vrijdag 18 september 2015

{ KOMISCH }

Komisch hoe een bericht over onze noodvoorraad een bepaald beeld kan schetsen. Komisch en triest ook hoe voorvallen ineens passen bij een spontaan geschreven bericht..

Uit jullie reacties op mijn paar laatste berichten lijkt het er op dat ik jullie de impressie heb gegeven dat wij alleen uit blik en/of voorraad eten. Niets is minder waar. Wij eten juist (heel) veel verse groenten en fruit (dagelijks drie stuks als ontbijt, één of meer stuks mee naar werk of school, smoothies), we letten op het soort zuivel wat we nuttigen (geen koeie- maar de alternatieve variant), kiezen bewust ons vlees (meest biologisch scharrel gevogelte) en gezien voedingsintoleranties redden wij het niet met goedkoop supermarktbrood (maar bakken zelf glutenvrij). Onze leefwijze is (ongevraagd) duur! Toch staan er blikken voedsel op voorraad. Voor NOOD!

En dat de nood elk moment kan toeslaan, maakten komisch (triest) genoeg de regionale nieuwsberichten van woensdag even heel duidelijk. Nadat ik mijn bericht postte, ging in Vlaardingen de sirene af (ga naar binnen, sluit ramen en deuren en zet de rampenzender aan), hadden boeren in de Hoekse Waard te maken met een verzopen aardappeloogst (geen verse aardappelen en groenten dus op je bord) en zei dijkgraaf Jan Geluk bij de opening van de expositie 'Ons Water' in de Berckepoort te Dordrecht dat er een nieuwe watersnood komt. U zei?

(source)

Nee, ik ben niet bang en ik maak me niet druk. Maar een voorraad voor als ook hier de sirene eens af zal gaan, het water ons aan de lippen staat.. Voorbereiding heet dat. Denk er (alsjeblieft!) eens over na en neem een minuutje of vijf de tijd om - om te beginnen - deze twee sites eens door te nemen: overstroomik.nl en crisis.nl. Op de laatst genoemde site vind je allerlei informatie in tijden van crisis, op de eerst genoemde site kun je onder andere nazien in hoeverre jij in een watersnoodrisicogebied woont en hoe hoog het water daar eventueel wordt verwacht. Hoe je rekening moet houden met de basisbehoeften van je gezin, het afgesloten zijn van gas, (schoon) water, licht..

I know... je kúnt je niet op alles voorbereiden. En als ik ergens in de file sta héb ik ook niets aan al die extra voorraad of een crisispakket. Maar wat als je wél thuis bent (gekomen)? Je familieleden achter zijn? Je wél je gezin wilt voorzien van de nodige basisbehoeften?

Jaja.. ik stop er al mee. Promise!  ;o)  Volgende week plaats ik gewoon weer wat knutsel en gratis of voor weinig geld ideeën. Voor nu eerst maar eens van het weekend genieten. Het is herfst!  ;o)

8 opmerkingen:

  1. Groot gelijk! Heb al jaren een katadyn-waterfilter, lampolie, lucifers, olielampen, flink wat blikvoer (okee, de laatste tijd eten we het meeste gewoon op, moet er weer eens wat aan doen), batterijen en andere handige noodvoorraad. Hier wil de stroom wel eens uitvallen en dan voel je je echt een idioot, je kan zo snel niets meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal duidelijk. We zullen als je het geloofd met elkaar verdrinken. Ik denk dat daarmee iets anders wordt bedoeld. Je kan er maar beter op voorbereid zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch handig om te weten. Ik woon in een polder en bij een overstroming komt mijn gehele benedenverdieping onder water te staan. De kans dat het gebeurd is wel klein, kleiner dan 1 op de 10.000 maar toch... een voorbereid mens... je weet wel.
    Ik vind het alleen maar heel realistisch bezig zijn van je. Je hebt tenslotte een gezin met nog jonge kinderen en daar wil je onder alle omstandigheden goed voor kunnen zorgen.
    Okee, maar nu lekker genieten van het weekend,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb de griep en merk nu dat de voorraad, heerlijk is, graag hoor ik meer over je voorraad en voorbereidingen hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik werkte ooit bij een vrouw en die had de hongerwinter meegemaakt. Ze had boven een kamer met een reusachtige voorraad! Zoveel suiker heb ik nog nooit bij elkaar gezien.

    Intussen heb ik door jouw blog een klein voorraadje aangelegd :-) Niet met suiker maar andere dingetjes. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zeg je hebt gelijk met je voorraadje!!! Je weet maar nooit...wij hebben ook blik en potten voer op de planken staan hoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Onze oudste zit in Vlaardingen op school en moest dus langer op school blijven (ramen deuren sluiten, kinderen op school blijven etc.) Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal mee en konden we ze een uurtje later 'gewoon' ophalen, maar het zet je wel opnieuw aan het nadenken en het doet je beseffen dat het eigenlijk helemaal niet gewoon en vanzelfsprekend is! 'k Heb geloof ik nog maar weinig keren het nieuws zo intensief gevolgd als in de tijd dat de juf belde dat ze niet naar huis konden totdat ik ze weer 'veilig' bij me had!

    BeantwoordenVerwijderen