woensdag 23 december 2015

{ KERST ZONDER CASH }

Probeer er maar eens onder uit te komen, overal schreeuwt het om je heen; de Kerstdagen komen er aan! Gezellig natuurlijk, maar voor wie - net als ons - niet zo veel ruimte in zijn budget heeft, kàn het wel eens vervelend aanvoelen. Winkeliers die hun mooiste waar presenteren, de bakker, de slager met hun smakelijkste goed. Mooi! En lekker! Maar niet voor iedereen haalbaar. Hoe maken we er toch een fijne kerst van?

Advent
Advent is in het christendom de aanloopperiode tot aan kerst. Vier zondagen voor kerst wordt een eerste van vier kaarsen aangestoken, waarna elke zondag een extra kaars volgt en op de laatste zondag voor kerst alle vier de kaarsen branden. Dit wordt sinds mensenheugenis in kerken gedaan, maar tegenwoordig zie je dit ook steeds meer in gezinnen naar voren komen. Doen we daar aan mee? Ja, maar dan simpel en sober met vier enkele dinerkaarsen in hun persoonlijke standaard én de vraag of ik het volgend jaar weer zal doen. Het is immers een aloude kerktraditie, waarom dan niet gewoon daar laten?

Kosten: € 0,00


De kerstboom
Drie jaar geleden kregen we een kerstboom in de vorm van een bouwpakket. Je weet wel, zo één die na de Kerstdagen weer netjes in de doos naar de zolder of kelder kan. Bij de kringloop zocht ik wat tweedehands kerstballen in de kleuren zilver en rood en ergens ná de feestdagen kocht ik er nog een paar nieuwe en rieten voetstuk bij. In de uitverkoop. Misschien heb ik er in totaal een euro of vijf, tien aan uit gegeven, maar meer zeker niet. En tja.. alle kerstdagen die volgden? Dezelfde boom, dezelfde ballen, dezelfde...

Kosten: € 0,00

Kerstkaarten
Weet je dat die hier in de jaren zestig pas écht in zwang kwamen? De eerste wenskaart stamt uit 1843, maar het duurde nog even voordat we er in Europa echt aan verknocht raakten. Tegenwoordig koop je al een pakje met 10 kaarten voor nog geen euro, maar er zijn ook kaarten van pak hem beet drie euro per stuk. Hier is qua kosten een hoop winst te behalen. Zeker als je er voor kiest je kerstkaarten ná de Kerstdagen aan te schaffen en ze voor een jaartje in de kast te bewaren.
Dan heb je ook nog de manier van bezorging (even een rondje op de fiets of de speciale zegels waar je er ál-tijd van over houdt) en het aantal kaarten waar je invloed op hebt. Houd je het bij alleen je 'close friends' of schrijf je de hele buurt?

Kosten: € 4,00

Kerstavond
Om op kerstavond het voor iedereen zo bekende feest te starten, gaan vele gelovigen (en niet-gelovigen) traditiegetrouw naar een kerk voor de zogeheten 'Middernachtmis'. Tijdens deze bijzondere kerkdienst wordt het verhaal rondom de geboorte van Jezus Christus verteld ofwel 'verkondigd'. Voor veel gezinnen is dit van oudsher een eerste 'feel good'-moment van de kerstdagen, mede omdat alle gezinsleden (en vroeger nagenoeg alle dorpelingen) er bij aanwezig zijn.

Kosten: € 0,00 (eventueel een gift aan de collectant)


Eerste Kerstdag
Cadeautjes! Welk kind (of welke volwassene) vindt het niet bijzonder een cadeautje onder de kerstboom of in zijn of haar kerstsok te mogen vinden? Vroeger (jaren '40) bestond een dergelijk cadeau veelal uit niet meer dan een mandarijn en/of handgemaakt cadeau. Wat is daar eigenlijk mis mee?! Is het niet verschrikkelijk bijzonder een handgemaakt cadeau van iemand te mogen ontvangen? In de wetenschap dat de gever er voor jou zijn of haar tijd, energie en liefde in gestoken heeft? Ik vind dat er wel wat voor te zeggen valt, maar moet eerlijk bekennen dat ik er dit jaar nog (lang) niet alle energie voor had. Hoe kreeg ik dan toch voor ieder een kleinigheid onder de boom? Euhh.. ik ruimde mijn huis op.. *Ü*

Kosten: € 5,00 (voor twee mannelijke gasten en de kinderen kocht ik een kleinigheid, de overige 5 cadeautjes zijn gerecycled)

Kerstmaal
Daar kan en zal ik heel kort over zijn: nog voordat zich in de supermarkt de eerste tekenen van kerst voor deden kocht ik (in de aanbieding) een rollade en bewaarde deze in de vriezer. Daarbij serveer ik heerlijke seizoensgroenten zoals bijvoorbeeld wortelen, spruitjes of stoofperen, maak er zelf een appelmoes bij en maak het feestmaal af met een zelfgemaakte vlaflip: onder in een glas een laagje rode limonadesiroop, daarop een laag vanillevla, bovenop een laag yoghurt en om het geheel feestelijk af te maken, op top een paar chocoladevlokken.

Kosten: € 10,00

De invulling van de feestdagen kun je zo gek maken als je zelf wilt. Eén pak kerstkoekjes en/of één pak chocoladekransjes is écht al genoeg. Vind je het fijn en gezellig (een hoop) familie of vrienden over de vloer te hebben? Laat iedereen wat meenemen voor een gezamenlijk diner. Heb je toevallig nog van die ouderwetse gezelschapsspellen in de kast? Haal ze eens tevoorschijn en zie met elkaar wat een plezier je er van kunt beleven. Oók volwassenen! Ga er op uit voor een wandeling. Maak zelf popcorn en kijk met het gezin een heerlijke kerstfilm. Krijg je een beetje het idee?


Via deze weg wil ik graag iedereen die hier wel eens langs komt, geregeld of voor een eerste keer, een paar heerlijke en liefdevolle feestdagen toewensen. Maak het niet te gek, blijf gewoon dicht bij jezelf.

* E N J O Y *

21 opmerkingen:

  1. Ik zie hem voor me ... die kerst bij jou thuis ... warm, knus, liefdevol, en duurzaam ook nog! Goed werk! Geniet ervan meid, en ik wens je een fijn, warm en gezond 2016!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wens jullie fijne warme kerstdagen en een goed en gezond 2016.
    Gr. Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kun jij toch een warm huis geven ondanks al je strubbelingen. Veel liefs.
    Zalig Kerstfeest voor jou, je vriend en je mooie kindjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier wordt het net zo eenvoudig de kerst. Kerst kaarten had ik net zo als jij vorig jaar al aangeschaft voor 20 eurocent. 1e kerstdag grillen we een kip en 2e kerstdag een preitaart met soep vooraf. Een boom hebben we niet, ja in de tuin maar die is niet versierd. Ik neem altijd een aantal takken in de vaas waar de lichtjes in hangen. Geniet van elkaar en fijne kerstdagen toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij gaan met de kerst een weekendje weg, dat kost wel wat geld, maar daar is voor gespaard. Verder hier weinig tot geen aparte kerstuitgaven. Kaarten heb ik nog steeds (en vergeet ik ook steeds te sturen), een boom heb ik dit jaar niet gedaan, omdat vriend allergisch is en ik zelf van de drie weken waarin je ervan kunt genieten ongeveer 2 weken niet thuis zou zijn. Versieringen dus ook niet, maar die koop ik sowieso niet, omdat ik een mooie collectie heb. En qua eten; ik vind kerst vooral gezelligheid en daar hoort uren sloven in de keuken niet echt bij. Een pan boerenkool is mij prima, of gewoon ander lekker eten dat niet bijzonder of duur hoeft te zijn. Maar goed, met weekendje weg wordt dat het nu dus niet, maar anders geef ik daar ook niet speciaal veel aan uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Adventkaarsen heb ik helemaal niet meegekregen van thuis want day was rooms. Ik vind het zelf mooi omdat we zo toeleven naar de geboorte van mijn verlosser, zo wordt het persoonlijk. Cadeautjes horen bij de Sint, met kerst vier ik een geboorte ;-). Ik maak me al jaren niet meer druk over kerstwensen, grootse diners etc en dat bevalt prima. Zo wordt het een relaxt feestje. Wat lichtjes die we al jaren hebben, wat accessoires die per jaar wisselend uit één grote doos worden getrokken... Een enkel nieuw lampsnoertje nieuw dit jaar. Fijne feestdagen met je geliefden!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Monique,
    Je hebt het goed doordacht en er voor gezorgd dat er binnen jouw budget een heerlijke kerst gevierd kan worden.
    Ik wens jou en je gezin ook heel fijne Kerstdagen toe en een heel erg mooi, gelukkig en vooral gezond Nieuw Jaar.
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Fijne dagen....liefs ❤️💚❤️💚❤️💚❤️💚❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beetje laat, maar uit een goed hart....Fijne en warme kerstdagen en voor 2016 wens ik jou en iedereen die je lief is een goed en gezond jaar.
    Jij komt er wel...je bent een bijtertje !!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. I hope that you are having a cheerful holiday, Monique.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. dag Monique , weet je welk boekje ik graag es herlees en voorlees en zeker als het over de kerstdagen gaat dat is het kleine huis op de prairie van laura ingalls ik heb bijna al die boekjes tweedehands kunnen kopen in de bieb die ze afvoerden zo mooi en ontroerend eenvoudig en ze waren zo gelukkig met weinig..lieve groet en mooie dagen ! vanwege Jezebelle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een heerlijke boeken hè? Ik heb ze ook allemaal! Net nog gelezen Hoe mr Edwards de rivier over kwam met de kerstcadeaus van Laura en Mary.

      Verwijderen
  12. Amen to this!
    Waar gaat het om bij Kerstmis? In de laatste jaren is het zoveel commerciëler geworden (zeg ik als midden-twintiger). In ieder geval kan ik mij niet herinneren dat er zoveel om te doen was, toen ik kind was of zelfs tiener.
    Ik ben bij mijn ouders geweest op eerste kerstdag. En we hebben verse erwtensoep gemaakt. Niet iets waar iedereen voor zou kiezen, maar wij vonden het prima en heerlijk! Tweede kerstdag ben ik met een vriendin naar de Ikea geweest. Daar heb ik een salade gegeten en 's avonds brood. Ik vond het prima en ik denk dat dat hetgene is dat telt!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi,
    Ik kom met een verzoekje.
    Zoals je misschien via mijn blogje mee kreeg, wil het hoofd even niet zo.
    Een beetje breien lukt, mits het een makkelijk patroon is.
    Na alle vaatdoekjes ( nogmaals mijn hartelijke dank), wil ik nu graag een sjaal breien.
    Het patroon staat hier: http://www.afriendtoknitwith.com/2015/07/the-bella-pattern.html

    En is maar vier regels.
    Maar denk je dat ik het met mijn warhoofd vertaald kan krijgen?
    Nee dus.

    Zie hier mijn vriendelijke verzoek: zou jij het voor me willen vertalen!

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Franca, het is een 'tricky one' zegt ze zelf al, maar als je 'je koppie erbij houdt' zou het moeten lukken. Zie je dat zitten? Dan vind ik het geen probleem en ga ik er even voor zitten ♥

      Verwijderen
    2. Hoi Monique,
      Nou dan bewaar ik het patroon nog maar even.
      Mijn koppie er bij houden is misschien even wat te veel.
      Weet je wat?
      Ik probeer je patroon van de omslagdoek ( je andere patroontje snapte ik tenslotte ook) eerst.
      Je ziet het wel op mijn blog.
      Dank je wel voor je reactie, en een goed uiteinde en een prachtig nieuw jaar!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  14. Dat gaat jou zeker lukken! En je zult er ook zeker plezier aan gaan beleven. Even snel de deur uit stappen voor een foto, de was, een gast.. Maar! Ik moet je er wel een waarschuwing bij geven: ook dit patroon is verslavend! (zei ze met het vijfde exemplaar op de pennen.. ) ;o)

    Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lieve Monique,

    Gelukkig 2016 toegewenst! Een jaar vol energie en liefde

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een gelukkig en vooral gezond 2016 gewenst.
    Groetjes uit het Zeeuws-Vlaamse.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Monique,

    Wat heb je nou gedaan!
    Krijg ik zomaar een prachtige doos vol breigaren.
    Zo lief.
    Toch een maar: wil je het zelf niet gebruiken?
    Als je de komende tijd misschien wat krap zou komen zitten, is het dan niet fijn om nog wat op de pennen te kunnen zetten?

    Of wil je niet meer breien?
    Het is hier sowieso erg stil.
    Gaat het goed?

    Of ben je juist vol enthousiasme je nieuwe leefwijze begonnen?
    Te veel vragen voor hier?
    Dan niet plaatsen.

    In ieder geval: de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!
    Voor jou , voor de kindjes en voor je lieve vriend( hoe is het op avontuur).

    groetjes, ( en heel erg bedankt) Franca.

    BeantwoordenVerwijderen