maandag 25 januari 2016

{ ONBETAALBAAR? }


En dan krijg je hem. Die ene vraag waar je stiekem al een klein beetje 'bang' voor was. Niet omdat je het niet wilt, maar meer omdat je er domweg het antwoord niet op weet. Want zeg nou eerlijk.. "Wat kost zo'n doek?"

Met de wens een eigen bedrijf te starten ben ik comfortabel druk met steeds iets nieuws proberen. Maakte ik in het begin alleen een simpele recht-toe-recht-aan sjaal, momenteel komen er al aardige (enigszins) zelfbedachte patroontjes in voor. Simpele, dat wel, maar afgekeken van een plaatje en er dan zelf nog een beetje een eigen draai aan gegeven. Hoe leuk is dat?! En ook een muts krijg steeds meer echte vorm. Met een pompon erop bijvoorbeeld of een mooiere afwerking bovenop. De kwaliteit van de wolletjes worden ook steeds beter. Nu ik met elk project een beetje meer vertrouwen in mijn kunnen begin te krijgen, durf ik ook een meer kwaliteitsproduct aan te kopen. Je ziet het werk vooruit gaan!

Mijn laatste project is de Simple Lines Shawl van Maanel. Het kwam vorige week al van de pennen, wat menig Instagram-volger al heeft gezien. Het was zo'n leuk werk op te doen! En eigenlijk viel het me alles mee. Het was wel even een gedoe, dat patroon tellen of (met bijna 400 steken op je pen) aan het begin van je pen een fout maken en er aan het eind... Yep! Ik ben inmiddels ook een hele ster in achteruitbreien geworden..  ;o)  Maar goed.. nu kwam dus vorige week die ene vraag waar ik al een hele tijd 'bang' voor was. "Wat vraag je voor zo'n doek?"

Jeetje.. dat weet ik helemaal niet! En zou ik dat nu al willen? Ik vind het heerlijk om voor mijzelf en mijn gezin wat projecten te doen, maar vind ik mijn werk al goed genoeg om aan anderen aan te bieden? Wat nu als dat aan zou slaan.. zou ik er überhaupt al wat mee kunnen? Heb ik daar genoeg energie voor? Of zou ik een valse start maken en mezelf over een jaar afvragen waarom ik nog niet even gewacht heb?

Mijn gedachten gaan er op het gemak over verder als ik mijn volgende project op de pennen zet. Een muts in dezelfde wol als mijn laatste omslagdoek. Met als het een beetje mee zit straks ook nog wat polswarmers of wanten erbij. Zie je het al voor je? Gewoon nog even veilig breien voor mezelf..

Maar stel dat ik antwoord op de ozo brandende vraag zou willen geven.. Wat zouden jullie een mooie, schappelijke prijs vinden? Je weet wel, voor een handgemaakte omslagdoek. Kunnen of willen jullie me daarbij helpen? Willen jullie me een richtprijs geven? Wat zouden jullie er voor over hebben? Pak ik de pennen er nog even bij..  ;o)

23 opmerkingen:

  1. Ik denk dat de vraag, kritisch als ik ben, moet zijn: is er voldoende vraag naar handgemaakte breikunst om er wat aan over te houden, wetende dat de winkels vol liggen met machinaal vervaardigde stukken die tegen een véél lagere prijs toch blijven liggen tot in de uitverkoop?
    Hoe goed je bedoelingen ook zijn, investeer geen geld en tijd in iets waarvan je niet zeker weet dat je er beter van wordt. Als je een eigen zaak wilt beginnen moet je het realistisch bekijken ipv idealistisch.

    Sorry, wil je plezier niet vergallen, maar heb mijn dierbare vriendin en haar gezin nog verder zien wegglijden in een vergelijkbare situatie. Snap je, ik ben niet pessimistisch en gun je het allerbeste en groot succes, maar wees voorzichtig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, niets mis met een eerlijk antwoord. Al moet ik wel zeggen dat ik zeker geen investering ga doen. Ik maak wat ik mooi vind, in mijn kleuren, naar mijn smaak. You like it or not, zeg maar ;o) Dank je wel!

      Verwijderen
  2. Allereerst natuurlijk doen wat je zelf wilt :o) Dus als je ze (nog) niet wilt verkopen, niet doen ;o)

    De prijs zou ik baseren op wat jij zelf kwijt aan de wol. Daar nog wat bij opgeteld aan de uurtjes werk die je eer aan hebt gehad (is een minimumloon dan veel of weinig?) en dan nog wat om er zelf nog wat aan over te houden.

    Je zou natuurlijk ook op internet rond kunnen kijken wat anderen voor soortgelijke producten vragen en kijken of jij dat er voor over zou hebben?

    In ieder geval: succes met de beslissing en met het verder breien :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hoeft toch niet meteen een mega concern op te zetten? Gewoon de markt op met je spullen. Waarom wachten, misschien gebeuren er in de toekomst juist meer dingen zodat je niet genoeg energie hebt om iets op te starten en dan heb je spijt dat je al niet begonnen bent Heb je energie voor een kleine start? Beginnen! Dat voorzichtige gedoe moet maar een afgelopen zijn ;-)
    Helaas kan ik je niet helpen met een richtprijs. Kijken op Dawanda of etsy en marktplaats ter vergelijking?
    Zet hem op! Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jee, wat een moeilijke vraag! Ik heb niet zoveel te besteden (en al helemaal niet aan mezelf) dus ik zou geen koper zijn. Maar ik zou het niet raar vinden als je minimaal (afhankelijk van het soort katoen of wol je gebruikt) 50 vragen. Om eerlijk te zijn vind ik prijzen richting de 75 zelfs nog heel schappelijk. Voor de omslagdoek alleen dan. Muts, colletje, polswarmers etc zijn extra's.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kent die baby mutsjes die ik brei toch, daar krijg ik zo'n 15 euro voor. Dat vind ik een schappelijke prijs omdat ik ook goede wol gebruik! Ik denk dat je zelf eens moet kijken wat voor kosten je kwijt bent aan de wol. Daarna hoe lang en dan gemiddeld iets tussen in er uit prikken! Want precies krijgen wat het werkelijk kost (wol + manuren) is niet echt te betalen denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, dat is zo moeilijk. Ik ga binnenkort beginnen met het maken van een paar omslagdoeken, voor mezelf maar uiteindelijk ook voor anderen. En ik weet niet wat ik daarvoor ga vragen. Inderdaad iets om over na te denken de komende tijd. Overigens een mooie omslagdoek degene die je gemaakt hebt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh... ik vind het patroon echt prachtig, maar ik ben dan ook dol op omslagdoeken, dat speelt vast ook mee! Alleen de kleur niet; ik hou niet van grijs. Maar als ik me hem voorstel in petrol kleur ofzo, zou ik er tussen de 25 en 50 euro voor over hebben denk ik. Maar ik brei niet (dus heb geen idee wat wol kost of hoeveel werk het is) ik beredeneer het puur vanuit wat ik te besteden heb en wat ik er voor over zou hebben qua redelijkheid naar mezelf toe.

    Joh ik zou het gewoon een kans geven. Als je een opdracht krijgt uit je bloggers/kennissen kring, dan hebben die vaak wel een extra week geduld en waarderen je werk zeker. Zo heb ik nog steeds een prachtige roze quilt, ooit eens gekocht bij Jente, die regelmatig bij m'n dochter op bed ligt; dat is gewoon leuk vind ik ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om eerlijk te zijn zou ik het echt niet weten, ik heb daar totaal geen verstand van of kijk op. Wat ik wél denk: als je wat moois maakt en het kunt verkopen én je het geld kunt gebruiken, dan zou ik het niet nalaten. Het is niet zo dat het verkopen van één artikel betekent dat je verplicht bent om er direct 600 te maken, om maar even de boel ver door te trekken. Langzaam opstarten kan even goed wel hoor! Daarbij komt ook nog dat een vraag natuurlijk ook niet automatisch een 'bestelling' wordt. Volgens mij onderschatten veel mensen nog best wel wat voor tijd en geld aan materiaal erin gaat, waardoor het soms toch weer duurder wordt dan ze hadden gedacht. Niet dat het dan te duur is, maar je hebt altijd een groep mensen die dan eerder afhaakt en voor een in Bangladesh geproduceerd massastuk gaat. Dus misschien gewoon eens voorzichtig proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Pfff dat is moeilijk...ik weet niet hoeveel je aan de wol hebt uitgegeven...maar voor het werk zou ik zeker minstens €50,- geven...maar dan moet de wol er nog bij en de arbeidsuren...tjonge..da's moeilijk...misschien is het zelfs wel te weinig want hij is prachtig. Hoop dat iemand anders je beter raad kan geven. (ps. ik ben misschien wel te zuinig...en ik ben erg slecht in zulke dingen, wanneer ik iets verkoop zit ik er altijd ver onder;o))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mijn eigen ervaring is er niet eentje om over naar huis te schrijven. Een tijd geleden vroeg iemand of ik op bestelling een deken wilde haken van pakweg 150 x 150 cm. En wat ik daar dan voor zou vragen. Nou, ik zou het best willen doen, zei ik toen, maar ik moest even over de prijs nadenken. Ik rekende uit dat er toch al gauw voor €50,00 aan materiaal in zat, en om er ook nog wat aan over te houden (het kost toch ook heel veel van mijn vrije tijd) gaf ik aan toch wel €80,00 te vragen voor de deken. Het antwoord was heel kort; "Laat maar, veel te duur. Bij sommige winkels heb je dekens voor een fractie daarvan".
    Ik wil maar zeggen.
    Ik hoop dat jij meer geluk hebt met de mensen die aan je vragen of je wat op bestelling wilt maken.
    Fijne nieuwe week,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met de kerst ging ik in een bejaardenhuis met iemand naar de kerstmarkt, daar gingen dergelijke sjaals van de hand voor 9 euro 50.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Whow, moeilijk hoor.
    Je krijgt waarschijnlijk nooit de uren betaald due er in zitten.
    In het verleden heb ik het ook weleens gedaan , ook met heel dun garen , dus veel uren.
    Het is dat het een hobby is , anders had ik toen het bijltje er wel bij neer gegooid. Lekker positief😉.
    Ik durf het niet te zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk naar het materiaal en naar de tijd. Hoeveel tijd zit er in? Wat wil je per uur verdienen. Dat is het dus waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind je sjaals prachtig, echt schittereren ... maar zo veel werk. Waarom ga je geen tassen maken? Je bent zo handig en hebt goed gevoel voor kleuren. Tassen zijn populair, snel klaar, en goedkoop te maken als je kringloopstoffen gebruikt. En je vermindert plastic gebruik. En dan blijf je erbij breien, gewoon voor de leuk. :D

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jeetje moeilijk....ik denk rond de €20.... Maar heb geen idee hoe duur wol is etc.....fijne week liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo'n omslagdoek moet volgens mij 125 euro kosten. Volgens mij heb je dan nog niet eens dr arbeidskosten eruit. De mensen ondetschatten vaak de materiaalkosten en denken aan belachelijk lage bedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben zelf totaal niet zakelijk en vind het heel lastig om ergens geld voor te vragen, laat staan een eerlijke prijs. Laat je adviseren door iemand die zakelijk ingesteld is. Zo kreeg ik advies van mijn zwager, voor mijn gehaakte kerstballen. Hij noemde een prijs waar mijn mond van open viel. En er werden er nog verkocht ook... Het hoeft geen 'graaigoed' te zijn, vond hij. Dat kun je wel bij de Action halen. Mensen mogen er best over nadenken of ze iets echt willen. Hou er rekening mee dat breien op den duur best arbeidsintensief is. Als ik nu een paar dagen intensief haak, krijg ik daar last van. En daar hoor ik veel meer enthousiaste haaksters/breisters over. Misschien is het leuk voor je om eens op een kunstmarkt oid te staan. Daar loopt vaak publiek wat mooi handwerk weet te waarderen.
    Je omslagdoek is prachtig in elk geval, daar hoef je het niet om te laten!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hijis schitterend! heb geen idee, maar goedkoop zeker niet. hier bij ons,0verzee,is garen erg duur vind ik. Mss kun je ergens een advertentie zetten dat je voor iemand in opdracht iets wil maken. En mss ook iets maken als tassen zoals hier boven gezegd werd.
    je bent een kei!!
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  19. materiaalkosten en dan iets erboven op. bijv. 5 - 7,50
    denk dat je het dan makkelijk verkoopt

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Materiaal en tijd berekenen, vergelijken met wat er op de markt is en, als je besluit te verkopen, kun je adverteren met iets als "Zonder kinderhandjes, duurder maar wat geld waard". Veel blogs en mensen hebben het over kleding van zielige kinderhandjes en dat er niks tegen te doen is. Als je de tijd hebt en de uitdaging ziet zitten doe het dan en dan help je ook mee tegen arme kindertjes kleding.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Your shawl is beautiful!

    ~Have a lovely day!

    BeantwoordenVerwijderen