maandag 1 februari 2016

{ D-DAY }


Vandaag is het dan eindelijk zover. Het is dat ik er vorige week toch eerst zelf nog maar even naar geïnformeerd heb, anders weet ik niet eens of ik vandaag al wist wat ik nu weet. Vandaag is dag één van mijn grote financiële operatie. Vandaag is D-Day!

Het heeft allemaal best wat tijd en vooral energie in beslag genomen. Van de eerste aanvraag tot toelating tot nu vandaag, de eerste dag waarop ik een door anderen vastgesteld bedrag moet reserveren om andermans gemaakte schulden af te lossen. Krom, maar zo hebben mijn sterren even gestaan. Vandaag is dag één van een drie jaar durend traject, waarin ik alles op alles zal moeten zetten om financieel gezond te blijven. En dat gaat lukken!

Normaal gesproken is het zo dat de instantie die de sanering allemaal voor je regelt, jou verplicht alle inkomsten naar een bepaalde rekening te storten. Hiervan storten zij een bedrag naar jouw rekening, het zogeheten 'leefgeld'. Het overige geld wordt ter reservering opgespaard, om zo de schuldeiser(s) te betalen.

Toeval mocht zo zijn dat ik hoorde van een andere manier van aflossen. Dat niet je hele financiële hebben en houden in handen van anderen komt, maar dat je hier ook best zelf de hand in mag houden. Mits je natuurlijk aan kunt tonen dat je daar capabel genoeg voor bent en ze alle vertrouwen in je hebben. Ik schreef de betreffende instantie aan en kreeg hun vertrouwen; ik hoefde mijn inkomsten niet naar hen te laten storten, wel voor de komende drie jaar maandelijks een vastgesteld bedrag naar hen over maken. Tenminste... dat dácht ik..

Of het een vaststaande regel is, of het een vorm van wezenloos vertrouwen is.. ik weet het niet. Maar nadat ik ze een week terug vroeg hoe de zaken er voor stonden kreeg ik niet alleen het te reserveren bedrag te horen, ook het feit dat ik dit geheel zelf op mag sparen. En dan niet maandelijks, maar voor een heel jaar! En dan hebben we het momenteel écht niet over een paar tientjes..

Er is een last van mijn schouders. Het te betalen bedrag is (gezien mijn financiële situatie) aanzienlijk, maar het 'vrij te laten bedrag' is nog van dusdanige hoogte dat ik er mee uit de voeten kan. Beknibbelen, besparen, nadenken, zelf maken, nog bewuster worden van je uitgaven. Met mijn voedselproblemen niet altijd even makkelijk te realiseren (hier wordt trouwens nog (financieel) aan gewerkt), maar ik denk dat het zeker niet onhaalbaar is.

Hoewel ik best nog mijn bedenkingen bij dit hele schuldverhaal heb, stap ik toch - zoals altijd - ook vandaag weer positief dit nieuwe avontuur in. Wandel je met me mee?

(P.S. Achter dit blog om krijg ik ook geregeld directe mails binnen. Mocht je een vraag of opmerking hebben: weet je welkom! Wie weet kan ik jouw vraag openbaar beantwoorden en help je er onbewust ook andere lezers mee. Je vindt mijn mailadres onder in de linker balk)

16 opmerkingen:

  1. Ik wens je heel veel succes met jouw nieuwe avontuur. Gezien alles wat je al over besparen op deze weblog hebt geschreven, ben ik er van overtuigd dat dit je zeker gaat lukken! Het moet al een hele geruststelling zijn dat ze je vertrouwen met de uitgaven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Topper, jij komt er wel! Neem mijn petje voor je af!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het zal niet elke dag makkelijk zijn, maar als anderen het overleven, waarom jij dan niet?
    Ik zie dat je Walden leest :-). Ben benieuwd of jij 'm ook zo inspirerend vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inspirerend is het zeker! Wel zware kost om doorheen te lezen, gaat dus niet zo snel! ;o)

      Verwijderen
  4. Wauw eerst hé, echt het is niet best met mijn hoofd denk ik;-) Pas vorige week viel het kwartje dat jij Monique bent van dat andere blog wat ik altijd volgde, ik heb je echt gemist joh! Ik vind het onstellend knap dat je dit allemaal zelf doet. Dit hele proces. Ik wil niet nieuwsgierig lijken of zijn hoor, en als je de vraag niet wilt antwoorden ook vooral niet doen, echt niet. MAar komt dit gedoe nog allemaal voort uit de scheiding? Ik vind het echt super knap van je dat je het oppakt en weet je? Ik weet zeker dat het jou gaat lukken! Jij weet hoe je de dubbeltjes om kunt draaien! Enne als je wat nodig hebt schrijf het op je blog wellicht kunnen we elkaar helpen bijvoorbeeld kleding voor de kids ofzo?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eindelijk starten, en hoe! Met een hele hoop verdiend vertrouwen. Dat gaat je lukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb echt respect voor je !..jij gaat dit redden hoor ...liefs Ria xxx.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit gaat je lukken....je hebt voor hetere vuren gestaan.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat gaat je lukken! Als ze zoveel vertrouwen hebben! Succes gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik bewonder je. En dat meen ik echt!
    Lieve groet,

    Wilma

    BeantwoordenVerwijderen