vrijdag 19 februari 2016

{ WAAR IK HET VAN DOE }

Vaak wordt er de vraag gesteld (of ongevraagd met ogen wel duidelijk gemaakt) hoe het toch kan dat ik 'steeds' weer een nieuw breiproject op de pennen zet. Bolletjes wol liggen niet in de goot voor het grijpen en bij de gratis voedselafhaal zitten ze ook niet standaard in het pakket. Wat is mijn trick?


Mijn gezin leeft op een strak financieel schema. Met maandelijks een gedwongen aflossing aan schulden blijft er niet veel ruimte over eens lekker uit de band te springen. Maaltijden zijn 'plain en simple', uitjes worden geminimaliseerd en gekke uitspattingen qua toetjes, snoepjes of anders lekkers blijft achterwege. Waarom? Omdat het budget het niet toelaat. Simpel.

Maandelijks komt er een vast bedrag binnen. Dit bedrag wordt netjes verdeeld in wekelijks boodschappengeld, geld voor kleding, verjaardagscadeaus, wat benzine, de kapper én... zakgeld! En vooral dit laatste doet het hem. Zakgeld. Och je moest eens weten hoe vaak er hier woorden over gewisseld werden ten tijden van mijn huwelijk. Dat was ongekend. Zákgeld. Als volwassene?! Ja, ook gewoon als volwassene. Want weet je? Het wérkt!

Elke maand geef ik mijzelf een bedrag van 'slechts' € 10,= cadeau. Dat is omgerekend nog geen € 2,50 in de week. Kan ik daar écht wat mee? Mijn antwoord daarop is een volmondig 'ja'. Door dit kleine bedrag per maand op te sparen, lukt het me mijzelf of de kinderen af en toe extra te verwennen. Dat kan een setje bollen zijn om een breiproject op te zetten, maar het kan ook het zomerse ijsje of een winters patatje zijn. Een tochtje met de boot of bezoek aan een museum, een af te bakken weekendbroodje, Paasontbijt.. Allemaal van dat tientje per maand?! Allemaal van dat ene tientje per maand..

Ga maar na. Zou je vanaf vandaag elke 19e van de maand € 10,= opzij leggen, heb je midden in de zomervakantie toch een leuke € 50,= buiten je vaste budget om te besteden. Ik zeg maar, dat heerlijk verkoelende ijsje, een bezoek aan het zwembad of (bus)rit naar het strand.

Mijn gedachten gaan er sterk naar uit jullie meer tips en tricks te showen van hoe om te gaan met een minimaal budget, maar ik weet ook hoe vol het wereldwijde web hier al mee staat. Toch merk ik dat dergelijke berichten meer gelezen worden dan de handwerkberichten. Graag hoor ik van jullie waar behoefte aan is. Zitten er nog mensen te wachten op bezuinigingstips? Meer openheid? Achtergrondpraatjes? Ik schrijf en vertel graag, maar vind het dan ook fijn als ik er mensen mee op weg kan helpen. Geven jullie een seintje?

Wens ik jullie graag een heel fijn weekend en gezellige vakantie toe!

16 opmerkingen:

  1. Al komen tips elders honderden keren voorbij..ik blijf het leuk en nuttig vinden om ieders tips te lezen want ieder heeft toch een eigen insteek vaak hoe om te gaan met de dingen.

    Heerlijk hoor, dat je toch 10 euro voor jezelf hebt als zakgeld!

    En ik heb hier thuis nog bolletjes wol liggen, nieuw, waar ik voor mezelf sokken van wilde breien maar dat gaat niet lukken. Zijn leuke vrolijke kleurtjes. Mocht je ze willen dan mail me maar even.

    Groetjes, Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  2. There can be so much joy in little treats, well worth saving for.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ja ja ik wil meer zo'n berichtjes lezen ken je Annemiek van Deursen en haar mijmeringen ? die berichtjes zijn ook zo fijn en alle tips uit de vrekkenkrant en genoeg vooral uit de beginperiode dan nu vind ik het minder zo elitair ..en dan "gelukkig"het tijdschrift van Hendrina dat jammer genoeg gestopt is ..receptjes vind ik leuk en huishoudtips tips voor uitjes alle gewone dingen , je handwerkberichtjes vind ik ook leuk hoor maar ik ben op dat gebied echt niet handig (zucht)als je wil kan ik een nummer van "gelukkig"naar je opsturen want ik heb een dubbel gekregen want ik stond erin met een interview...Hendrina was een hele fijne dame en jammer genoeg weet ik niet goed hoe ik haar nog kan bereiken ik denk dat ze in de stad woont waar de E feteling is ?
    lieve groet Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat altijd wel leuk om te lezen, wat voor de één heel gewoon is, is voor de ander echt een openbaring. Dus ja, er zijn zat tips, maar dan kun je altijd nog wat nieuws brengen! Want wat ik me bijvoorbeeld afvraag als ik jouw stukje lees; wolletjes zíjn inderdaad best duur. Ben je dan ook zolang met een project bezig, dat je inderdaad uitkomt en ook nog eens je kinderen af en toe kunt verwennen? Want als ik hier naar vriendinnen kijk, dan haken die er binnen een week wel 4 bolletjes van 3 euro ofzo doorheen. Nu is dat met breien misschien iets anders, maar daar ben ik dan wel benieuwd naar!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik voor mijzelf spreek, ben ik inderdaad wel heel benieuwd hoe je het toch maar rooit met weinig geld. Zeker gezien een dieet dat je dient te volgen. Ik kom maandelijks tekort, zeker met de 'voedingswensen' die mijn gezondheidsconsulent voor mij heeft (dagelijks vlees, bijvoorbeeld). Tips zijn dus meer dan welkom :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weekmenuutjes van anderen vind ik altijd leerzaam en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind bespaartips leuker dan handwerktips. Puur omdat ik gewoon echt een handwerkklus ben, hahaha! En mijn ambitie ligt ook daar om het te leren. Bespaartips zijn altijd verfrissend. Het is, ook al ken je ze, vaak zo'n aha-erlebnis. Weer even bij de les.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sinds een paar jaar hebben mijn man en ik ook zakgeld. Ik vind het geweldig!!

    Ja het web staat vol bezuinigingstips, maar slechts een handjevol mensen gaat op zoek naar álle tips. Stel nou dat jij twee lezers kunt bereiken die in eerste instantie voor je handwerk naar je blog kwamen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind alles wat je schrijft leuk om te lezen, dus ook de bezuinigingstips. Het zijn toch telkens net weer andere tips dan waar een ander mee komt.
    Ik wens je een heel fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die kleine beetjes doen het juist. Zo zijn er heel veel projektjes waar je een beetje mee kunt besparen. Vele kleine maken 1 grote.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook ik ben niet echt een freubeltante, , maar ik lees je al heel lang met veel plezier.
    Kom maar op met alle tips en trucs.....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik vind alles wat je schrijft altijd interessant om te lezen, soms heb ik het al eens ergens gehoord of gelezen, er vervolgens niks mee gedaan maar een mens is nooit te oud om te leren nietwaar? Er liggen hier ook nog wat bolletjes waar ik niks mee doe, ben meer een borduurster en quilster, maar ik wil ze graag naar je opsutren. Mail me maar een adres.

    Groetjes,

    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik lees alles wat je schrijft graag hoor!
    Handwerkblogjes prima! ik heb zoveel plezier van je vaatdoekpatroon. En bezuinigheidstips ook prima!
    We zijn hard aan het sparen voor de verhuizing.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nieuwe tips zijn altijd leuks en bestaande zijn leuk voor de herhaling, toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi M. Ik vind al je blogs leuk :)) Ik heb een wolwebwinkel waar je van mij wat mag uitzoeken aan garen als je wilt. Uiteraard op mijn kosten.
    Mail je mij even, dan geef ik je de gegevens. Groet Christel

    BeantwoordenVerwijderen