woensdag 9 september 2015

{ IN DE WAR }

Wat heerlijk als je een systeem hebt bedacht en het blijkt na een paar maanden te werken. Na een paar maanden ja, want elk systeem heeft nu eenmaal even tijd nodig om 'er helemaal in te komen'. Een - al lange tijd - goed lopend systeem is bij ons de verwerking van ons afval.

Werkelijk elk gezinslid (van kleuter tot veertiger) kijkt vóór het iets weg wil gooien waar het iets uit bestaat en zoekt er dan de juiste vuilbak bij. Zoals velen scheiden wij al heel lang en hebben wij hiervoor een mooie compacte (IKEA) bak voor papier en karton, nog zo'n bak voor het plastic, een altijd klaarstaande boodschappentas voor het glas, een hoek voor lege eierdozen (al blijft deze de laatste tijd door hergebruik en eier-aankoop bij de kaasboer erg leeg) en natuurlijk hebben we de doodgewone afvalbak voor al het overige 'rest'. Lees: bij ons vooral het groenafval, want meer blijft er voor die grote bak echt niet meer over.

Via de huis-aan-huis krant van onze gemeente kregen we het bericht dat we tegenwoordig niet meer alleen ons plastic, maar ook een groot deel rest in de speciale 'plastic-hero'-zak mogen/moeten doen. Naast het plastic mogen nu ook lege blikken en drankkartons in de zak verzameld worden.


Euhh.. leuk hoor.. maar met flinke melk-drinkers past dat allemaal niet meer in onze mooie verzamelbak, mijnheer 'ik-heb-alweer-een-veel-beter-milieuvriendelijk-afval-verzamel-idee'. En die gratis af te halen plastic verzamelzakken gaan nu wel heel erg snel. Nog maar niet te spreken over de grote veel-te-lang-half-leegstaande vuilnisbak die nu echt niet meer fruitvliegvrij te krijgen is..

De oplossing? Een kleine pedaalemmer voor ons groene afval, maar dat vind ik een onnodige aankoop, plus veel meer plastic afvalzakken tot gevolg. Zonder afvalzak dan maar? Zo mag ik het van u niet in de grote verzamelcontainer dumpen. Wat dacht u er van als u ons gewoon ook nog een ondergrondse gft-bak geeft? Of gratis composteerbare papieren afvalzakken? Dat maakt het gescheiden verzamelen weer een stuk makkelijker..

Ik vul de lege afvalbak nu denk ik maar met de gratis plastic hero zak. Ach.. dat scheelt dan wel weer in de aankoopkosten.. Papier en karton blijven we in de witte IKEA-bak verzamelen en de overgebleven lege bak gebruiken we dan maar voor te klein geworden kleding. Maar zeg nu zelf.. is er niet ergens boven ons op de consumenten-ladder een oplossing te vinden? Minder plastic rondom onze groenten en fruit bijvoorbeeld? Melk en overige zuivel weer ouderwets in schoon te wassen glazen flessen? Brood alleen nog te koop bij de echte bakker?

*  zucht  * 

Het zal mijn lange blonde haardos wel zijn, maar snappen doe ik er inmiddels niets meer van..

9 opmerkingen:

  1. Oeh dit herken ik! Wij scheiden ook alles (papier, blik, glas) en hebben een wormenbak voor het gft afval... Helaas kan niet alles in de wormenbak (citrusvruchten bijv. niet). Hierdoor hebben wij ook altijd héél erg lang een prullenzak in gebruik, ook omdat het per keer weggooien geld kost (dus sparen we twee megazakken op) waardoor we nu echt fruitvliegjesplagen hebben.... Grrrmbl..GFT bakken zouden echt heel handig zijn, bij een vriendin van mij hebben ze die wel, superhandig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoooo herkenbaar Monique! En ik snap het ook niet... Misschien toch die lange blonde haardos, die heb ik namelijk ook... ;-) Ken je de verpakkingsvrije winkels al? WInkels waar je rijst, kruiden e.d. zonder verpakking koopt en in zelf meegebrachte of gekochte potjes/bakjes doet. Er zit er een in Groningen en sinds kort een in Utrecht. Ik hoop die in Groningen binnenkort te bezoeken (weet nog niet of dat op korte terijn lukt). Ik ben heel benieuwd hoe ik mijn afval straks kan scheiden als ik in een Amsterdams appartement woon...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zowel Groningen als Utrecht is hiervoor écht te ver rijden (klopt dan ook milieutechnisch weer niet hé?). Ik hoop dat dergelijke winkels als paddenstoelen uit de grond zullen gaan ploppen. Heerlijk lijkt me dat!

      Laat je je Amsterdamse afvalscheiding nog weten? Ben erg benieuwd hoe dat in de grote stad gaat.

      Verwijderen
  3. Haha, handig! Heel Nederlands ook: Hee, het werkt. Laten we het anders gaan doen!
    Hier is ook alles anders. Geen snoeiafval in de groene kliko, die hier bruin is. Wel krijg je gratis composteerbare zakjes waar precies van een dag eetafval in gaat. Melkpakken gaan bij het papier en blik bij het glas. Plastic kan je gelukkig ook apart aanbieden maar er zit echt overal plastic omheen hier dus dat gaat in een razend tempo. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Scheiden van afval helemaal okee, maar geen afval is beter! Hier zijn we ook druk met het scheiden van, maar oh wat zit er veel in plastic bah bah bah. k Ben al eens in Opgeweckt in Groningen geweest, heerlijk zo'n winkel! Meer van dat in Nederland

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja zo kun je het wel heel ingewikkeld maken (de gemeente bedoel ik dan hoor) en ook zorgen voor nog meer plastic afval. Hier mag al het gft in de groene bak, zonder plastic binnenzak, en vlakbij huis, naast de supermarkt staan ondergrondse bakken voor glas en plastic (dagelijks mee te nemen als ik boodschappen doe) en de sportvereniging komt het papier ophalen. Ik ben er heel blij mee.
    Lege eierdozen heb ik niet veel want we hebben eigen eieren (van de kippen) en we krijgen meegegeven eierdozen altijd weer terug.
    Fijne dag vandaag,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel herkenbaar. Maar wij moeten alles zelf weg brengen... anders beland allea in een zak in de grond :(

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier ook al weer een verandering in afvalinzameling. We krijgen een grotere groene bak en de grijze bak moeten we per januari inleveren. We moeten dan het restafval in grijze zakken zelf naar een ondergrondse container brengen, en ook per zak afrekenen. Voor het plastic hebben we een grote grijze bak met onranje deksel. Daar mag ook blik en sappak in . Die zit dan ook elke vier weken stampvol.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Melkflessen nemen inderdaad veel plek in! Wel goed dat je alles zo keurig scheidt zeg!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen