woensdag 16 september 2015

{ BLIK VOOR BLIK }

Naar aanleiding van mijn vorige bericht kwam meermalen de vraag naar voren hoe het dan zit met het 'opeten' van de voorraad. Die moet immers ook weer aangevuld worden. Dan schiet je er toch geen cent mee op? Klopt. En klopt ook weer niet. Kijk maar:

Ten eerste is er de vraag waarom we überhaupt een voorraad aan zouden moeten leggen. Uit ervaring is gebleken dat het wel degelijk handig kan zijn zo af en toe een (snelle) greep uit de kast te kunnen doen. Een voorbeeld hiervan is onverwacht bezoek, een spontane mee-eter, een staking, het wegvallen van één of alle inkomsten.. Of jij of één van je gezinsleden wordt ziek, komt te overlijden.. je hoofd staat dan wel ergens anders naar. Ook al eens gedacht aan simpel flink bar weer (waardoor je gasten een paar uur of zelfs een dag en nacht langer zullen blijven) of een gesprongen waterleiding? Het zijn zo maar een paar voorbeelden, maar ik denk dat we inmiddels allemaal zelf of wel iemand in de kennissenkring hebben die ergens één van deze momenten heeft meegemaakt. En wat doe je dan?

De voordelig samengestelde maaltijd van gister. Krieltjes (reclame), winterwortel (reclame), kipfilet en kastanjechampignons (left-over).
Zorg altijd voor een goede kruidenvoorraad; je maakt er in een handomdraai een simpele maaltijd bijzonder mee!

Het is daarom fijn ergens in huis een plank vrij te maken voor de eerste basisbehoeften. De simpel weg te zetten etenswaar in blik, glas of plas... aarrgghh! Ja ik weet het.. sommige etenswaar zitten nu eenmaal het best verpakt in...  :o(

Begrijp me heel goed: die plank hoeft niet in één keer vol! Het kàn wel.. maar dan betaal je een flink bedrag ineens en sla je jezelf een enorm gat in je vastgestelde boodschappenbudget. Wat dacht je van een extra pak rijst of pasta mee naar huis? Of één of twee blikjes vis? Groenten, koffie, suiker, bloem? Een pak water misschien?


Het klopt, ik héb deze week een paar artikelen uit de voorraad op het menu staan, maar als ik volgende week weer een slimme inkoop kan doen en een euro of twee, drie over weet te houden...

Denk er eens aan. Start vandaag met het uitzoeken van een mooi hoekje in een kast, kelder of schuur. Neem bij de volgende (week)boodschappen een blik bonen en vlees (bijvoorbeeld ingeblikte of gedroogde worst) mee en in nood heb je in combinatie met de standaard in huis zijnde rijst (zeg me dat je dat inderdaad altijd wel in huis hebt staan!) heb je je eerste maaltijd al in huis. De week erna neem je nog een blik wortelen, blik tonijn.. Langzaam aan, steeds een blikje meer, met over een aantal weken je echte eigen indoor-supermarkt. Weet je wel hoe heerlijk rijk dat voelt?!

9 opmerkingen:

  1. Mijn kinderen noemen onze kelder "mama's AH XL"!
    Ze wonen intussen niet meer thuis maar het gebeurd nog regelmatig dat ze even gaan shoppen voordat ze weer naar hun eigen huis gaan. Als ik ze iets mee kan geven in combinatie met een eitje van onze kippen en wat groente uit de tuin dan geeft mij dat ook een rijk gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier net zo, even mama's winkeltje in. Heerlijk om te kunnen delen dan he.
    Ik koop ook vaak iets extra's blik van t een of ander ( liefst een glazen pot trouwens want als die leeg is gebruik ik hem gewoon nog een keer voor zelfgemaakte appelmoes, jam en dat soort lekkers ), zo hou de voorraad op peil. handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat is inderdaad een goed idee, om wekelijks een paar blikjes in huis te halen. Ik koop vaak teveel in één keer, waardoor ik ook moet kijken naar mogelijkheden om de rest van de maand mee rond te komen. Dank je voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik twijfel nog of ik dat wil doen. Maar zoals ik het bij jou lees is het wel heel nuttig en goed. Dank je wel dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Appelmoes, rode kool, soep,tomatensaus e.d. maken we zelf en wecken we, superlekker en je weet precies wat erin zit. Blikken groente en vlees koop ik niet. Wel koop ik voorraad (tomatensaus, ketchup, mayo, rijst, toiletpapier) in de bonus en ja, ook dat scheelt flink in de kosten en je bouwt er voorraad mee op. Weck jij wel eens groenten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het al wel eens gedaan, maar vind het Tot nu toe nog een te veel grote moeite en te veel gedoe. Het staat wel weer op mijn to-do lijst, maar dan eerst meer rust in de tent! ;-)

      Verwijderen
  6. Hier ook een mooie voorraad: deels in blik, deels in glas en deels zelf ingemaakt (ook in glas dus). Voelt zo rijk! En het is ook gewoon handig: kleine man was de afgelopen weken flink aan het spoken 's nachts (vaak 6/ 7 keer per nacht) dus m'n hoofd stond niet erg naar boodschappen doen, bijzondere dingen koken etc. Dus alleen de basis dingen wezen kopen (melk en kaas, vlees zat genoeg in de vriezer en fruit/ groenten kwam van de tuin) en dat is dan echt heerlijk! Nu weer rustig aan het aanvullen, net als jij beschrijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Water, meel en vis in blik heb ik altijd wel in huis net als rijst en kruiden. Groenten staan in de tuin maar blikgroenten die komen er bij mij niet in, we houden er absoluut niet van. Als je op het platteland woont hou je meer rekening met het weer b.v. melk kunnen we altijd wel bij de boer halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben geen voorraad, ik heb wel zrlf enkele groentes geweckt en hoop volgendjaar veel te kunnen oogsten op de tuin.

    Maar een voorraad behandelde groentes uit blik uit de voedingsindustrie staat me ni zo aan.

    BeantwoordenVerwijderen