vrijdag 2 oktober 2015

{ SINT ZONDER CENT - DE AVOND ZELF }

Zoals ik in mijn eerste bericht al schreef: kijk met wie je de feestavond door wilt brengen. Laat je de Sint viering aan je voorbij gaan, vier je het feest met of voor je kinderen, of misschien kies je er voor een gezellige avond voor volwassenen te organiseren? Hoe je het ook in wilt vullen, met wie je ook samen wilt zijn: stel vooraf een budget samen. Bepaal voor jezelf een bedrag wat je kunt en wilt missen en ga hier mee aan de slag.

Bedenk dat - als je Sinterklaas met jongere kinderen viert - het niet gaat om de waarde van een cadeau. Kinderen zien niet wat een cadeau heeft gekost, ze zien wel het aantal dat ze hebben gekregen. Zeker bij meerdere (kleine) kinderen let je er goed op dat de hoeveelheid cadeautjes gelijk is. En of dat er nu twee, vijf of tien zijn, dat bepaal jij zelf. Net als de totale waarde van de cadeaus; ook dat bepaal jij zelf.
Je kunt er voor kiezen elke maand een klein bedrag opzij te zetten, je kunt het hele jaar door al wat cadeautjes bij elkaar sparen óf je neemt nu een (klein) gedeelte van bijvoorbeeld de kinderbijslag apart.


Om een paar leuke budgetideeën te geven:

  • bedenk wat kinderen nog qua kleding nodig hebben. Nieuwe sokken of een lekkere warme pyjama, sportkleding? Doen het allemaal prima als (extra) vulling in de zak en nodig hebben ze het toch.. 
  • ruil speelgoed met vrienden of kennissen. Hebben zij kinderen in dezelfde leeftijd? Ruil bijvoorbeeld spelletjes, puzzels, boeken, tijdschriften (dit werkt natuurlijk ook voor volwassenen) of kleding.
  • maak van een enkele bol wol een simpele maar doeltreffende warme winterse sjaal, een muts, polswarmers of geurzakje. Van iets meer bollen maak je al een omslagdoek. Koop een leuk katoentje en brei schoonmaakdoekjes, haak een knuffel, naai van een oud kledingstuk zakdoeken, make-up remover pads, een knikkerzak, 'hoofdpijn-brilletje' of kleding voor een pop. Waar ben jij goed in? Gebruik je 'skills'!
  • koop bepaalde cadeaus via een rommelmarkt of kringloopwinkel. Vind je tweedehands een vervelend idee? Met een beetje oog voor detail, haal je er soms prima boeken, lp's (horen die niet oud te zijn?), poppenkleertjes, glazen potjes of andere bijzonderheden vandaan. Maak het schoon, knap het eventueel nog wat op en geloof me: geen hond die ziet...
  • kijk vooral ook voor leuke budgetcadeautjes op internet. Je bent niet de enige die meer met minder wil of moet doen. Het wereldwijde web staat bomvol leuke en creatieve budgetideeën!

Om de zak nóg wat verder af te vullen kun je ook voor jezelf misschien nog wel wat kleding, cosmetica of (keuken)attributen verzinnen. Neem je voor een paar nodige aankopen uit te stellen of vast achter de hand te houden. Hoe leuk is het voor de kinderen als papa en mama ook lief genoeg zijn geweest voor een cadeautje van de Sint? En vergeet ook niet dat er vast ook nog wel een opa, oma, tante, buurvrouw, school, supermarkt, sportvereniging of wie dan ook is die het leuk vind om jouw kind(eren) stiekem met wat snoep of cadeautjes te verwennen.

Organiseer je een gezellige avond met grotere kinderen of volwassenen, spreek dan af dat je voor een vast bedrag slechts één cadeau hoeft te kopen. Bepaal aan de hand van het welbekende lootjessysteem wie voor wie een cadeau koopt, voor welk bedrag en hou je daar ook aan! De verleiding is groot er toch nog even dit of toch nog even dat bij te gaan halen, maar ook nu weer: hou je sterk!


Dit jaar komen er bij ons niet meer dan 10 cadeautjes per kind in de zak en hebben we een zeer laag budget van maximaal € 30,00 totaal (en dus niet de 65 tot 100 per kind waar ik eerder al over schreef). Wat we daar onder andere al van gehaald hebben? Klei om te knutselen (dat doen ze allebei nog steeds heel erg graag), een leesboek (al voor de zomervakantie gescoord bij de drogist) en kleurboek (het hele jaar door bij vele budgetwinkels te koop). Er liggen al kralen (gekregen en achter de hand gehouden), een 'barbie' (kleine meisjes zien echt nog geen verschil), een 'studieboek' (rommelmarktvondst), stiften, stickers..

Natúúrlijk jeuken mijn handen.. Natúúrlijk zie ik steeds weer een 'oja'-cadeautje.. Maar nee, mijn inkopen voor 5 december zijn gedaan en..  ik houd me er aan! Maximaal tien cadeautjes per kind met een maximum van dertig euro in totaal. Of toch.. nou ja.. misschien nog een zak pepernoten of oei-oei... van dat heerlijke taai-taai.. Maar nu nog niet hoor!  ;o)


Laat het heerlijk avondje nu maar komen en onthoud! Uiteindelijk draait het allemaal om de sfeer. En ook die.. bepaal jij helemaal zelf!  ;o)

7 opmerkingen:

  1. Bij ons zijn de kinderen al wat groter. De oudste is 18 en de jongste bijna 13. We hebben ook al jaren een budget van 30.00 euro. We maken er een gezellige avond van. Met wat lekkers op de tafel en ik probeer altijd voor iedereen een hilarisch gedicht te maken. Ze mopperen altijd wel over al weer zon stom gedicht. Maar als het zover is vinden ze het altijd toch wel heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben geen kinderen maar ik vindt wel dat je groot gelijk hebt,
    het moet allemaal steeds duurder en gekker.
    Dat kan gewoon lang niet voor iedereen al doen ze het vaak wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed bezig! Ik heb zelf ook geen kinderen, maar volgens mij heb je helemaal gelijk. Het gaat niet om de waarde, het gaat om de gezelligheid. En bij kinderen inderdaad vaak ook nog om de aantallen. Maar als ik zie wat je bijvoorbeeld voor €20 of €30 bij een winkel als de Action kunt kopen, dan zit je wat dat betreft écht wel goed!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al vind ik wel dat action vaak crap verkoopt qua speelgoed. Dan ga ik persoonlijk liever voor kwaliteit, dan maar een tientje meer.

      Verwijderen
  4. Wauw wat een knap budget. Ik kan hier nog een hoop van leren. Ik ben mijn budgetten een beetje kwijt. Vorig jaar en het jaar ervoor hebben we voor een vermogen gekocht maar dit jaar wil ik het anders doen. Budget per kind heb ik gesteld op 50 euro. Daar wil ik een nieuwe flanellen pyjama van kopen en voor ieder een doosje playmobil / lego friends en dan nog wat andere kleine cadeautjes.

    Is voor mij al een hele opgave. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel handig dat je hier nu al aandacht aan besteed. Zo is er nog tijd om de strategie te bepalen ;-)
    30 euro totaal is een een echt tight budget, die ambitie leg ik mezelf maar niet op. Wel was ik vorig jaar kritischer dan het jaar daarvoor. Dit jaar wil ik dat vasthouden. Ik probeer nu alvast cadeautjes in te slaan, als er iets in de aanbieding is bijvoorbeeld. Ik zou wel zelf iets willen maken, maar mijn kinderen weten te goed wat ik allemaal kan maken dus ze zouden meteen mijn 'hand' herkennen.
    En eigenlijk hebben mijn kinderen inmiddels alles al, dus ik ben een beetje door mijn ideeën heen. Zo blijft het decemberfeest voor kopzorgen zorgen.
    Bedankt voor je reacties op mijn blog, heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ben ook al bezig! Kan via vrienden uit Engeland goedkoop een aantal dingen krijgen (geen verzendkosten, joepie!) en ik kijk inderdaad ook rustig bij 2e hands winkels! Moet wel eerlijk bekennen dat ik het al weer even had laten versloffen.. goede reminder dus ;) Thx!

    BeantwoordenVerwijderen