maandag 8 februari 2016

{ BLIJ VERRAST }


Om maar direct de koe bij de horens te vatten heb ik afgelopen vrijdag mijn laatste weekboodschappen voor een groot gedeelte op de markt gehaald. Met al jullie goede adviezen en positieve woorden kon ik ook haast niet anders hé?  ;o)  En lieve.. was ik me daar blij verrast!

Donderdagavond keek ik samen met de kinderen welke groenten en fruit er momenteel in het seizoen zijn en de minst zware milieubelasting geven. Een makkelijke site hiervoor is de Groente- en fruitkalender van Milieu Centraal. Binnen no-time hadden we een weekmenu samengesteld, ik was klaar voor de uitdaging!

Het begon al thuis. Alle (linnen) tassen verzamelen, in de fietstassen en op weg naar de markt. De kinderen op school afzetten en direct door. Daar gaat 'ie! Sta ik standaard bij de alom bekende, druk bezochte groentekraam, nu koos ik er voor de nieuwe aanbieder een bezoek te brengen. Sta je bij eerstgenoemde netjes voor de kraam en geef je je bestelling door, bij de nieuwe kraam mocht ik zelf langs het groentewaar lopen en stonden er boodschappenmandjes en weegschalen voor me klaar. Kijk! Dat vind ik nu een prettig voordeel. Zelf je groenten en fruit uitzoeken en niet thuis erachter komen dat er een aantal dit-redt-het-echt-geen-dag-meer stukken fruit zijn meegegeven..

Aan de hand van mijn boodschappenbrief wist ik alle benodigde ingrediënten voor de komende week bij elkaar te zoeken en toog naar da kassa. Nét geen € 13,00. En dat met best een paar aparte items op mijn lijst! Nog even langs de aardappelenboer waar ze nog heerlijke losse kleiaardappels verkopen (en die ook gewoon los de tas ingaan) en op weg naar huis. Al fietsend bedenk ik me onderweg dat mijn laatst 'duur' aangekochte fietstassen de aankoop van het jaar zijn geweest. Ik zou ze niet meer willen missen!

En dan thuis.. boodschappen uit de tas en in de koelkast. Op één papieren (voor de druiven) en één plastic verpakking na heb ik mooi milieuvriendelijk gescoord! (Het plastic zat om de broccoli; in alle euforie op de markt even over het hoofd gezien..)

We gaan er volgende week weer voor, vind je ook niet? Zolang ik er de mogelijkheid voor heb, zal ik er zeker mijn best voor doen. Met vandaag nog de nodige extra's bij de super vandaan, hebben we weer een paar heerlijke voedzame maaltijden op het menu.

Fijne week!

9 opmerkingen:

  1. Goed bezig! Ik ga in mijn vakanties ook altijd naar de markt want die staat er enkel op mijn werkmomenten. Voor de rest is hier geen groentewinkel dus hang ik vast aan de supermarkt. Ze kennen mij daar als "die met haar eigen zakjes" ;) Alleen is hier nogal veel voorverpakt, zelfs komkommers hebben een plastic omhulsel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jah heerlijk ik koop ook graag op de markt en idd ook bij een groenteboertje waar je gewoon zelf je groentes enzo moet pakken in een mandje.
    Als het me lukt ga ik elke week heen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn hè.
    Groenten en fruit kunnen vaak direct van de weegschaal de boodschappen kar of fietstas in.
    En de prijs is ook nog ( meestal) een meevaller.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk toch...fijne week meis liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel goed bezig Monique, en wat geeft dat dan een voldaan gevoel hè? Lijkt me echt heel leuk om met een mandje zelf te winkelen bij een marktgroentekraam.
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed zeg! Je bent in ieder geval positief begonnen ;-). Ik ga elke dinsdag even naar de markt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Fijn! Zo ziet mijn vrijdag eruit. Lekker naar de markt, tas vol zakjes/potjes. En met een glimlach weer naar huis fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen