vrijdag 25 september 2015

{ GRATIS NAAR DE BIEB }

Ooit, echt ergens óóit waren we lid van de bibliotheek. Zeker toen we vroeger zelf nog op school zaten: de deur werd er plat gelopen. Heerlijk om te snuffelen in handwerkboeken, dikke pillen om te lezen of juist mooi afgewerkte prentenboeken.. Niet alleen voor de grote variëteit aan boeken, ook vanwege het grote aanbod beeldmateriaal willen we weer abonnementen van de bieb. Maar het is óók weer een extra uitgavenpost. Het zou toch leuker zijn als..

En misschien gaat me dat nog lukken ook; zonder kosten inschrijven bij de bibliotheek. Dat scheelt snel een euro of drie per persoon. Bingo! Maar hoe krijg ik dat voor elkaar?


Van de week stapte ik de bieb binnen en vroeg om - in ieder geval - twee abonnementen voor de kids. "Want deze zijn gratis toch?"

        "Ja mevrouw, u betaald alleen de inschrijfkosten à € 3,00 per persoon."

        "Oh.. dan kom ik hier later even voor terug; ik heb nu niets bij me."
        (Had ik wel, maar met dit leugentje om best-wil bedacht ik me dat ik eerst even ergens die € 6,00 uit een budget moet toveren)

        "Als u toch later terug komt, houdt u dan de Kinderboekenweek even in de gaten. Meestal is de inschrijving dan gratis..."

Kijk! Deze mama doet bij de kids nog even helemaal geen melding over haar bieb-plan en wacht heel geduldig af. Kinderboekenweek 2015 begint om precies te zijn over nog maar 14 dagen. Scheelt mij € 6,00 in mijn budget en krijgen zij er waarschijnlijk nog een leuk presentje bij ook  ;o)

Fijn weekend!

11 opmerkingen:

  1. Wat zit er dan veel verschil in de bieb. Hier is het voor de jeugd helemaal gratis. Je betaalt ook geen inschrijfkosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het abonnement is wel gratis, alleen de inschrijving blijkbaar dus niet :o(

      Verwijderen
  2. Tja, de bibliotheek. Ook ik heb er aan zitten denken om er weer lid van te worden. De kosten bedragen echter (bij de bibliotheek hier in het dorp) €49,- voor een abonnement. Per jaar. Daarbij is een aantal jaren terug het aanbod ook nog eens flink geslonken en is er weinig aan Engelstalige boeken - wat ik toch het meeste lees. Dat maakt dat ik - op dit moment - nog liever zo nu en dan een mooi boek koop dat ook nog eens leuk staat in de boekenkast, dan dat ik een abonnement op de bibliotheek neem, om vervolgens geen leuke boeken te kunnen vinden.

    Wat ik mij trouwens afvroeg: met een abonnement voor kinderen, zou jij daar ook boeken op kunnen halen (leesboek voor volwassenen, handwerkboek, kookboek), of is het dan echt alleen mogelijk voor de kinderen om van de jeugd-afdeling boeken te halen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op een kinderen abbo kunnen alleen kinderboeken geleend worden

      Verwijderen
    2. Het abonnement voor kinderen is inderdaad alleen bedoeld voor kinderboeken. Ik zou dus geen boeken voor volwassenen op hun pas kunnen halen.

      Hier bedragen de kosten voor een basis-abonnement trouwens € 40,00 voor onbeperkt boeken lenen en een soort dal-abonnement van € 25,00 met een max van 20 boeken per jaar. Daarna betaal je per boek een bedrag van € 1,50.

      Verwijderen
  3. Dat is weer een mooi voordeel! Als je kinderen jong zijn, kun je denk ik best zonder. Ik heb mijn abonnement een tijdje terug om laten zetten in een Large-abonnement. Mijn dochter wilde in de stad een abonnement op de bieb nemen om boeken te kunnen lenen voor school. Toen ik eens op de site keek, kwam ik erachter dat als ik een Large-abonnement neem (kost 15 euro per jaar extra), ik dan een extra pas krijg. Zij (we hebben 3 uitwonende kinderen), kunnen dan op hetzelfde abonnement boeken lenen. We kunnen nu veel meer boeken lenen, ook handig met zoveel personen, je mag ze langer houden én je betaalt geen boetes meer. Ook handig als je met meer personen gebruik maakt van een abonnement. Voor ons is dit een superoplossing. Maar dat zou niet kunnen als ze aan de andere kant van het land studeerden. Ik vraag ook regelmatig boeken aan en koop daardoor minder boeken. Als ik een boek zie liggen in de boekhandel, schrijf ik de titel op en kijk of ik het kan reserveren.
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik was vroeger ook lid bij de bibliotheek, maar tegenwoordig vind ik het veel te duur. We lezen zoizo dan te weinig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. slim om dan nog even te wachten. Wij hebben 1 abonnement voor 2 personen want in totaal mag je 10 items lenen. Ik vind de prijs niet duur als ik bekijk wat ik in een jaar allemaal lees. Heel veel tijdschriften en boeken. En je kunt bij wijze van spreken iedere week weer opnieuw gaan. Ik vind het nog steeds een hele goede manier om veel mensen de gelegenheid te geven om te kunnen lezen ed. En daar heb ik graag 46 euro per jaar voor over.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik wist niet dat er zoveel verschil zat in de bibliotheken. Voor mijn abonnement van €45 mag ik 25! boeken tegelijk lezen. Wij doen dus met 4 personen met één abonnement :-). Slim van je om even te wachten. Leuke verrassing voor in de herfstvakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, fijn dat die mevrouw dat zei! Voor hetzelfde geldt had ze het niet gezegd en dan zou je over 2 weken toch balen ;-)
    Wij zijn hier ook lid van de bieb, dochters allebei zelf een (gratis) pas, en manlief en ik doen samen. We halen het er zeker uit: we kunnen via internet boeken uit o.a. de grote bieb in Rotterdam gratis reserveren en gewoon in 'onze' bieb afhalen- echt ideaal! En dan de tijdschriften... hebben zelf inmiddels alle tijdschrift abonnementen opgezegd en lezen ze via de bieb! Da's pas besparen :-)

    BeantwoordenVerwijderen