maandag 29 februari 2016

{ TO MISS OR NOT TO MISS }

Het was van de week dat ik een stukje van een tv-programma onder ogen kreeg over het willen aankopen van een huis. De zoveelste huizenkoopserie, maar deze was net even anders; 'Buying the Rockies', over personen die een huis zoeken in de Rocky Mountains, ver bij de bewoonde wereld vandaan. Een wat verontwaardigde opmerking die tijdens de paar minuten die ik keek gedaan werd, bleef me de dagen erna nog bij..


Of het door het vet kwam, ouderdom van de pan of ik weet niet wat.. er was bij ons een dag dat de geplande patatjes niet op tafel kwamen. Terwijl de (oude) frituurpan aan het opwarmen was kwam het vet steeds hoger en hoger in de pan en voor ik het wist kwam het hete frituurvet over de rand. Paniek! Pan uit, stroom uit en uit de buurt blijven allemaal. Geen patat en morgen de pan de deur uit. Die pan gaat niet meer aan! En dat was dag één zonder frituurpan. Hoe lang zal dat eigenlijk al geleden zijn.. een jaar of twee?

De opmerking die één van de huiszoekende dames maakte was: "Er zit niet eens een vaatwasser in!". "Mens!" dacht ik.. "Je wilt toch leven in de natuur?". "Het is wel ver lopen vanaf de auto naar de voordeur.", "Ik wil wel een grote lap àchter mijn tuin, maar niet er vóór!", "Het is wel een heel gedoe met zo'n houtkachel.". Nou zeg ik je! Maar ik hou mijn mond..  ;o)  De opmerking over de vaatwasser bleef me echter wel bij. Een vaatwasser.. ik denk dat ik die al een jaar of euhh.. negen al niet meer heb! En mis ik hem? Welnee. Elke avond sta ik gewoon meditatief mijn afwas weg te werken. Gedachten gaan door mijn hoofd en nieuwe blogberichten worden geboren..  ;o)  Het deed me denken aan wat ik door de jaren heen mijn huis heb uitgewerkt en eigenlijk nooit meer gemist heb. Som ik het even op?

  • Televisie
  • Vaatwasser
  • Frituurpan
  • Magnetron
  • Staafmixer
  • Keukenrol
  • Schoonmaakdoekjes
  • Wattenschijfjes
  • Zakdoekjes

Nog niet écht veel, maar een begin is er. Vooral het zelf maken van mijn wattenschijfjes en zakdoeken is een enorm succes gebleken. Het is dat mijn naaimachine écht een flinke beurt nodig heeft, anders had ik van beide al veel meer gemaakt!

De televisie, dat is nog een twijfelpuntje. We missen hem qua obstakel niet, maar zo af en toe eens een film of serie kijken.. Netflix kwam hier al eens ter sprake. Ervaring? Misschien komt er dus toch weer een (klein) beeldscherm in huis, maar dat is voorlopig nog een idee voor de toekomst.

De vaatwasser en frituurpan missen we voor geen meter. Nemen we toch eens een patatje, dan halen we aardappelen op de markt, snijden ze en bakken ze in de oven verder af. Zelfs een patatje op de hoek wordt nu wel eens gehaald. Gewoon.. omdat het niet anders kan..  ;o)

De magnetron heeft jarenlang alleen maar dienst gedaan als stofvanger en om heel eerlijk te zijn; de staafmixer is simpelweg overleden. We hebben heel lang zonder gedaan, maar gezien mijn wat lastig eetpatroon hebben we er vorige week toch maar weer één aangekocht (een Hemaatje voor € 7,= na gebruik van een gekregen kortingsbon).

Van de keukenrol weet ik niet eens meer waarom we die überhaupt ooit gebruikten en tsja.. schoonmaakdoekjes.. die maak ik natuurlijk nog steeds gewoon zelf!  ;o)

Al met al hebben we zo stiekem toch al wat gebruiksvoorwerpen of wegwerpartikelen het huis uit kunnen werken. Scheelt niet alleen in de aankoopkosten, ook het gebruik (stroom) is minder hoog. Heb jij al eens iets niet meer vervangen nadat het het kapot is gegaan? Wat werp jij nog (te veel) in de vuilbak en zou je (duurzaam) willen vervangen? Ben benieuwd! Wie daagt me uit?  ;o)

8 opmerkingen:

  1. Ik zou mijn televisie niet graag kwijt willen. Gewoon echt helemaal niet. De vaatwasser zou ik makkelijk kunnen missen, ware het niet dat ik nogal eczeem heb en afwassen en/of rubber handschoenen geen optie zijn. De staafmixer gebruik ik heel vaak, die mag dus niet weg. Alle andere zaken gebruik ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je ver weg en in de natuur wilt gaan wonen, moet je misschien niet zulke hoge eisen hebben inderdaad. Maar die vaatwasser? Dara kan ik echt niet zonder. Ik heb jaren zonder gedaan, en de afwas was echt een ramp. De berg werd dagen lang groter en groter en smeriger en smeriger.... Dat is echt persoonlijk hoor, de huishoudelijke klussen die je wel of niet liggen.
    Wij kwamen er onlangs achter dat we heb best even zonder stofzuiger konden stellen (zakken op en moeilijk verkrijgbaar). Met houten- en tegelvloeren kan een bezem ook wonderen doen. Af en toe grondig stofzuigen is wel nodig, maar ik pak nu nog steeds met regelmaat even de bezem. Scheelt ook weer stroom/stofzuigerzakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij ons is het koffiezetapparaat kapot gegaan. Ik zet nu koffie met de hand. Heerlijke koffie en lekker een apparaat minder op mijn aanrecht. Er komt geen nieuwe meer! Je hebt een leuke blog trouwens. Lees hem graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou...ik moet bekennen dat we bijna 23 jaar getrouwd zijn en ik heb nog nooit een staafmixer gehad/ gebruikt en ook geen frituur pan dus het jan hoor een vaatwasser heb ik nu sinds ik hier woon en dat is 6 jaar daarvoor deed ik het ook jet de hand hoor.........en watrenschijfjes gebruik ik ook nooit....er zijn meer vreemde mensen hoor hihihihihihi.....liefs fijne week Ria x.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn hele eigen woning leven van 45 jaar geen vaatwasser gehad, maar nu wordt de keuken compleet verbouwd en schaf ik er wel een aan voor als we zelf minder kunnen. Dus vast voorbereiding op nog ouder worden.

    Sommige dingen zoals de vaatdoekjes heb je toch ook weer materiaal voor nodig dat wat kost, weegt dat op tegen de kosten van gekochte? De gewone gele was ik ook tot de gaten erin vallen, en ik heb ook nog simpele katoenen die gan naturlijk ook in de was.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook hier geen vaatwasser, tv, watenschijfjes etc. Ook de blender pas verkocht via MP: weer wat ruimte in de kast, hij stond er toch maar te staan. We hebben zelfs geen i-phone, tablet oid, alleen een laptop en een heel simpele prepaid mobiel waarbij je alleen kunt bellen en sms-en. En dat kost me nog geen 10 Euro beltegoed per jaar. We hebben wel een vaste telefoon overigens;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heb ook geen afwas machine. Met man of kinders die om beurten helpen.
    Gebruik ook oudere doeken als schoonmaak doeken.
    Heb wel een laptop,mar geen mobiel of iets. Op you tube kun je veel zien als je wilt.
    Welk programma was dat over de Rockies? Ik woon er een uur vandaan en kan ze van hier zien(eind van de straat).
    Je woont echt vrij,maar een afwas machine is geen probleem . Ik teken ervoor voor zo'n huis. Er hangt wel een prijskaartje aan. Niet eschikt voor mijn kleine budget. Ons cottage is goed voor nu.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Grappig is dat he, dat je daar pas over nadenkt als anderen er absoluut niet zonder kunnen.
    Zelf leef ik al een tijdje zonder televisie, magnetron, stofzuiger, wattenschijfjes (niet nodig als je geen make-up gebruikt) en nog wel meer geloof ik.
    En nog nooit gehad: vaatwasser, frituurpan,
    En sinds kort zonder oven maar met een wonderpan.
    Voor mij is het zo normaal, maar als ik bij anderen ben denk ik: oja, zo gemiddeld ben ik niet haha

    BeantwoordenVerwijderen