maandag 14 september 2015

{ TE VEEL MAAND }

Normaal schrijf ik niet zo graag diep inhoudelijk over onze financiële zaken, maar aangezien ik nu zelf ook voor een behoorlijke uitdaging sta, laat ik jullie voor één keer eens mee kijken. Het is vandaag dan ook een iets langer en praktischer bericht dan anders, maar misschien heeft iemand wat aan deze informatie  ;o)

Door een onverwachte uitgave aan de auto heb ik een gat van € 50,00 in ons maandbudget gecreëerd. Niet echt handig natuurlijk, maar om toch maar eens écht van die bankrekening af te blijven deed ik voor deze uitgave een greep uit de knip. En dat met vandaag nog zeker 17 dagen op de kalender...


Zoals elke zondagavond ging ik ook gister weer even een moment zitten voor het maken van een boodschappenlijst. Met voor me de online reclamefolder van mijn vaste supermarkt, stelde ik niet alleen een boodschappenlijst, maar ook een weekmenu samen (ik kijk maar in één folder en doe de weekboodschappen dan ook alleen daar, strikt aan de hand van mijn lijstje).

Met groenten uit de reclame, hier en daar wat left-overs in de koelkast en wat voorraadartikelen uit de kast kwam ik met het weekmenu al een heel eind. Kijk maar eens mee:

  • maandag - broodmaaltijd
  • dinsdag - krieltjes, wortelen en kip
  • woensdag - rijst met restjes (veganistisch)
  • donderdag - aardappelen, spinazie en een ei (vegetarisch)
  • vrijdag - nasi

Hier verdeel ik het nog wat verder op voor jullie:

maandag
  • brood - vriezer
  • beleg - voorraad
  • komkommer - restje (lekker samen met pindakaas!)
dinsdag
  • krieltjes - reclame € 0,69 (450 gram)
  • wortelen - reclame € 0,40 (kilo)
  • kip - een simpel kipfilet
woensdag
  • rijst - voorraad
  • restjes - twee halve paprika's, wat champignons, restje maïs, een stuk courgette, een achtergehouden wortel of twee van gister, een half uitje..
donderdag
  • aardappelen - aankopen, rest voor voorraad
  • spinazie - reclame € 0,99 (diepvries 750 gram)
  • ei - voorraad
vrijdag
  • rijst - voorraad
  • nasi mix - laatste zakje uit de voorraad, bijna over de datum, moet op, komt niet meer in huis
  • oosterse roerbak - reclame € 0,99 (400 gram)
  • kip - weer een simpel kipfilet, niet te veel, het is maar voor de smaak, het kan ook weggelaten worden
  • kroepoek - voorraad
  • eventueel nog een ei erbij, maar in het weekend verwachten we twee logés, waardoor er zaterdag waarschijnlijk nog wat eieren uit de voorraad komen, gemixt met wat (houdbare op voorraad zijnde) melk en bloem.. Stroop en suiker staan hier ook wel altijd in de kast  ;o)

Samen met nog wat fruit (o.a. reclame bananen € 0,95 de kilo), een paar nodige wekelijks terugkerende voorraadartikelen zoals toiletpapier, rijstmelk en een flesje wijn ('s avonds een klein glaasje doet dit mens nu eenmaal goed) en wat andere nieuwe vast voor op voorraad meegenomen artikelen (reclame zuurkool 3 pakken voor € 1,00), kwam ik gelukkig niet hoger uit dan een kleine € 24,00. 

Voor de na deze week nog overgebleven dagen zit er precies € 28,00 in de knip, maar maak je geen zorgen hoor! Ook de laatste week van deze maand zijn er weer aanbiedingen en staan er hier en daar vast weer wat restjes en voorraad artikelen klaar om een gevarieerd weekmenu samen te stellen. En mocht er echt, maar dan ook écht nood aan de man zijn.. natúúrlijk heb ik hier en daar nog wel wat losse muntjes liggen, maar als het éven kan..  ;o)

13 opmerkingen:

  1. Tja, dat boodschappengeld blijft hier ook een probleem. Vooral ook omdat er altijd meer uit lijkt te gaan dan in eerste instantie gedacht. Al zijn er laatst ook wel een aantal flinke uitgaven geweest aan bijvoorbeeld wc-papier uit de aanbieding bij mijn favoriete supermarkt, de Lidl. 2 pakken à 10 stuks 3-laags wc-papier voor €4,00. Ik heb meteen vier pakken ingeslagen en hoef dus voorlopig geen wc-papier meer te halen en was hiermee zeker twee euro goedkoper uit dan normaal, al was er meteen 8 euro uit mijn boodschappen budget.
    Wat fruit en groente betreft, kijk ik in de supermarkt altijd naar de aanbiedingen. Al valt mij dat nogal eens tegen. De ene week lijkt alles in de aanbieding te zijn, de andere week bijna niets. En een kilo appelen is nou niet bepaald altijd even goedkoop.
    Een menu maken heb ik ook al eens over gedacht. Punt is dat ik alleen ben en dus niet altijd maar voor één maaltijd wil koken. Veel beland hier dan ook al in de vriezer - en ik heb zo weer drie extra dagen wat te eten. Het meeste komt hier uit pot, puur omdat het makkelijk is en ik veel te veel over houdt wanneer ik voor verse groente ga - wat weer jammer is, aangezien ik het vervolgens weg moet gooien, omdat het niet meer goed is.
    Het blijft zoeken. Vooral ook, zoals jij schrijft, met onverwachte extra uitgaven. Het zal vast ooit een keer helemaal lukken! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er allemaal goed uit. Veel succes nog met je 28 euro. Ik hoop dat je het red. Ach, wie weet en valt het eens een keer mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt het toch weer prima opgelost. Een weekmenu maak ook ik atijd trouw op zondag(avond) maar dit doe ik op basis van de groentetas die ik op dinsdag ophaal. Op maandag probeer ik zo veel mogelijk te halen voor de rest van de week, zodat ik halverwege alleen wat verse groente/fruit hoef bij te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap gedaan en mooi schema. Je inspireert me om ook een weekschema te maken voor het eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Creatief! En gek he, als het nodig kan je dat budget altijd heeel erg oprekken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh creatief, wij eten hier vegetarisch en proberen gezond te eten. Hierdoor heb ik per week al een aanzienlijk bedrag nodig voor alle groentes die ik nodig heb. Daarnaast het fruit! Deze week was ik dan ook 70 euro kwijt voor 2 personen. Ja misschien veel maar hier heb ik mezelf bij neergelegd.

    Aangezien de juiste voeding hier zo belangrijk is, kan ik hier niet op bezuinigen. Wij doen dit op de rest :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hou ook van een weekmenu, erg handig. In de zomermaanden niet trouwens dan hebben we veel keus uit de tuin. Maar zo rond deze tijd begin ik er ook weer mee.
    Mooi boodschappenlijstje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel mooi lijstje! Waar ik altijd tegenaan loop is dat ik best eventjes kan leven op voorraad met een paar boodschappen er bij, maar als ik dat consequent volhoud verdwijnt ook mijn voorraad. Beleg, basisproducten als granen en aardappels, bakproducten (olijfolie bijv)..... als ik dan ineens door heel veel van mijn voorraad heen ben heb ik de week daarna enorme extra uitgaven....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het knap dat je de boodschappen met zo'n vriendelijk prijsje redt. Voor twee personen zijn wij heel wat meer kwijt. Voornamelijk komt dit door het biologische- vlees, melk, yoghurt en eieren. Ook de grote porties groente en fruit tellen hieraan mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Knap hoor! En ja je gaat het gewoon redden, ik weet het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Knap hoor dat je er zo mee omgaat...ik let nooit echt op...maar koop niet alles wat ik zie hoor ben best wel zuinig.....maar petje af voor jou...liefs fijne week Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Onverwachte uitgaven kunnen echt een gat in je budget slaan inderdaad. Fijn dat je het zo kunt oplossen. Lang leve de aanbiedingen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jah heerlijk als je met creatief zijn en een beetje extra voorraad zo op je geld wat kunt besparen. En nog ruimte voor een beetje luxe zelfs :-) je wijntje, doe je goed!

    BeantwoordenVerwijderen