woensdag 2 september 2015

{ GRIP OP GELD - het kasboek }


kas·boek (het; o; meervoud: kasboeken)
1 boek waarin ontvangsten en uitgaven worden opgetekend


Hoe werkt nu precies zo'n kasboek? En wat heeft het eigenlijk voor zin? Om gewoon maar uit eigen ervaring te spreken: het werkt heel prettig, confronterend misschien in het begin en ja, het heeft werkelijk zin je financiën in kaart te houden. Hier is onze manier:

In huis liggen twee schriften binnen handbereik. Een schrift met daarop 'kas' en een schrift met de tekst 'bank'. De reden dat we twee gescheiden lijsten bijhouden, komt omdat we niet of nauwelijks gebruik maken van betalen met onze pinpas. Eens per maand wordt er bij de bank een vast bedrag opgenomen, om er vervolgens een dag of dertig mee te doen. Dit houdt ons scherp. Scherp zeg je? Ja.. door elk te betalen bedrag letterlijk uit je knip te zien verdwijnen denk je wel twee keer na voordat je weer een uitgave doet. Het wordt vanzelf je eigen budgetspel!

Vaste inkomsten, maar ook de vaste lasten worden automatisch op de bankrekening verwerkt. Dit is dus eigenlijk alleen maar klakkeloos overnemen in het kasboek 'bank'. Ook de maandelijkse kasopname en een sporadisch toch nog gemaakte pinbetaling worden genoteerd. Voordelen van het bijhouden van een 'bank-kasboek' is dat je àltijd zicht hebt op wat er op je bankrekening gebeurt.


Je zou het hier bij kunnen laten en verder geen notities maken, maar wij gaan een stap verder om ook de kasuitgaven (de betalingen rechtstreeks vanuit de knip) bij te houden. Zo krijgen we een goed inzicht in waaraan we ons geld hebben uitgegeven. Aan boodschappen bij de supermarkt bijvoorbeeld of bij de speciaalzaak, op de markt, bij de kapper, voor benzine, cadeau's, een dagje uit.. Inzicht. Daar draait alles om. Inzicht!

En naast het inzicht hoort ook het woord bewustwording. Alleen al het feit dat je merkt hoe vaak je een bonnetje bij het kasboek legt of noteert waaraan je weer wat uitgegeven hebt. Aan het einde van een bepaalde periode de balans opmaken en zien hoe (veel!) meer je aan bijvoorbeeld kleding, schoenen of accessoires uitgaf dan dat je eigenlijk dacht..

Inzicht, bewustwording.. Het zijn de eerste stappen naar een zuiniger manier van leven. En wie schrikt van de verschrikkelijke prijzen die een kasboek zouden moeten kosten? Nergens voor nodig. Wij kochten onze 'kas-schriften' voor slecht € 2,50 per stuk. En geloof me, die 'werken' net zo goed  ;o)

4 opmerkingen:

  1. Het is zo waar, contant betalen voelt veel meer als geld uitgeven. Ik ga er over nadenken of wij dat ook zo willen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boodschappen haal ik ook van geld dat ik eerst bij de bank heb gepind. Helaas gaat het er de laatste maanden harder door heen en ik snap niet hoe dat kan. Het lijkt wel of de boodschappen met de dag duurder worden - ondanks dat ik eigenlijk standaard dezelfde boodschappen haal en ook het fruit uit de aanbieding mee neem (als er fruit in de aanbieding is). En ik doe (vrijwel al) mijn boodschappen bij de Lidl, aangezien deze beduidend goedkoper is dan de A-merk supermarkten en ik de producten over het algemeen ook nog lekkerder vind dan de merkproducten ;). Ik ga dus ook maar eens overwegen een kasboekje bij te houden. Het gaat de aankomende maanden - met een inkomen dat wat minder wordt - toch nodig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. contant betalen is altijd wat bewuster dan als je met de pin betaald. Maar qua groen en handig vind ik het pinnen wel stukje makkelijker :) Wij gebruiken beide dan ook amper nog los geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yep ik ga ook weer beginnen nu na de vakantie want de klad was er in gekomen. Maar door minder uren op mijn werk dus minder inkomen maar wel dezelfde uitgaven weten we niet meer zo goed waar we aan toe zijn dus het is weer hoog tijd!!!

    BeantwoordenVerwijderen