maandag 31 augustus 2015

{ GRIP OP GELD - inleiding }

Steeds meer personen in ons land hebben moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Op straat hoor je vaker de woorden 'ontslag', 'uitkering', 'schuld'... Gezinnen die ontwricht worden, al dan niet door keuzes, zelf gemaakt. Een groot deel van Nederland heeft het moeilijk, raakt door alle rekeningen en verplichtingen de grip op het geld volledig kwijt. Hoe hou je zicht op dat waar tegenwoordig alles zo'n beetje om draait?

Sinds jaar en dag maak ik gebruik van een budgetlijst. Een simpel Excel-bestand met daarin alle inkomsten en uitgaven welke we over een jaar verspreid verwachten, maar daarbij ook verwerkt de werkelijke inkomsten en uitgaven die gedaan zijn. Wat ik me in al die jaren echter nog niet eerder realiseerde..


Ons hart gaat uit naar het eenvoudige leven, zo'n halve eeuw terug. Begrijp me goed, we zijn ons er heel erg van bewust dat het leven toen voor een doorsnee gezin alles van eenvoudig was, maar ik bedoel de 'simplicity' uit die tijd. Nog niets geen computer, altijd-te-bereiken-moeten-zijn telefoon of televisie.. Thuis de handen uit de mouwen deed je om jezelf in leven te houden, in de achtertuin kweekte men groenten en fruit, broodnodige boodschappen haalde je nergens anders dan bij de plaatselijke winkelier en het financiële plaatje? Dat hield je bij in een simpel, maar zeer doeltreffend kasboek of -schrift. Je weet wel, zo één waar we nu zo en toe wel eens in terug zouden willen kijken...

Het is mijn schoonmoeder die me vertelde oude kasboeken van haar moeder te hebben gevonden. Hoe fijn het is om daar even mee te gaan zitten en terug te wanen in die tijd.. Het was voor mij het besef dat ik met mijn o zo mooie, handige goedwerkende Excel-bestand werkelijk niets tastbaars aan het maken was voor later. Geen oud, opgebruikt boekje, onder in de la als we er later niet meer zijn..

Dus zijn we hier sinds een tijdje weer overgestapt op een ouderwets schrijfschrift en pen. Alle inkomsten, alle uitgaven.. ze worden netjes genoteerd. En omdat wij inmiddels een goede grip op onze financiën hebben, vertel ik graag waarom wij gebruik maken van twee kasboeken, maar ook hoe je zelf zo'n kasboek makkelijk en vooral ook effectief bij kunt houden. Maar dat wordt een volgend bericht. Eerst nog even een was naar buiten..  ;o)

9 opmerkingen:

  1. Dat zou voor ons ook wel wat zijn denk ik...
    Ook wat tastbaarder dan op de computer hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben zo slecht met excel. Komt denk ik omdat ik een prive ict-er thuis heb zitten. Maar een kasboekje zou ook wel werken voor mij denk ik.
    Ik ben nu begonnen met elke maand een vast bedrag pinnen wat ik gebruik voor uitjes, kleding enz. Ik moet iets tastbaars in mijn portemonnee hebben. Met elke keer pinnen vliegt het geld er uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Manlief houd de boekhouding bij terwijl ik inderdaad met een exelbestand de huishoudelijke uitgaven bijhoud. Geen papier rompslomp. Vroeger deed ik dat ook altijd in een schrift. Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn er de laatste tijd niet zo mee bezig. Maar dat zou eigenlijk wel moeten! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Monique, wat fijn dat ik jou ook weer gevonden heb. Ik ben lekker door je oudere berichten aan het spitten geweest. Wat heb je in de tussentijd al weer veel meegemaakt en mooie dingen bereid en gemaakt. Een lust voor het oog.
    Het brei virus heeft jou ook goed te pakken gekregen. Als je eenmaal begint.....
    Ook ik gebruik al jaren een papieren kasboek. Mijn man wil me wel overhalen tot een computer programma, maar ik vind mijn papieren kasboek veel prettiger.
    Een hele fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goed idee! Ik ben heel benieuwd hoe jij dit aanpakt. Ik begin wel eens met schrijven in een schriftje, maar houd het nooit zo lang vol. Hoe doe je dat met uitgaven die anderen in je huishouden doen, bijvoorbeeld. Houd jij die ook bij?
    Inte

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar kom ik graag later nog verder op terug. Deel 3 denk ik!

      Verwijderen
  7. Ook mijn hart gaat uit naar een eenvoudig leven van jaren terug, terwijl het ver voor mijn tijd is. Misschien ook wel de reden dat ik helemaal weg ben van de Amish en hun leefwijze en er graag over lees. Ik weet alleen nog niet hoe ik het op mijn eigen leven toe zou kunnen passen, wat ik wel erg jammer vind. Waarschijnlijk is een kasboek bijhouden ook voor mij een goed begin. Maar dan ook niet in Excel, maar in zo'n mooi schriftje. Ik kan niet wachten op de aansluitende blogposten over dit onderwerp. Mag ik vragen waar ik deze schriftjes kan vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haalde deze schriften bij een plaatselijke kantoorboekhandel. Morgen deel twee!

      Verwijderen