maandag 28 september 2015

{ SINT ZONDER CENT }

Zie de maan schijnt door de bomen! (heb jij er (ook) je wekker voor gezet?)

Naarmate de herfst vordert, komen ongemerkt ook de standaard feestdagen weer in zicht: Sinterklaas, Kerst, Oud & Nieuw. Je kunt er steevast voor kiezen niet aan alle gekte mee te willen doen - en dat proberen wij hier voor een groot deel ook - maar met (kleine) kinderen in het gezin lijkt het soms lastig te ontwijken. En zeg eerlijk, zou je eigenlijk je kinderen het jaarlijks terugkerend cadeautjesfeest willen onthouden? Zie je niet graag die dagen van te voren opgebouwde spanning in die lijfjes? De herkenning uit je eigen jeugd? 's Avond een wortel, verlanglijstjes in de gang, muisstille nachtelijke zoektochten naar of en wat er in die schoen zal liggen, heerlijke rode konen aan het eind van een knusse avond samen.. Sinterklaas is één van onze mooiste Nederlandse tradities. Daar zou gewoon elk kind en elke volwassene aan mee moeten kunnen doen! En daarom deze (tijdelijke) serie blogberichten.

(source)

Want ook zonder een dikke knip kunnen jij en je gezin een mooie, herinneringsvolle Pakjesavond vieren. En die hoeft je geen enkele rib uit je lijf te kosten! Het gaat er om dat je de avond door brengt met geliefden, in welke relatie je ook tot elkaar staat. Je kunt het standaard vieren met je gezin, familie of vrienden, maar wat dacht je van bijvoorbeeld een avond met collega's, buren, ouderen verderop uit de straat? Het gaat niet zozeer om de cadeautjes die er massaal gegeven zouden moeten worden, het gaat om het samen-zijn. Soms kan één cadeau (voorzien van een creatieve surprise en pakkend gedicht) in combinatie met een bordspel en wat lekkernijen al voor een heerlijk ontspannen avond zorgen.

(source)

Wil je voor je eigen gevoel toch liever wat meer cadeautjes geven, maar heb je geen enkel idee hoe je dat voor elkaar gaat krijgen? Hou dan komende tijd mijn blog in de gaten; ik deel hierover graag een aantal van onze tips en ideeën. En niet alleen specifiek voor 5 december, de ideeën kunnen natuurlijk ook gelden voor Kerst of Oud & Nieuw. Of verjaardagen en kinderfeestjes. Ook in deze geldt (voor de minder fortuinlijke personen onder ons) dat plannen en vooruitdenken hierin jouw financiële redding kunen zijn.

Wij zijn hier inmiddels met de eerste voorbereidingen van start gegaan, ik hoop dat jullie snel zullen volgen!

9 opmerkingen:

  1. hier doen we sinds twee jaar het sinterklaasspel. ieder koopt 3 kleine kadootjes samen 5 euro. en we pakken spulletjes in die we hebben en niet meer gebruiken. verder komt er elk jaar het gezinscadeau de \d.\d.uck kalender en een spel.
    We eten zelfgebakken pepernoten en soms een pepernotencake zelfgebakken. We doen niet gek meer.
    Ik heb zelf super leuke herinneringen van het sinterklaas feest van vroeger toen ik klein/jong was.
    De intensie van het feesttoen was dat mijn moeder veel mensen uitnodigde die eenzaamwaren of geen gezin hadden.
    Het werd altijd een geweldig feest met gekke kleine cadeaus, veel gedichten en veel plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig voorbeeld! Dat is precies zoals ik het bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk dat je erover gaat bloggen. Wat een mooie plaatjes heb je bij je blog, heerlijke nostalgisch. Ik ben nu al aan het zoeken naar leuke, grappige en toepasselijke kadootjes bij de kringloop. Dat vind ik zo leuk, de ideetjes voor gedichten komen al bovenborrelen. Op tijd beginnen, ik merk voor mijzelf dat dat heel veel scheelt in de kosten.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij doen nu niet meer aan Sinterklaas maar toen onze zoon klein was natuurlijk wel. Toen hij een jaar of 10 was deden we alleen nog een surprise en een gedicht. Dat vond ik de meest geslaagde Sinterklaas avond. We bleven ons verbazen hoe hij zo'n mooi gedicht kon maken. In die tijd kwam internet net in opmars en had hij op internet een site voor gedichten gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik gebruik sinterklaas ook wel om dingen te geven die ze toch nodig hadden. Zoals sokken en pyjama's. Dat vult meteen de zak mooi.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook zeker een vast terugkerende tactiek hier in huis ;o)

      Verwijderen
  6. Ik ben ook al begonnen. Voor dochter ben ik zo ver klaar. Nu nog voor de minimannen.

    BeantwoordenVerwijderen