woensdag 4 november 2015

{ ZERO-WASTE - DE VAATDOEK }

Hoog tijd voor weer een lekker 'ik-ben-nu-even-niet-met-al-dat-geld-gedoe-bezig'-bericht. Want nu de klok bijna niets anders lijkt te slaan dan al die financiële rompslomp, er is natuurlijk heus wel leuks onder de zon! Zo (b)lijkt bijvoorbeeld mijn vertaalde patroon voor zelfgemaakte vaatdoekjes eindelijk zijn weg naar creatieve volgers te vinden. Leuk!


Vorige week nog deed ik een creatieve vriendin twee bolletjes katoen cadeau. "Precies genoeg voor twee van die schoonmaakdoekjes" zei ik er nog bij. Hoe verrast was ik te zien dat er een dag later een eerste doekje van haar pennen kwam en het tweede ook al voor de helft gemaakt was? Ik hoop toch zo dat zij met haar enthousiasme de doekjes-trend ook weer door weet te geven..

Maar wat is er nu zo super aan die malle doekjes, vraag je je misschien af? Nou.. het is eigenlijk heel simpel. Ten eerste is het een heel leuk en simpel breiwerkje wat je werkelijk overal mee naartoe kunt nemen. Geen grote of ingewikkelde steken of telpatronen, maar alleen de steken recht, averecht, een 'gat' maken (draad omslaan, maar deze niet breien) en minderen (twee steken samen breien). Heb je hem nog?  ;o) Nee echt.. het is een heel makkelijk patroon!


Een bijkomend voordeel (en daar maak ik ze natuurlijk voor): ze maken uitstekend schoon, zijn slijtvast en zero-waste! Valt dat niet onder de categorie milieuvriendelijk en/of financieel aantrekkelijk?  ;o)  En ohja! Hier in de familie staan de heerlijk zachte doekjes inmiddels ook al bekend als heuse 'troost- of kroeldoekjes'..

Tot slot zomaar een vraag uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat houd jou nog tegen zo'n eigen schoonmaak-kroel-vaat-doek te breien? Koudwatervrees? Euh.. misschien een andere reden? Ik ben zo benieuwd! Het is namelijk zo'n heerlijk, leuk en vooral ook dankbaar werkje..  ;o)

P.S. Wie al wel overstag is gegaan en het leuk vind zijn of haar pronkdoekjes te showen, kan een foto sturen naar ons mailadres. De foto's worden dan voorzien van naam geplaatst op de pagina van het patroon.

21 opmerkingen:

  1. Wat mij tegenhoudt is tijd...die heb ik niet momenteel. Maar wat ik me ook afvraag, kun je ze heet genoeg wassen om hygiënisch te werken? En hoe fraai zien ze er nog uit na een jaar in gebruik?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn doekjes gaan steeds mee met de handdoeken-was. Meestal op 40°, maar soms ook met de 60°-was.
      Een aantal doekjes welke in denk ik al een jaar of drie, misschien al vier gebruik zijn misschien wel iets minder in vorm (qua echte vorm, het vierkantje dus), maar worden nog steeds elke dag gebruikt.

      Niet om je over de streep te trekken, maar 's morgen bij een kopje thee een paar steekjes? Tijdens het koken (doe ik namelijk ook nog wel eens)? 's Avonds met de voetjes iets omhoog? Het is écht een heel lief, klein, knus, breiwerkje.. ;o)

      Verwijderen
    2. Wie weet, momenteel echt de handen vol aan mijn ondeugende peuter en mijn ikwillopenenwelnu dreumes ;)

      Verwijderen
  2. Hahaha, nou wat mij tegenhoud, is dat ik absoluut niet kan breien! Weinig gevoel in mijn vingertoppen dus handwerken is meestal een no-go area voor mij. Daarbij ben ik ontstellend verknocht aan mijn micro-vezel doekjes. Doe ik al jaren mee en die zijn ook slijtvast en maken superschoon, dus de noodzaak is er ook niet. Ik heb ook het idee (zit dus in mijn hoofd) dat de gebreide doekjes niet goed droog maken, het water niet goed absorberen.. dus..ben benieuwd naar jouw ervaring ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marleen toch.. niet kunnen breien? Dit wel hoor! ;o)

      Wat ik vooral ook heel erg fijn vind aan deze doekjes: ze maken zo goed schoon en droog! Zelfs zonder gebruik van een schoonmaakmiddel, dus alleen vochtig/nat gemaakt doen we ook al wat ik van ze verwacht. Misschien komt het idee van ervaring met wol? Deze doekjes maak ik van katoen.

      Verwijderen
  3. Mooi zijn ze, ik brei ze al jaren. Ik weet niet of ik nog een foto heb, ga eens kijken. De mijne zijn heel goedkoop want ik haal het garen van de rommelmakt en kost bijna niks. Vaak brei ik ze voor anderen. Breien is zo'n stukje ontspanning.
    Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zag je reactie op mijn blog en kwam zodoende ook op jouw blog! Leuk die vaatdoekjes! Mijn oma had vroeger ook gebreide vaatdoekjes, volgens mij had ze die in Canada gemaakt. Ik heb al vaak gedacht dat ik dat ook es wilde proberen! En zie hier het patroon! Ik ga het zeker proberen, al ben ik zelf meer fan van haken dan van breien! Bedankt, en sterkte met al je zorgen hoor! Het kan je soms allemaal zo in beslag nemen hè. Groetjes Andrea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toch wel erg leuk hoor!
    Zoiets haken zal ook wel kunnen toch ;-)?
    Groetjes van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb niet eens breipennen....ja een om in een cake te steken...haha
    Haken kan ik wel en misschien kan ik ze ook haken.....ga ik zeker proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. What a lovely blog you have. This yarn is so pretty, it makes my fingers tingle.
    Amalia
    xo

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb ze ook al gebreid, al 3 stuks en ga er nog meer maken, leuk als kadootje voor de sint of kerst

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Draad omslaan en die niet breien? Ook niet in de volgende naald?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lastig uitleggen, vind ik, maar je slaat na twee steken de draad om, maar doet er verder niets mee. Je breit de volgende steek en pen verder af en doet de volgende naald hetzelfde. Je maakt dus alleen aan het begin van je naald een 'gat'.

      Verwijderen
  10. Ik maakte er zelfs een blogje van.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar de omslag van de vorige naald brei je die dan mee of haal je die gewoon op met je naald? Ik pakte de draad en breide die mee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het 'gat' of de lus die je op de naald maakt, brei je de volgende naald als of het een normale rechte steek is.

      Je maakt per naald steeds alleen aan het begin een 'gat' (extra steek).

      Ik hoop dat je begrijpt hoe ik het bedoel. Je mag me ook altijd via mail een foto sturen of info/foto van mij vragen!

      Verwijderen
  12. als ik dit lees moet ik het ook kunnen dus... ga eens kijken of ik datergens kan vinden hier.
    Schoondochter heft zelfgehaakte/breide schuursponsjes. Ooit van gehoord?werken goed, zegt ze. Vergat het mee te nemen.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik al wel eerder van gehoord, maar heb het nog niet uitgeprobeerd. Staat zeker op mijn lijstje!

      Verwijderen
  13. hello,
    beautiful knitted dishclothes! love the simple pattern. i love knitting,baking etc.
    you have a beautiful blog!
    greetings from germany,
    regina

    BeantwoordenVerwijderen