zondag 13 december 2015

{ GOED TE DOEN }

Oohh... je lacht je de riebels met zo'n kleine hum! Wat een ding.. Maar ook: wat een gedoe! Want eerlijk is eerlijk: het heeft natuurlijk wel wat om handen, zo'n kitten over de vloer  ;o)


Nu zijn we al tientallen jaren poezen in huis gewend, dus helemaal nieuw is het niet. Vandaar ook dat ik de stap eindelijk heb genomen. Er begint nu zicht te komen op een financieel wat stabielere periode, wat me de rust gaf 'ja' te zeggen tegen deze kleine dame. Ook al zijn er - zoals altijd - mensen die een dergelijke keus maar niet kunnen begrijpen: "Je hebt het al niet breed. Neem je ook nog eens een huisdier!". Dat klopt, maar ook een huisdier kan doen met minimale middelen, het is maar hoe je er mee om gaat. Een voorbeeld?

De aanschaf van de kitten plus eerste benodigdheden zoals onder andere een kattenbak, voer- en drinkbakjes, krabpaal, grind en brokken, kostte me niet meer dan € 30,00. Dat bedrag kon ik pakken uit mijn reservepotje. Daarnaast worden er nu natuurlijk ook wekelijks kosten gemaakt, waardoor mijn standaard boodschappenbudget iets strakker in haar velletje zal komen te zitten. Maar ook daar is een grote winst te behalen!

Haal ik een zak kattengrind voor rond of zelfs over € 5,00 (8-10 liter) of haal ik een zak voor nog geen € 1,50 (5 liter) per keer? Haal ik voor elke dag natvoer in huis (7 keer € 0,19 - € 0,83) of krijgt ze dit alleen in het weekend als verwenmoment? En de brokken: € 1,29 voor een kilo of € 6,99 voor 1,4 kilo? Je ziet het.. ook hierin kunnen heel bewust keuzes worden gemaakt. Andere koek wordt het natuurlijk als je huisdier ziek wordt of een aanvaring krijgt met derden (kind, ander dier of auto); ook daar ben ik me heel erg van bewust. Daarom blijft deze kleine drommel voorlopig maar gewoon lekker bij ons binnen  ;o)


Maar het gaat goed! De eerste dag at en dronk ze niets, maar dag twee was denk ik alle stress verdwenen en overwon de trek in iets lekkers. Ze eet nu goed, slaapt veel, is ondeugend (zoals het hoort) en oohh.. ze vindt het heerlijk om op schoot te komen liggen.. Vervelend!  ;o)  Zelfs met een breiwerk in de hand gaat het helemaal goed. Wat heb ik dan te klagen?

Oja.. één ding dan: ze heeft verschrikkelijke kleuren om te gebruiken in een foto. Zó donker! Maar ach.. weer boffen voor jullie: komen er in de toekomst niet (al te) veel foto's van haar voorbij..  ;o)

18 opmerkingen:

  1. Wat een snoetje!! Kan me voorstellen dat je helemaal verliefd bent!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieverd....liefs van mij x❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geniet lekker van jullie kleine kleine dame.
    En wat kan dat kan.
    Jij hebt daar goed over nagedacht, zonder twijfel.
    En och, mensen moeten iets te praten hebben moet je maar denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De keuze voor een huisdier moet je zelf maken, als het jullie plezier brengt is het prima!
    Zelf hebben we 2 poezen en een konijn. Alleen viel het financiële plaatje wel iets anders iets
    dan we in gedachten hadden. Ze hebben namelijk allebei een huidprobleem en daarom dure voeding nodig
    van de dierenarts. We hebben een jaar lang heel veel onkosten gehad omdat de huid van het kleinste poesje helemaal open lag. Wat doe je dan, ook daar moet je geld voor reserveren. Zo zie je dat je een begroting kunt maken maar het klopt niet altijd. Wat het kattengrit betreft. Wij hebben altijd de duurste van AH (4,12) maar dat doe je veel langer mee als met de goedkopere en je hebt geen vieze luchtjes. Veel succes met je schattige aanwinst geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Muisje! Het is zeker geel verstandig ook dergelijke kosten mee te nemen in je overweging. Dat hebben wij dan ook heel bewust gedaan.
      Wij kiezen voor de wekelijkse lagere uitgave, in verband met een strak weekbudget. Soms kunnen duurdere producten wel degelijk zuiniger uitvallen.

      Verwijderen
  5. Heerlijk zo'n dingetjein huis. Mijn dochter kreeg er vorig jaar 2 tegelijk, broertjes en ze beleven er zoveel plezier aan. Op een dagje weg ging ze snel naar huis naar de liefjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik vind het een schatje, heerlijk om iets te knuffelen om j e heen te hebben. Dieren geven warmte.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zo'n klein balletje in huis :-) Geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een schatje! Ik zou zeggen: Geniet ervan. Ik denk dat het plezier van zo'n huisdier veel verder gaat dan wat je er financieel voor in moet leveren. Ik had vroeger een poes en was er gek mee. Helaas, helaas kunnen we nu geen huisdieren meer hebben, alleen konijnen buiten. Ik ben er allergisch voor. Maar voor mijn meiden vind ik het jammer, al vinden ze de konijnen ook erg leuk.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een lieverd... Ik vind de grootste kostenpost toch vaak de dierenarts, ben je 5 minuten binnen met een ontstoken oog ofzo en dan schrik je je rot wat je betalen moet...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Laat die foto's juist gewoon maar komen hoor!!! Wat een schatje...fijn genieten van zo'n diertje...en die rust die het slapend op je schoot geeft is zo belangrijk in tijden dat je soms naar rust verlangd toch???

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een lieverd, de kat hier die eet hier toch luxer voer... Ze eet geen goedkoop voer en nu krijgt ze bio / natuurlijk voer zonder gekkigheid. Zoals wij ook willen eten, gun ik mijn kat dat ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een schatje zeg. En ik snap je keuze wel hoor, het is toch heerlijk voor je kinderen om op te groeien met een dier in huis.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een lieverdje! Heerlijk, jonge poesjes zijn zó leuk! Ik vind het nog wel eens jammer dat ze groter worden, al vind ik die grote exemplaren ook heel lief hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh!!! Je blogt toch weer/nog wel!!! Ik kon me al niet indenken dat je er helemaal mee zou kunnen stoppen, het hoort zo bij je (volgens mij), net zoals ik het ook heerlijk vind. Soms is het weken stil bij mij, jij blogt wel met meer regelmaat zie ik, maar toch ;-)
    Maar goed, ik heb je weer gevonden ;-)

    Wat een lief poesje! Ik kan me indenken dat je het er graag voor over hebt om wat strakker in je budget te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen