vrijdag 4 september 2015

{ GRIP OP GELD - de verdeling }

Op verzoek plaats ik hier ook nog een derde bericht onder de kop { GRIP OP GELD }. 'Anoniem' vroeg mij:

"Hoe doe je dat met uitgaven die anderen in je huishouden doen? Houd jij die ook bij?"

In mijn eerste bericht over dit onderwerp vertelde ik dat wij ergens in de maand, op een vastgestelde dag een vooraf berekend bedrag in huis halen. Thuis verdelen we het geld op onder in een paar categorieën:
  1. Boodschappen
  2. Benzine
  3. Kapper
  4. Cadeau's
  5. Zakgeld
Dit geld (behalve het 'zakgeld') wordt opgeborgen in een ooit eens gratis op de kop getikte serveerstersknip (je weet wel, zo'n ouderwets grote knip die in de horeca gebruikt wordt/werd?) Daarna wordt er eens per week een bedrag uit de knip gehaald voor de boodschappen en kopen we niet eerder benzine of cadeautjes voordat we daar ook wat geld voor mee nemen. Planning en bewustwording!


Het in huis gehaalde bedrag wordt in het kasboek genoteerd als inkomsten en daarbij de regel dat alles wat uit die knip betaald wordt, 'verantwoord' moet worden met een bonnetje. Zo houden we het kasboek weer kloppend en kan er aan het einde van een periode naar de diverse uitgaven gekeken worden. Blijft er door het bewust uitgeven aan het einde van de periode een bedrag over in de knip? Juist.. naar het spaarvarkentje!  ;o)

Een oplettende lezer mist boven vast de categorie 'kleding' in de lijst. Klopt. Kleding wordt nauwelijks aangekocht (we mogen ons gelukkig prijzen met goede aanlevering van tweedehands kledingstukken), maar als we dan toch wat nodig hebben, doen we dat weldoordacht vanuit een apart spaarpotje of - als het de kinderen betreft - we wachten tot de kinderbijslag wordt gestort.

De laatste categorie - zakgeld - is voor sommigen misschien een raar iets als je volwassen bent, maar het werkt eigenlijk heel goed. Niet iedereen heeft dezelfde interesses of hobby's. Hou ik van een mooie pure bol wol, een ander houdt van een doos luxe bonbons, goede wijn, chique sieraden.. Ieder zijn ding! Maar daarom wordt er als volwassenen ook 'zakgeld' gebruikt. En net als bij kinderen geldt: hoe langer je spaart, hoe meer.. Dus verwen ik - zonder enig schuldgevoel tegenover wie dan ook - mezelf zo nu en dan met een fraaie bol alpaca.. 100% scheerwol.. luxe thee.. of..  ;o)

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het interessant hoe jij dit aanpakt zeg! Ik heb het veel slordiger voor elkaar in vergelijking. Wij hebben eigenlijk alleen een algemene huishoudpot, en dat is een bankrekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, dit lijstje. En wat een goed idee om alles in zo'n serveerstersknip te houden. Ik ga dit zeker meenemen in mijn manier van gelduitgave en eens zien of ik ook ergens - misschien eens op een rommelmarkt of bij het Leger des Heils - zo'n knip kan vinden.

    Ik denk dat het daarbij ook een idee is om iedere maand wat geld opzij te zetten, zodat je bijvoorbeeld eens per drie maanden naar de kapper kunt en het niet ineens een grote klap geld kost.

    Jouw tips hebben mij in ieder geval weer een open blik gegeven op de mogelijkheden van bewust leven :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat fijn om te lezen Sandra. Dat is juist ook waarom ik zo graag schrijf!

      Verwijderen
  3. Ik had nog even een vraagje:

    Vanaf deze maand moet ik het met een WW-uitkering doen, waarvan ik nog geen idee heb hoeveel dat zal gaan bedragen (de berekeningen die ze maken, snap ik niet helemaal). Nou heb ik al mijn vaste uitgaven eens op een rijtje gezet en dat zijn er nogal wat met ook flinke bedragen. Verder wil ik mij ook een beetje houden aan het lijstje dat jij hier boven hebt geschreven en heb voor mijzelf de contante uitgaven beperkt tot boodschappen, benzine, zakgeld en overige (zoals cadeautjes, kappersbezoek, pippetjes voor de kat). Mijn vraag is wat jij persoonlijk een goed bedrag vind voor bijvoorbeeld zakgeld en boodschappen? Misschien steek ik voor mijzelf nu wel te hoog in (€120,- per maand aan boodschappen voor een éénpersoons huishouden, waarvan ook glutenvrij moet worden gekocht en €50,- aan zakgeld (maar daar kan ik dan bijvoorbeeld ook een kledingstuk halen als ik dat nodig heb).

    Hopelijk ben ik je hiermee niet tot last. Ik ben nogal nieuw met besparen en wil uiteindelijk zoveel mogelijk geld overhouden aan het einde van de maand om op de spaarrekening te zetten :o)

    In ieder geval ben ik nog altijd heel erg blij met jouw weblogberichtjes over besparen en bezuiningen van de laatste tijd. Ik heb er heel veel aan en ben zelfs van plan ook zelf de make-up-reinigingsdoekjes te maken :o) Alles om maar te besparen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve Sandra, dank je wel voor je vraag en je vertrouwen! Ik (we - want lees zeker ook de reacties van (vaste) lezers!) ga(an) je daar zeker mee op weg helpen!
      Komende paar dagen even wat andere berichten, maar vrijdag hoop ik te schrijven over hoe ik toch ook die laatste paar maandcenten flink heb weten te rekken. Je krijgt komende tijd zeker antwoorden op je vraag!

      Verwijderen