vrijdag 13 november 2015

{ IN DE WACHT }

Zou het Abigail zijn die zorgt voor deze onstuimige dag? Hagel, regen, onweer en vooral die harde wind? Ik hoorde er van de week al over op de radio. BBC Radio 2 om precies te zijn (leuke, interessante, serieuze gespreksstof zonder irritante reclameblokken tussendoor) waar al eerder werd gesproken over diverse voorzorgsmaatregelen. Afgesloten scholen, bruggen, minder of geen afvaarten.. Ik vind het eigenlijk wel prettig, storm op komst.. Krijg ik misschien eindelijk dat heerlijk behaaglijke herfstige gevoel. De kachel is overdag nog niet aan geweest! Wel zuinig natuurlijk, maar toch.. En neem nou dat Sinterklaasjournaal. Is het écht al bijna zover? Zet die heilige dakruiter écht morgen zijn voeten weer in ons land? Schoentjes in de gang..

Gelukkig had ik al schoencadeautjes in huis gehaald en raak ik niet in paniek. Juist nu ik in afwachting ben van 'het vonnis', ben ik blij dat ik deze voorzorgsmaatregel heb genomen. Wat ze ook met mijn geld gaan doen; mijn kinderen krijgen cadeaus! En we gaan traditiegetrouw voor een heerlijk gezellige pakjesavond, met snoepgoed, warme chocolademelk, slagroom en cacao, precies zoals wij het vroeger mochten beleven.


Er heerst sowieso een bepaalde rust in mijn lijf. Voor nu zijn er immers geen stappen meer te ondernemen; ik kan alleen maar wachten tot er een brief vanuit de schuldhulp komt. Zij zijn nu een plan van aanpak aan het maken, zij gaan onderhandelen met de gemeente en de bank, zij sturen brieven naar al mijn inkomensbronnen, zij bepalen straks wat ik per week mag gaan besteden, zij.. en ik heb even niets meer in en om handen. Geen zorg, geen geregel, geen spanning.. Binnen nu en Sinterklaas mag ik mijn vonnis verwachten: mijn besteedbaar inkomen voor de komende drie jaar. Als dat geen rust en houvast geeft!

Het brengt me weer een stukje dichter bij mezelf. Dat merkte ik ook van de week weer toen ik op Lida's blog haar enthousiaste verslag over een quiltweekend las. Mijn gedachten gingen terug naar de tijd waarin ik veel handwerkte, buiten het breien om. Ik borduurde en naaide leuke kleine projectjes, durfde steeds wat grotere werkstukken aan, maar nu? Het maakte dat ik de kast in dook en een weggefrommeld handwerk pakte. Een compleet handwerkpakket voor een klein vingerhoedjesquilt. Ooit enthousiast gekocht bij de Quilthoeve, maar dus half afgemaakt in de kast belandt.. (achteraf waarschijnlijk ook door de - voor mij - veel te onrustige kleurcombinaties).


Met het tevoorschijn halen, uitleggen en toch weer eens zien hoe ik ooit zo handig was de lapjes aan elkaar te zetten, kwam mijn dochter om het hoekje kijken. "Wow! Dat is mooi mam! Wordt dat een dekentje voor mijn pop?"

En zo zal het geschieden..  ;o)

10 opmerkingen:

  1. Ja, zo zitten we nog midden in de nazomer en nu al weer dik in de herfst. En zaterdag is die beste heiligman al weer in het land.
    Wat vliegt de tijd toch vreselijk snel voorbij.
    Mooi quiltwerkje, je dochter heeft smaak.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me heel onwerkelijk om in de wacht te staan. Gelukkig is je mooie handwerkje er nog. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk he de herfst die er nu echt aankomt, heerlijk breien en borduren op de bank. Niet naar buiten hoevend en warme chocolademelk. Mmmm ik vind het echt genieten!

    Ik vind dat het leuk dat je weer wat meer handwerkt, je maakte altijd zulke mooie dingen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja de sint komt eraan. Ik las ergens dat jezelf bepaalt wanneer er de schoen wordt gezet en niet te vroeg al dingetjes kopen. Ik meen in het boekje van de J.umbo.
    Gelukkig doen wij er niet aan.
    Mooi quiltje.
    Ik ben benieuwd wat je budget gaat worden. Iemand die ik ken, gescheiden en schulden, zij moest het met 40 euro redden. Ze kreeg net genoeg om niet naar de voedselbank te hoeven.
    Inmiddels is ze al weer schuldloos en kan ze goed rondkomen. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi werkje heb je daar :) Joh je gat het helemaal redden hoor ! Je hebt genoeg Skills. Vrienden van ons zaten drie jaar aan de sanering vast en nu gaat het echt goed met ze. liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijn dat je nu rust krijgt, ja het zal geen vetpot zijn, maar mijn buren hebben leren toveren met hun inkomen en kunnen nog steeds gezellige dingen doen! Lees vooral de leuke aanbiedingen, doe maar één keer in de week boodschappen (maak een menu voor de hele week vooruit) en bedenk dat gezelligheid vooral door de mensen en niet door de dingen komt! Ik kan er echt over meepraten, al is het al weer lang geleden, ik was eens jarenlang een bijstandsmoeder en leerde ook goochelen met mijn geld en fijn dat je nog lapjes hebt liggen, kun je gewoon verder met je hobby en weer genieten van de steekjes! Ik wens jou en je gezin een heel fijne Sint en geniet van de kleine dingen! Knuffel
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Net gevonden:
    https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/weekend-vrij

    Misschien kun je er iets mee!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk dat je een berichtje schreef op mijn blog. Volgens mij was je ooit "Mama Monique". Ik was je een beetje uit het oog verloren. Waarschijnlijk ook door de wisselende blognamen...*Ü*...

    Fijn dat ik je blog weer kan volgen.

    Liefs, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het zo stil..
    Gaat het een beetje?
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen