulieren en op te snorren en te kopiëren papierwerk, maakt dat ik er al veel te lang over doe. Het moet echt gedaan, maar owee..  :o(  Van narigheid trek ik mijn bureaula open en wil een greep in de snoeppot doen, maar nee, oh nee! Niet vandaag. Van alle dagen dat het kan, vandaag mag het absoluut niet gebeuren..


Ik snap het niet. Sinds vorig jaar is er in mijn standaard inkomsten en uitgaven niets veranderd. Volgens mij is dat door alle instanties met één druk op de knop bij de belastingdienst na te gaan, maar dat zal mijn 'blonde' gebrek wel zijn. De enige verandering die er is, is dat ik nu maandelijks een fiks bedrag moet reserveren voor de schuld, waardoor mijn minimale bestedingsruimte - in ieder geval bij de plaatselijke gemeente - toch wel bekend zou moeten zijn. Maar nee.. wederom stapels en stapels papieren door te nemen, op te zoeken, te kopiëren en op te sturen. Wéér je hele hebben en houden open en bloot op straat, om maar niet te spreken van de kosten die het kopiëren weer met zich mee brengt. Aarrgghh!

Het zijn - bemerk ik nu - de momenten dat ik me vol wil stoppen met het welbekende comfort-food. Dropjes, koekjes, chips, chocola; het maakt me op zo'n moment niet uit. Zelfs de last en ongemakken die ik er daarna lichamelijk van krijg neem ik maar voor lief. Het hele gebeuren kost me zo veel energie! Maar vandaag mag ik er niet aan toegeven, wat brengt dat de papieren weer netjes teruggelegd worden, de la met snoepgoed dicht wordt geduwd en ik 'van narigheid' maar ga bloggen. Wat moet ik anders? Ik mag niet eten..

Straks lig ik weer even in het ziekenhuis. Net als toen ik zwanger was krijg ik een kwartier durende echo van mijn (gehele) buik. Niet om te zien of er een nieuw wonder aan het ontwikkelen is, maar om een zicht te krijgen op de gezondheid van mijn interne buikorganen. Het is de reden dat ik nu absoluut niet toe mag geven aan mijn emoties en me streng moet houden aan een hele ochtend nuchterheid. Vier uur voor het onderzoek niets meer eten, alleen drinken. Een uur van te voren voor het laatst naar het toilet om me vervolgens met een halve liter water weer vol te gieten.

Dat laatste gaat nog wel; ik ben gewend een hoop water te drinken en daarvoor niet elke uur meer op het toilet te zitten, maar dat eten! Pas nu merk ik hoeveel ik toch nog ongemerkt naar binnen werk. Normaal wel redelijk volgens mijn dieet-regels, maar toch.. Het besef is er ineens: ik ben een emotie-eter! En als ik daar meer over nadenk.. 's Avonds lust ik ook altijd wel wat..

Toch maar eens wat beter onder de loep gaan nemen. Zou het misschien een deel van mijn buikproblemen kunnen zijn? Emoties zijn immers een slechte heelmeester. Vooral de onopgeloste opgepropte varianten kunnen er wel degelijk voor zorgen dat je (flink) ziek bent of blijft. Ben ik gewoon gezond, maar blijken innerlijke emoties mijn darmen van slag te houden? Nee.. gedeeltelijk kan ik het daar wel mee eens zijn, maar uit de alternatieve onderzoeken blijkt wel degelijk dat er intoleranties zijn. Of zouden die alleen maar tijdelijk en door emoties in stand gehouden zijn?

( ... )

Ik vraag me af: zijn er lezers die hier ervaring mee hebben en hun verhaal willen delen? Niet alleen voor mij, maar misschien ook weer voor andere lezers? Hoe ga je om met snoepen als emotie-eter? Hoe haal je de niet bekende innerlijke emoties naar boven? Psycholoog en psychiater? Nee, die hebben in het verleden in deze geen goed gedaan. Zelfs een mental-coach mocht voor mij niet baten.. Mindfulness? Retraite? Yoga? Hypnose? Speyertherapie? Ach, er is zo veel, maar wat helpt nu écht?

10 opmerkingen:

  1. Wat er echt helpt weet ik helaas ook niet. Ook ik ben een emotie-eter, ook al zit ik de dagen erna om de haverklap op het toilet:-(
    Ik weet wel dat spanningen en emoties darmklachten kunnen veroorzaken, maar of het daar alléén door komt? Ik denk inderdaad ook wel door voeding. Maar de ene keer kan ik ergens wel tegen, en de andere keer lijkt het weer van niet. Het is erg vervelend! Ik ben benieuwd wat de uitslag is van de echo! Nuchter blijven valt niet mee!
    Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het verteren van het leven...als dat moeizaam gaat merk je dat in je buik want dat is de plek om te veteren. Bij mij helpt meditatie heel goed...het is een onderdeel van mijn leven geworden...ik wil niet meer zonder. Kijk eens bij Irene Langeveld.nl Zij heeft mij op dreef geholpen...vanuit daar kan ik verder. Groetjes Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik weet geen oplossing, ben zelf een emotie eter.
    Zo erg dat mijn leverwaarde veel te hoog zijn...afvallen is het advies, maar doe dat maar eens als je lijf de hele dag om eten vraagt.
    Vorige week ook een echo van mijn buik gehad....leververvetting was de uitslag.
    En nu natuurlijk de bekende depri buien.
    Sterkte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Jenneke, weet dat mijn ♡ al jaren naar jou/jullie uit gaat!

      XX

      Verwijderen
    2. Lieve Jenneke, weet dat mijn ♡ al jaren naar jou/jullie uit gaat!

      XX

      Verwijderen
  4. Vorige week ook een buikecho gehad. Had al 3 maanden enorme buikpijnen in de bovenbuik en rechterzij. Huisarts dacht aan galstenen.
    Opluchting is groot dat er met mijn organen niets aan de hand is. Lichte leververvetting maar dat mag geen klachten geven. Hij duwde wel op een pijnlijk punt met het echo apparaat...een pijnlijke spier zei hij. En de darmen kon hij niet zien met de echo...dat was dan wel weer jammer.

    Thuisgekomen ben ik gaan nadenken. Zou het dan mijn matras kunnen zijn? Helaas op dit moment te weinig financiën voor een nieuw bed...dus de matrashoes maar eens stevig gewassen...en in flink gekrompen toestand om de inhoud gewurmd...met als gevolg...super lekker geslapen op een veel steviger matras (ik lag echt in n kuil). Weg zijpijn...weg buikpijn.

    En ja ik ben ook een enorme emotie eter. Ondanks dat ik beter weet ga ik eten omdat ik anders denk dat ik me nog rotter ga voelen.

    Groetjes ellen van d.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ja, ik hou ook niet van papierwerk. Mss even bij de gemeente navragen. Pas ook iets veranderde na verhuizing en iets niet gehad. Weer bellen en blijkt dat als na bepaalde datum gegevens niet verwerkt waren,maar voor later pas. Is na bellen allemaal goed gekomen,gelukkig.
    Sterkte voor de echo!
    Heb wss ook een voedsel intolerantie. Maar eerst andere onderzoeken. Asthma of hart en anders toch maar een allergie test. Gelukkig een meewerkende arts.

    Groet en een hug van hier.
    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja...ook ik heb geen kant en klare oplossing...want ik duw alles naar binnen wanneer ik me rot voel...en nu ik een burn out heb is dat nog erger, eten is voor mij al jaren een probleem en al jaren heb ik pijn in mijn buik. Sinds afgelopen november val ik regelmatig bijna flauw (na de eerste keer flauwvallen weet ik het steeds met natte washandjes en goed ademen te voorkomen) en die angst voor die heftige reactie van mijn darmen houdt mij tegen om te eten/snoepen. Wanneer de stress zo groot word en ik zo graag iets in mijn mond wil gaan stoppen ga ik lopen, fietsen, poetsen etc. Iets fysieks doen dus.
    Maar ja...in mijn hoofd ben ik er constant mee bezig en de buikpijn houdt me ook bij de les. Dus nee ik heb geen oplossing...Ik hoop dat er bij jou iets uit de onderzoeken komt!!! lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mijn man is geen emotie eter maar heeft wel altijd last van obstipatie en dergelijke, daar kun je je ook erg rot door voelen! Hij tenminste wel hij kan door lichamelijke beperkingen niet zo goed meer bewegen dus dat is ook een probleem. Na een darmonderzoek, moest hij altijd poeders blijven slikken. Toen dacht ik kan dat niet anders, het zijn toch gewoon maar medicijnen. Ik ben toen op de site van groene vrouw gaan kijken en eigenhandig zijn dieet aangepast. Eens in de week wat friet met stoofvlees en gegrilde groente is de enige zonde. En iedere dag een wapiti tot april, want dan begint hij weer met HYLak tegen de hooikoorts. Als hij nu obstipatie krijgt neemt hij twee wapiti dat zijn pillen op natuurlijke basis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oei moeilijk. Heb zelf ook neiging tot snoepen in zulke gevallen.Tegenwoordig grijp ik naar cocosrasp daar zit ik snel vol van ;-)
    Is het voor het papieren een idee om met iemand af te spreken die je helpt. Niet voor de gegevens maar dat je het gewoon dan doet, punt. Je kunt er dan niet onderuit en het is gewoon leuker samen. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen