donderdag 4 februari 2016

{ TEGENVALLER }


In mijn manier van leven, probeer ik zo milieuvriendelijk als mogelijk aankopen te doen en niet te veel afval te produceren. Hoe mijn online-voorbeelden het steeds weer voor elkaar krijgen weet ik niet, maar ik faal hier tot mijn verdriet nog steeds verschrikkelijk flink in. Neem bijvoorbeeld mijn goede bedoeling van gisteren.

Maandag haalde ik met de supermarkt-boodschappen ook wat groenten en fruit. De bananen hadden als verpakking gelukkig alleen hun eigen jasje, maar de wortelen kwamen met plastic en de uien en citroenen zaten in een netje verpakt. Bij thuiskomst gaat de verpakking er direct af en verdwijnt onder opkomende frustratie mijn afvalsorteerzone in. Dit moet toch zeker wel anders kunnen?

Gister mijn boodschappentas mee en vol goede moed naar de plaatselijke groenteboer. Bananen gelukkig weer in hun eigen jasje, net als de mandarijntjes trouwens, dat scheelt. Bij de kassa krijg ik van de cassière een verbaasde blik als ik haar zeg geen (papieren) zak om mijn druiven te willen hebben. Ze kunnen immers zo mijn (stevige zelf-opstaande) boodschappentas in?
Nu ik toch in de verser-dan-vers winkelzone ben, piep ik ook maar even bij de slager aan.

Eenmaal thuis heb ik 'mixed emotions' wat dit milieuvriendelijke avontuur betreft. Wilde ik proberen met minder afval thuis te komen, lijkt alleen mijn portemonnee een stuk minder gevuld.. Dat kippetje was me niet goedkoop! (of in ieder geval.. in de supermarkt zou ik maar de helft van dit bedrag hebben uitgegeven.. ik kijk er volgende keer de kilo-prijs eens op na..). Daarnaast had ik bij het vlees zowel een papieren als plastic verpakking gekregen en zaten (bemerkte ik nu pas) ook de druiven in een zwarte plastic schaal. Wat heb ik nu eigenlijk gewonnen?

Vrijdag misschien een poging op de markt. Daar lukt het me zeker om zonder verpakking thuis te komen, maar de groenten die ik daar haal zijn soms lastig een week te bewaren.. Een en/en situatie dan maar? Fruit en een aantal groenten één keer per week op de markt, eind-van-de-week-maaltijden tussendoor bij de groenteboer?

Oh wacht! Ik bedenk me net dat we sinds kort een Turkse (groente)winkel in het dorp hebben... Wordt vervolgd!  ;o)

16 opmerkingen:

  1. Kermit zei het al: it's not easy being green.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ken jouw dilemma. Ik verbaas mij er ook over hoeveel in plastic is verpakt. En als ik de keuze heb, ga ik toch voor een papieren zak om het fruit in te doen. Toch lijken die verpakkingen steeds meer een standaard te worden. En wanneer je groente en fruit bij de groenteboer haalt, of vlees bij de slager, ben je flink wat kwijt (en dat is met een krap budget ook niet aantrekkelijk). Heb je al eens van de Re-sack gehoord? Wanneer ik er het geld voor heb, wil ik er in ieder geval een paar aanschaffen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeer herkenbaar, dit. Mij gaat het precies zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. moeilijk soms die boodchappen zo goed mogelijk doen. eieren haal ik los bij de boer, neem mijn doosje mee.
    Maar daar zitten de aardappelen weer in het plastic. Appels kan ik los kopen bij de groente man, maar voor bananen betaal ik bijna het dubbele als bij de grootgrutter hier in het dorp die wel in plastic zitten. de marktkraam in het dorp heeft het opgegeven die is naar betre oorden vertrokken. Als ik alles zonder verpakking ga kopen ben ik duurder uit. ik maak nu wel vaak keuze naar aanleiding van wat ik wil besteden. verpakkingsvrij als het kan en niet te duur is anders met verpakking en de verpakking weer goed gescheiden inleveren. je moet wat......

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van die Turkse winkels zijn vaak wel betaalbaar én redelijk vrij van verpakkingen. Hopelijk levert dat een wat minder katergevoel op ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Verpakking's materiaal mag je in de winkel achter laten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan voeren zij het af.. Het blijft afval, wie er ook vanaf moet.

      Bij de lid.l ligt veel los. En misschien kun je groenten schoon en gesneden invriezen? Zodat je verpakkingsvrije groenten een week houdbaar zijn?

      Ik kies ervoor om snel bedervende groente vroeg te eten en de houdbare later in de week. Prei, paprika, wortel, spinazie gaat hier gewassen en gesneden de vriezer in. Witlof koop ik hooguit twee dagen in het vooruit. Liefst koop ik in de biowinkel die van eigen land verkoopt. Dan de markt die tegenwoordig nog maar 1 ochtend duurt en ik werk die ochtend 20 km verderop. Dan dan de lid.l n de p.lus als laatst wegens erg aan de prijs. Kan ik geen broccoli zonder plastic kopen? Noe dan maar bloemkool..

      Ik mag bij onze plus de sinaasappelsap in een glazen fles doen. En ik neem de plastic flas om te scannen mee. Ik voelde me heel erg raar, maar de plus wil duurzaam.. Dus daar maar mee beginnen. Net als een vers afbakbroodje. Die koop ik nu dus in een broodtrommel.versgesneden broodwaar gaat in een eigen bakje.. Ik hou van de plus, maar ik kan niet enkel daar boodschappen halen en de hypotheek betalen...

      Petra

      Verwijderen
  7. Ik herken het probleem, leven zonder afval valt niet mee en je portemonnee word er inderdaad leger van. Er is een boekje dat heet; Leven zonder afval, kijk maar eens bij bol.com.
    Nee, ik ben niet de schrijfster ervan maar er staan goede tips in, ik heb er wat aan misschien u ook?
    Verder zie ik het graag dat er mensen zijn zoals wij die er ook wat aan doen om het milieu vervuilende verpakkings materiaal wat te verminderen.
    Ga zo door petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey petje af hoor, je doet in ieder geval moeite. Dat het af en toe niet anders kan of mis zal gaan oke maar dat is toch beter dan wat de meeste mensen doen; Nergens aan denken.
    Je bent hartstikke goed bezig. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Afval verminderen is een mooi doel, maar je hoofd boven water houden is nu belangrijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Misschien heeft dat kippetje wel een heel fijn leven gehad, en dat hebben die van de supermarkt meestal niet.
    Toch nog iets gewonnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou dat hangt er vanaf waar ze geweest is, de kip bij de meeste slagers is namelijk ook nog eens plofkip :-( Of ik moet toevallig alleen maar plofkip-verkopende-slagers in de buurt hebben zitten ;-)
      Er zijn maar weinig slagers die beterleven/bio kip verkopen. En áls ze het verkopen is het helemaal onbetaalbaar. De keurslager (landelijk) heeft in ieder geval plofkip.

      Hier op de markt gaat het goed met onverpakte groenten, en ook nog voor een mooie prijs. De een of andere groentekraam scheelt ook nog wel vind ik qua prijs. Ik laat alles zo in mn tas stoppen, let er zelf wel op dat de kwetsbare spullen bovenop liggen. Alleen spruitjes en champignons enzo laat ik wel in een papieren zak doen, anders krijg je zo'n rommel :-) Die papierenzakjes kun je vaak weer hergebruiken.
      Succes! En ben benieuwd naar je ervaring met de Turkse winkel!

      Verwijderen
  11. Ja jammer hé...... Van die stomme verpakkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Groen zijn kost energie, tijd en geld. Soms is dit wel heel erg jammer dat het niet de standaard is. Zou zo veel beter zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tja ...wat een gedoe met al die verpakkingen .....maar meer dan je best doen kun je niet........liefs fijn weekend Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij bent voor mij (en voor veel meer denk ik) een enorme inspiratie met je duurzame pogingen! Hoe je ondanks tegenslagen elke keer de draad weer oppakt en zo enorm duurzaam blijft inkopen en leven, tot in de kleinste details, onvoorstelbaar! Vergis je niet in de impact die je hebt op anderen, die misschien denken ... als Monique duurzaam leeft, met haar schuldsanering en gezondsheidsklachten, dan moet mij dat toch ook wel lukken.

    BeantwoordenVerwijderen