dinsdag 25 augustus 2015

{ OMA'S RECEPT : BOTERKOEK }

Zo.. de kop is er af. De eerste normale allemaal-weer-in-het-gareel-dag na de zomervakantie is een feit en wij zijn er weer fris tegenaan gegaan. Heerlijk om vast te kunnen pakken aan een vastgesteld schema. Het doet ons hier in ieder geval allemaal goed  ;-)

Om het bloggen ook maar weer een frisse start te geven, deel ik vandaag ons veel beproefde boterkoek-recept. Een heerlijke koek van ingrediënten uit een standaard voorraadkast en in een mum van tijd op tafel; ideaal voor een spontane verwennerij of onverwacht bezoek!


250 gram bloem
225 gram roomboter
200 gram basterdsuiker
sap van halve citroen
snufje zout
(blanke amandelen)

Maak van de bloem, boter, suiker, sap en zout een soepele deegbal en druk met vlakke hand het deeg gelijkmatig uit in een boterkoekvorm van 24 centimeter doorsnee. Druk er eventueel langs de rand wat blanke amandelen in. Plaats de vorm in het midden van de voorverwarmde oven en bak de boterkoek in 20 minuten op 220°C gaar.

Zo simpel is het. Maar lekker!  ;o)

8 opmerkingen:

  1. Fijn dat je het ritme weer te pakken hebt en wat een heerlijke boterkoek. Mm ik ruik hem hier. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oudste had er laatste ook een gebakken.
    Vooral het citroensap ( deed ik zelf vroeger nooit) maakte de koek echt lekker!
    Ik wacht hier ( op bericht van het kraam centrum), helaas nooit zo'n vast ritme mogelijk.
    Hoewel...de kinderen zijn weer naar school en aan het werk, toch weer wat vastigheid.

    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je recept bewaard, ik ga hem ook eens maken. Hier rollen net kruidnootjes uit de oven. Ooh, lekker allemaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hij ziet er mooi uit! En gelukkig niet al te veel ingrediënten nodig.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lekker.....wou dat ik even een stukje kon proeven..hihihi...liefs van mij x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een fijn blog heb je! In de komende tijd ga ik eens heerlijk bijlezen, elke keer een paar stukjes. :-) Gisteren zou ik wat meenemen voor mijn dochter voor bij de koffie. Ik twijfelde tussen even snel in de winkel wat halen of zelf bakken. Ik heb gekozen voor havermoutkoekjes bakken en lékker dat ze waren! Boterkoek maak ik bij vlagen. Ik ga deze variant met citroensap zeker proberen!
    Groetjes, Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk weer in het ritme.
    ps ik heb roomboter eigenlijk nooit in huis hoor (A)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Verrukkelijk, dat kan niet missen.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen