dinsdag 24 november 2015

{ STOP! }

"Stop. Stóp! Stóóóp!!" zou ik willen schreeuwen.
"Doe het niet! Trap er niet in!", maar ook ik doe er zelf nog veel te hard aan mee..

Het geschreeuw in mijn hoofd kwam gister toen ik tijdens de aflevering van 'The Last Alaskans' ongevraagd het zoveelste overprikkelende reclameblok voor mijn kiezen kreeg. Scheermesjes in je brievenbus ontvangen, moordende computerspellen.. met daarnaast een 'let-wel-even-op-hoe-we-de-wereld-aan-het-verzieken-zijn'-spot. Wat willen 'ze' nou? Dat we blijven kopen, of dat we bewuster gaan leven?


Maar ik zei het al: ik doe er zelf ook nog veel te hard aan mee. Al moet ik zeggen dat het steeds beter gaat. Stukje bij beetje gaan mijn wekelijkse uitgaven aan boodschappen omlaag, maar weet ik mijn gezin wel goed en gezond te voeden. Vooral de bewustwording en de vraag of ik dat wat ik wil kopen nodig heb, helpt me hierbij.

Daarnaast probeer ik ook steeds meer zelf te maken. Niet alleen qua handwerk, ook qua beleg voor op mijn brood bijvoorbeeld, het brood zelf, lekkers voor bij de koffie of thee. Wat me nu nog niet lukt - maar waar ik dan wel weer heel bewust me bezig kan zijn - is het verbouwen van mijn eigen groenten en fruit. Een wens diep van binnen, maar op vier hoog achter nog steeds niet voldoende haalbaar.

Nog even terug naar die 'vraag-der-bewustwording': kan ik het zelf maken? Heb ik winkels en supermarkten nog wel nodig? Kan ik af van dat gevoel dat er ergens hoog boven een gemeen grijnzende man handenwrijvend naar beneden staat te kijken met de woorden "Gna, gna, gna.. daar gaat er weer zo één.. Weer één die er in trapt!"?

Ik ben en blijf er van overtuigd dat we veel sterker zijn en staan dan de meesten van ons denken. We zijn geen slaven van de consumptiemaatschappij, we hebben ons als slaven gemaakt. Geeft niet! We zijn er immers allemaal ingetrapt. Maar we kunnen er wel wat aan doen. Het tij keren. En dat kan al heel simpel door je bewust te worden van wat je koopt. En waarom je het koopt. Wat is er mis met het alleen maar kopen van de (noodzakelijke) basisartikelen? Wat brengt ons steeds dat we maar blijven kopen, kopen, kopen.. van niets?


Echt hoor.. ik ga ook ons eigen koopgedrag (voor de zoveelste keer) maar weer eens onder de loep nemen.

  • Wat koop ik?
  • Waarom koop ik het?
  • Is de aankoop noodzakelijk?
  • Kan ik het niet zelf maken?

De boodschappen voor deze week zijn inmiddels al weer binnen en met een totaal van nog geen € 30,00 vind ik dat ik het weer prima voor elkaar heb gekregen. Het voelt écht als weer een stukje minder afhankelijk van de 'grote boze fabrikanten-kliek'. YES! En voor wie zich afvraagt wat we deze week voor die drie tientjes op tafel hebben staan:

maandag - brood
dinsdag - aardappelen, spruiten, rund
woensdag - rijst, wortelen, kalkoen
donderdag - aardappelen, spinazie, ei
vrijdag - spaghetti

Het weekend worden allerlei samengestelde left-over maaltijden, want mijn halfjaarlijkse diepvries-schoonmaak-dag is weer op komst... 

Fijne dag!

7 opmerkingen:

  1. En zelf maken is ook nog eens veeeeel lekkerder. Ook een hele fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw 30 euro.
    Dat krijg ik dus niet voor elkaar.
    Hier gaat het wisselend goed en dan weer minder.

    Uit de tuin eten lukt nog steeds!
    Nog wortels, er is nog pompoen, volop boerenkool en nog wat koolsoorten.
    Vanavond weer hete bliksem ( dan beginnen de appeltjes echt langzaam op te raken).

    In het weekend aten we koolraap.
    Manlief maakte het klaar en het was erg lekker.

    Maar ik koop bijna altijd het brood, en natuurlijk vlees, hoewel inmiddels iedereen veel minder vlees eet, en ik dus niet/nauwelijks meer. Geen frisdrank, maar wel melk en heel veel yoghurt.
    Veel basisproducten, groeten en fruit ( veel fruit) .
    Helaas ook altijd chocola ( manlief mee begonnen maar nu neem ik er het meeste van) en nootjes.
    Goed om het zo weer een keer op een rijtje te zetten.
    Dan denk ik er weer eens goed over na!
    Ik ben overigens ( omdat ik op zoek was naar een bezuinigingsboek om weg te geven, moest de hele stapel uit de kast), mijn oude Genoegs weer aan het lezen, dat geeft ook altijd weer inspiratie!

    Op het ogenblik gebruik ik weer netjes zelfgemaakte schoonmaakmiddelen, maar een tijdje terug echt helemaal niet.
    Dan is het druk, veel werk en dan ga ik zo maar weer voor snel ( en dus slechter voor het milieu en mijn portemonnee).
    Dank je wel voor het bewust maken van mijn koopgedrag, en Monique...Petje af.
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat mij ook niet altijd lukken hoor, die dertig euro; er moeten ook wel weer eens voorraadartikelen worden gekocht. Maar zo af en toe een week met minder.. Het laat zien dat het heus mogelijk is!

      Verwijderen
  3. Ik zeg goed bezig knap hoor hoe he het allemaal doet ...liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, je hebt gelijk. Ik hou Funda in de gaten voor dat goedkope hutje op de hei met lapje grond voor mijn groente en fruit ;) Met houtkachel, bad èn douche en ruime pantry waar ik al mijn zelfgemaakte voedsel donker en koud kan opslaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben hier na een nare periode even onze voorraad aan het bijvullen. Ook ivm met de winter hier, die deels begonnen is.
    Maar mijn ervaring is, dat je soms met restjes of weinig lekkerder maaltijden maakt. Mss omdat je meer bewust nadenkt?
    Maar 30 euro is knap!
    En hier ook weer zelf wasmiddel gemaakt. Nog even katoen halen en zelf doekjes breien.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. hallo ,
    bin sprachlos.....30,00 euro für eine woche, das ist sehr wenig.
    liebe grüße,
    regina

    BeantwoordenVerwijderen