woensdag 30 september 2015

{ SINT ZONDER CENT - IN DE SCHOEN }

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik flink ben geschrokken van budgetberichten omtrent de viering van Sinterklaas. Uitgaven van vijfenzestig tot honderd euro per kind lijkt een vrij normaal bedrag te zijn. Nu zeg ik je.. honderd euro?! Per kind?? Nou nee..

We beginnen maar met de schoencadeautjes. Op zaterdag 14 november a.s. hoopt de goedheiligman weer voet in ons land te zetten en wel op de kade van Meppel. Betekend dat automatisch dat vanaf deze datum tot aan 5 december de schoentjes gevuld moeten worden? Welnee. Sint is veel te druk om elke dag langs te komen. En als het paard elke dag àl die wortelen weg zou moeten eten..  ;o)  Nee, daar is wel wat op te verzinnen. Ze mógen natuurlijk wel hun schoen zetten, maar ze moeten er niet elke dag een cadeau in verwachten. Wanneer ze dat wel krijgen bepaal je helemaal zelf. 

Wij kiezen er elk jaar voor de kinderen alleen op de zaterdagen tussen de intocht en de uiteindelijke feestavond een schoencadeautje te geven. Zo komen we dit jaar op 4 cadeautjes (14, 21 en 28 november, plus de vooravond van het feest: vrijdag 4 december).


Laat je niet verleiden door de grootse verhalen van wat andere kinderen wel niet in hun schoen krijgen of hebben gekregen. Hou je sterk en houd je aan je eigen budget. Als ik denk aan wat ik vroeger in mijn schoen heb gekregen, kom ik niet verder dan een plastic doorschijnende verpakking in de vorm van een 'S' gevuld met (nep) Smarties. Of ik misschien toch wel meer kreeg weet ik echt niet meer, die vrolijk gekleurde chocolaatjes hebben het klaarblijkelijk gedaan. Die zijn blijven hangen!  ;o)

Hier zijn het dus vier kleine cadeautjes. In november krijgen ze een (kleine, mini) chocoladeletter in de vorm van een 'S', de welbekende muizen of chocolademunten en op de voorlaatste dag een klein knutselcadeautje in de vorm van bijvoorbeeld stickers, gekleurde vouwblaadjes, memoblaadjes of een paar stiften. Maar denk voor zo even tussendoor ook eens aan een lekkere en gezonde mandarijn, een paar heerlijke warme wintersokken (welke ze toch nog nodig hebben) of een stukje eigen zeep. En elke keer dat Sint de schoen komt vullen is er vast ook wel een ondeugende Piet die op hilarische manier ergens in huis een paar peper- of kruidnoten achter laat..

Het gaat om het plezier, het - anders nooit zomaar tussendoor te snoepen - snoepgoed, de aanloop tot het grote feest. En wat kost het jou? Misschien net een halve tot hele euro per kind. Meer dan genoeg toch?  ;o)

7 opmerkingen:

  1. Vroeger mochten mijn broer en ik altijd onze schoen zetten. Daar kregen we dan ook alles in. Ik was ongeveer 10 toen die skate-stepjes in kwamen en die heb ik toen ook in mijn schoen gekregen. Bij de voordeur. Piet en Sint propten alles op wonderbaarlijke wijze door de brievenbus ;) Verder waren het ook vaak kleinigheidjes. Uiteindelijk is een kind blij met alles wat het krijgt. Het is altijd iets extra's bovenop de cadeautjes met de verjaardag. En zeg eerlijk, aan een pak stiften heeft een kind langer plezier dan aan een Nintendo, welke na één maand onaangeroerd in de kast komt te liggen.
    Tegenwoordig verbaas ik mij er ook over wat er bij de Kringloop te vinden is. Soms nog prachtige boekjes en speelgoed. En het kost ook niet veel. Ook daar kun je tegenwoordig heel leuk winkelen en Sinterklaasinkopen doen, lijkt mij. Een leuk papiertje er om heen en dan is het ook prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij ons kwam ook vaak een Piet langs die geen cadeautjes bracht. Bijvoorbeeld de Rommelpiet. Leg wat stoelen op hun zijkant, haal wat boeken uit de kast en oké, leg een pepernootjes op de tafel. Oh ja, zwarte vingers op de deur deden het ook altijd goed! Onze kinderen (nu 25 en 26 jaar) hebben het hier nog elk jaar over! Over hun schoencadeautjes van toen, hoor ik ze nooit....😉

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als ik terug denk aan mijn schoencadeautjes dan kreeg ik inderdaad kleine cadeautjes die ook daadwerkelijk in mijn schoentje paste. Een chocolade letter, een zakje pepernoten, nieuwe sokken of leuke handschoenen met vaak een klein speelgoedje erbij. En iedere keer was ik er weer blij mee. Tegenwoordig lijkt het niet meer om de gezelligheid of om het cadeau te gaan maar meer om de status. Ik kan me voorstellen als ouders zijnde dat dit wel eens lastig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel weinig koop voor in de schoenen. Ik koop elk jaar twee zakjes met Sintjes en Pietjes ( holle chocoladefiguren) bij de Action, van rond de 70 cent. Om de hele pietenkwestie te omzeilen zitten er sinds vorig jaar drie Sinterklaasjes in een zakje. Ze mogen ongeveer vier keer hun schoen zetten en in drie van de vier keer zit er dus een Sintje uit het zakje in. Vaak met een berichtje van Sint of Piet erbij. De vierde keer is het meestal iets nuttigs, zoals nieuwe sloffen, haarelastieken met een leuk dingetje erop of een mooie pen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. belleblaas, kneedgum, stuiterbal,stickers, mandarijn. dat is een beetje wat er hier ooit in de schoen heeft gezeten.
    een keer zelfs een klein chocolade pietje. Nee hier kwam er niet veel in de schoen. een keer per week mochten ze het zetten. \op zaterdagavond.\nu zijn ze er te groot voor.....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak er ook een sport van om zo min mogelijk uit te geven. De kinderen mogen hun schoen zetten zo vaak ze willen maar er zit meestal niets in. Dat houd de spanning er in. Wat ik wel doe is briefjes in de schoen stoppen. Met vragen en opdrachtjes voor de kinderen. Ook staat er op de briefjes wanneer de sint langskomt en wanneer de kinderen dus thuis moeten zijn. Het geeft mij zoveel voorpret ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. What a good frugal idea!

    ~Have a lovely day!

    BeantwoordenVerwijderen