maandag 12 oktober 2015

{ ZILVERVLOOT }

Heb je van de zilveren vloot wel gehoord, de zilveren vloot van Spanje?
Die had er veel Spaanse matten aan boord en appeltjes van Oranje!

Weet jij waar deze woorden vandaan komen? Zegt het woord 'zilvervloot' jou iets of juist helemaal niets? De woorden komen uit een lied geschreven door Joannes Josephus Viotta. De Zilvervloot heeft te maken met twee vloten die vanuit de Nieuwe Wereld (Noord- en Zuid-Amerika) samenkwamen en naar Europa voeren. Ze vervoerden (je raadt het vast wel) veelal zilver. In 1628 veroverde 'onze' Piet Hein de helft van de Zilvervloot en haalde hier voor onze Republiek een aanzienlijk bedrag én een morele overwinning op de Spanjaarden binnen. Ga ik jullie ineens onze Nederlandse geschiedenis voorschrijven? Nee hoor, ik moest er aan denken toen ik van 't weekend mijn eigen vloot aan het poetsen was..  ;o)

Piet Hein! Piet Hein! Piet Hein zijn naam is klein
Zijn daden bennen groot, zijn daden bennen groot
Hij heeft gewonnen de zilveren vloot
Die heeft gewonnen, gewonnen de Zilvervloot


"Gebruik jij nog steeds je zilveren bestek?" "Word je niet gék van al dat poetsen?"

Nee hoor. Ik maak mijn zilver wel schoon, maar lang en hard poetsen hoef ik er (gelukkig) niet meer op. Van Rhonda Jean heb ik jaren terug al een heel mooi trucje voor dit (voor velen vervelend) werk geleerd. Het werkt en is werkelijk waar bijna te simpel voor woorden. Kijk maar:

Bedek de bodem van je gootsteen met een stuk aluminiumfolie. leg er je zilverwerk op, giet er kokend water overheen, voeg er een theelepel backing soda en een theelepel zout aan toe en laat het tien minuutjes met rust. Geloof me, je gelooft je eigen ogen niet!  ;o)


Nadat mijn zilver een badje heeft gehad, pak ik er ook nog even mijn poetsdoek bij en ga (zie je het al voor je?) ouderwets met mijn complete bestek op tafel, nog even aan de poets. Rust. Pas op de plaats. Geen haast. Je zou het voor de gein eens moeten proberen..  ;o)

Heb jij (nog) echt zilver in huis? Poets jij wel eens iets op? Of ben ik nu écht een verschrikkelijk ouderwets...  ;o)

15 opmerkingen:

  1. Ik heb weinig zilver bestek meer ( de vreselijke ex-man had alles en dus ook dat meegenomen, ondanks , IK het gekregen had van MIJN oma....zjucht) Maar t zijn maar spullen, ik leef nog en heb het nu zoveel fijner :-)
    Wel poets ik elke week alle leren schoenen, telt dat ook?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij heb ik 1 zilveren lepel maar die blijft liggen waar hij ligt en wordt nooit gepoetst, wel koperwerk, bestaat daar ook zo'n trucje voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik duik er eens in voor je! Zodra ik iets gevonden heb, geef ik een seintje

      Verwijderen
  3. Veel zilver heb ik niet. Wel een paar koperen kandelaars. En die poets ik. En ik vind het ook zeer rustgevend om te doen en bovendien knapt het er zo van op. Dan maar ouderwets!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh en ik ga je volgen! Groet van Bettie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Handig! Ik heb zelf geen zilveren bestek. Zou dit ook werken met sieraden?
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het al eens met een fijn kettinkje gedaan, werkte perfect. Nu draag ik mijn zilveren sieraden niet meer.

      Verwijderen
  6. Oei, da's een goede vraag. Ik denk het wel, maar heb het zelf nog niet geprobeerd; ik hou wel van wat zwart geworden zilveren sieraden. Misschien heb je een kleine ring waar je het mee zou kunnen uitproberen? Maar ik denk het dus wel. Zilver is zilver, zou je zeggen..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb een zilveren bestek en poets dat voor de Pasen en voor de Kerst. Heel mooi als het allemaal op tafel ligt. Verder komt het op tafel als het feest is. Verjaardagen, trouwdag. Mooi servies uit de kast en iets lekkers op je bord. Genieten.
    En ach dat poetsen moet je wel op tijd mee beginnen, want anders heb je echt zere vingers. Ga dat zilverfolie truckje wel proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. O jee, dat moet ik ook nodig weer eens doen. Een aantal oude lepeltjes en een setje suikerstrooiers heb ik. O ja en ook nog de doppen van oude glazen flesjes. Zo eens in de zoveel tijd poets ik ze ook voorzichtig op. Die methode van Rhonda had ik ook al eens gehoord, maar nog nooit uitgeprobeerd. Ga ik toch eens doen. Dan ben ik maar ouderwets, trouwens helemaal niets mis mee...
    En de Zilvervloot, ja van de geschiedenisboekjes, maar ook van een spaarmethode uit mijn tienerjaren. Toen kon je sparen via de Zilvervloot, althans bij de R.abo...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn man heeft nog een zilveren kinderbestekje dat helemaal zwart is uitgeslagen. Ik ga je truc daar zeker op toepassen. En een tijd hadden we een koperen kroonluchter die we poetsten.

    Maar op dit moment heb ik niets meer in huis verder wat ik moet poetsen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hihi, mijn moeder heeft nog zilver en mijn oma. Nee hier zal je het niet meer vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een tip voor zilveren sieraden: In een washandje stoppen (1 ding per washandje), met een touwtje goed dicht binden, met de witte was op 60 graden meewassen. Als nieuw!
    Groetjes, Ellen

    scrapothekerin.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen