maandag 18 januari 2016

{ VEEL MIS }


Het is een drukke week geweest. Veel afspraken, veel emoties, veel nieuwe inzichten! Druk, rommelig, maar het is het allemaal waard geweest. Vandaar dat ik vanmorgen wat later op gang was dan normaal. Doe ik liever mijn was in het weekend, nu had ik het vanmorgen nog even te doen. Maar het hangt! Heerlijk buiten in de vrieskou gezonde lucht op te vangen. Net als ons vanmorgen! Eindelijk.. ;o)

Sinds jaar en dag heb ik gezondheidsproblemen. Van een kapot acne gezicht, tot aan een dikke pijnlijke buik. Van onverklaarbare ontstekingen tot spontane blauwe plekken, van futloos en moe tot aan veel te vaak met buikloop op het toilet. Bezoeken aan artsen, therapeuten, ziekenhuizen. Onderzoeken, medicijnen, antibiotica.. ik heb ze zo'n beetje allemaal wel gehad. Met steeds hetzelfde antwoord: "Prima in orde, niets aan de hand. Hartstikke gezond." En naar huis kon ik weer gaan. Met niets geen verandering, al meer dan twintig jaar lang..

Omdat de reguliere geneeskunde me geen antwoorden bracht, ging ik langzaamaan op zoek naar alternatieven. Lastig met een minimale knip-inhoud, want gek genoeg wordt er binnen deze tak van geneeskunde (nog) maar weinig vergoed. Ik koos voor een Prognos behandeling, maar boekte hier nog niet alle antwoorden op mijn vragen. Een tweede poging mijn vraagtekens te verminderen, onderging ik een Asyra-test. Hiermee kreeg ik zeker antwoorden, maar raakte zó in de war van alles wat ik niet meer mocht, dat ik er alleen maar meer de weg door kwijt begon te raken. In paniek een hulpvraag bij de huisarts neerleggend, belandde ik bij een diëtist. Zij zette me op een Fodmap-dieet om te achterhalen op welke voedingsmiddelen ik reageerde. Waar ik vooraf al bang voor was gebeurde; ik werd met de week zieker en zwakker. Hoe graag ik ook antwoorden wilde, dit werkte averechts!

Via mijn vriendin kreeg ik de tip eens een bloedtest te laten doen. Niet bij de huisarts (die gaven immers steeds 'gezond' aan), maar bij een voedingsdeskundige in Breda. Niet om de hoek, niet volledig vergoed, maar met inmiddels een wanhopige zoektocht naar een meer gebalanceerd leven.. Het waren me de kosten waard!

Ik ging en onderging, wachtte een week gespannen de uitslag af en barstte los in een paar dagen emotionele ontlading. Antwoorden op mijn vragen lagen voor me. Zwart op wit de klachten waar ik al jaren hulp voor vroeg. Oplossingen om de klachten in de toekomst te verminderen of misschien wel helemaal te doen verdwijnen. Antwoorden. Maar ook oplossingen!

Opluchting.. En niet dat het nu ineens allemaal van een leien dak gaat hoor; ik moet nog helemaal mijn draai in mijn nieuwe eetpatroon zien te vinden. En dat is me er één! Maar weet je? Ik weet nu waarom ik het doe. En dát scheelt! Kijk:


Deze tekorten zijn o.a. ontstaan door problemen met mijn lijf:

met daarbij een intolerantie voor:
  • gluten
  • koemelk
  • soja
  • suikers
  • E621

Nog een paar woorden uit de gestelde diagnose:

We er met man en macht tegenaan, nemen de nodige supplementen (katsjing!) om de tekorten aan te vullen en gaan met de bijgeleverde tips op zoek naar een goed, voedzaam en vooral goed te betalen weekmenu. Geen brood, geen zuivel, geen koude maaltijden. Maar wel seizoensgroenten, noten, vis, vlees, kruiden...

Het ís even wennen, het ís even zoeken, maar voor het eerst sinds hele lange tijd heb ik hoop. Hoop op het vinden van mijn balans, het kennen van mijn lichaam, het vinden van 'mijn eigen ik'...

14 opmerkingen:

  1. Wat is het je gegund dat je nu eindelijk eens de oplossing hebt gekregen. Weet dat je al zo lang loopt de tobben. Wat zou het toch heerlijk zijn als je je weer fit(ter) begint te voelen!!

    BeantwoordenVerwijderen

  2. heel veel succes. Ik heb de ziekte van Hashimoto, maar ook vitamine en mineralen tekorten. Mijn ijzer voorraad wil niet aanvullen. Misschien ook een idee om dat eens uit te pluizen ; ) Jij heel veel succes met de nieuwe manier van eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is nogal wat. B 12 tekort kan je aardig nekken. Als je intoleant bent voor gluten kan je beter eerst biopten laten nemen om het vast te stellen, dan krijg je voor de voeding een vergoeding 250 euro per jaar en ook belasting aftrek, ik dacht iets van 1200, 1300 euro. Als je al gluten vrij eet kunnen ze het niet meer zien omdat de darmen dan herstellen. Sterkte in de zoektocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn dat je dit meldt! Ik was hier al wel van op de hoogte (ik ondervindt hier al meer problemen mee), maar dacht hier later op terug te komen.

      Verwijderen
  4. Wat ongelooflijk fijn dat je verder bent gekomen! Ik weet hoe het is om je niet voor honderd procent - of zelfs maar vijftig procent - goed en fit te voelen en snap jouw wanhoop daarin. Ik hoop voor je dat dit je heel wat verder brengt en je klachten wegneemt al dan niet verminderd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh, dat is echt een hele lijst! Geen wonder dat je je niet lekker voelde! Heel veel succes ermee. Ik hoop dat je je snel beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik hoop voor je dat je weer in balance komt, het is niet niets maar gezonde voeding is nu eenmaal voor ons allemaal anders! Dat betekend hier ook beperkt zuivel, geen vlees of vis... Bijna geen brood en vooral veel groente en fruit.

    Gezond eten is een kunst en is genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat fijn om ook oplossingen te hebben gekregen. Je voedingspatroon aanpassen kost veel tijd en energie (vind ik zelf) maar dat 'betaald' zich later dubbel en dwars terug doordat je meer energie krijgt. Veel succes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijn dat je nu een oplossing hebt, ik hoop dat je je er snel beter door voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjonge, dat is best een hele lijst, maar wel fijn dat je nu wat meer weet en zodoende er aan kan werken!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Spannend voor je Gaat dit wel werken? Succes. Ik ga voor je duimen.Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ah Monique, hier ook iemand met huidproblemen door leaky gut. Ook mij was een dieet aangeraden zoals jij beschrijft (Paleo, oereten, ongeveer die principes). En ik moet zeggen dat het werkt, ik sliep beter, meer energie, mijn huis verbeterde en mijn humeur! Jammer genoeg kon ik de verleiding van brood en zuivel niet weerstaan en ben nu weer hard aan het werk om weer op het goede pad te komen. Heel veel succes Monique! Hou je ons op de hoogte van je Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Good luck with the regime! I hope that you start feeling better very soon.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Klinkt alsof er eindelijk licht aan de horizon is te vinden. Ik hoop voor je dat je heel snel een verbetering zult ondervinden. Ik gun het je zo...
    Fijn weekend,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen