zondag 19 juli 2015

{ UNPLUGGED }

Het leuke aan kleine(re) kinderen is dat je nog eens samen met ze kunt spelen en experimenteren. Een maand of twee terug deden we de kids - op een verplichte vrije schooldag - een voorstel wat echt met al hun mogelijke handen enthousiast werd aangepakt.

The nice thing about small(er) kids is that you can play and experiment together with them. About two months ago, on a extra free schoolday, we were giving the kids a proposal which they enthusiastically grabbed with both hands.


Het voorstel dat ze kregen was voor één dag alle stekkers eruit. Vierentwintig uur geen gebruik van elektriciteit en daarvoor eventuele alternatieven verzinnen. Alleen de verwarmingsketel en koelkast mochten blijven zitten, de rest ging er allemaal uit. Een lol dat ze er in hadden!  ;o)  In het donker naar het toilet (het licht mocht immers niet aan), het gasfornuis aansteken met een lucifer, voor zonsondergang onder de douche en 's avonds in kaarslicht een boek of handwerk op schoot. We hielden het vol! En sterker nog: het kostte ons eigenlijk helemaal geen moeite! We dachten er niet over na, deden wat we konden en genoten die dag misschien nog wel meer dan normaal. Geen afleiding van een computer, telefoon, televisie..

The proposition which they received was: for one day, all plugs out. Twenty-four hours of no use of electricity and inventing some alternative ways to manage that. The only things being plugged in were the boiler and the refrigerator. They had so much fun! ;o) In the darkness to the toilet (no lights), lighting the stove with a match, taking a shower before sunset and reading or knitting by candlelight. We all managed! In fact: it didn't took us any trouble at all! We didn't think about it, we did what we could and enjoyed that day perhaps even more than normal. No distractions of a computer, telephone, television ..


We zijn bijna 70 dagen verder en om heel eerlijk te zijn... enkele stekkers zijn er inmiddels weer in gegaan, maar de stekker van de televisie is er nog steeds niet in geweest. Zeventig dagen! En nee.. ze hebben er nog maar een keer of vijf om gevraagd..

"Mama, mag de televisie aan?"
"Nee schat, dat gaat niet"
"Waarom niet?"
"De stekker zit er niet in.."

Zonder verder te vragen, misschien soms met een "ok", maar zonder zeur gaan ze verder waar ze mee bezig waren of pakken wat anders om te gaan doen. Het idee rijst de televisie helemaal het huis uit te doen. Zou jij zonder kunnen?

We are now 70 days ahead and to be honest... some plugs are already back in, but the television is still without power. Seventy days! And no.. the kids have only asked about it five times or so.

"Mommy, can we watch some television?"
"No, honey, you can't"
"Why not?"
"The plug isn't in.."

Without further questions, perhaps sometimes with an "ok" but without nagging, they continued what they were doing or grabbed something else to do. The idea raises to remove the television for good. Could you do without?

8 opmerkingen:

  1. Ik zou niet echt zonder kunnen, vooral omdat ik 's avonds veel handwerk en dan naar tv luister (wij hebben geen radio, ik beluister dit via de tv). Ik heb hem ooit willen buiten zwieren maar toen werd ik werd ik ziek en kon ik niet veel anders meer dan liggen en tv-kijken. Toen keek ik veel, heel veel. Ik kijk wel heel selectief, ik volg maar 2 à 3 reeksen per week en af en toe bekijk ik een documentaire of film.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. :-) hier weet de mamma ( ikdus) niet hoe de tv aangaat, serieus niet....het boeit me werkelijk niets tv.
    De groters weten het wel en de kleintjes ondertussen bijna ;-) maar grappig he ? hoe je het werkelijk niet mist?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel goed, ja zonder t.v zou ik best kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb bewust geen televisie-aansluiting. De televisie vind ik een apparaat waar je achter kruipt om maar iets te doen te hebben. En ik vind de programma's van tegenwoordig ook niet het je van het. Wel heb ik een televisie, maar die gebruik ik om op dvd aangeschafte tv-series te kijken en zo nu en dan een film. Wat ik aan series die momenteel lopen graag wil zien, bekijk ik op uitzending gemist, via internet. De meeste van mijn vrienden verklaren mij voor gek - ik ben een jonge meid van 24 en heb geen televisie, dan moet er wel een steekje bij mij los zitten. Maar ik mis het eigenlijk niet. En ik houd meer tijd over om andere dingen te doen, zoals bijvoorbeeld een boek lezen of zelf lekker schrijven. Ik denk dus dat het ook te maken heeft met keuzes die je maakt, of je wel of niet zonder televisie kunt. Gelukkig kan iedereen dat nog zelf bepalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk idee, dat zouden ze hier ook wel spannend vinden: kaarsjes aan bij de wc enzo ;-) Ik bedenk me nu dat dit eigenlijk is wat we op de tuin doen, en daar hebben we altijd zo'n vakantiegevoel! 's Avonds boekjes lezen bij kaarslicht of zingen rondom het 'kampvuur' (lees: vuurkorf). Daar vragen ze ook nooit om 'elektrische' dingen!
    Thuis hebben we overigens ook geen TV, nooit gehad en die missen we ook echt niet. Is er iets wat we écht willen zien dan kan je altijd nog op de laptop kijken. Bijv. prinsjesdag, Koningsdag, dodenherdenking of grote bijzonderheden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het hier voorgesteld, geen tv meer in huis. Maar helaas is vriendlief juist nu gaan gamen via de tv... Wordt via de pc gespeeld maar het grote scherm is natuurlijk veel leuker.... Voordeel is wel, ik kijk bijna geen tv meer! Al merk ik het met de elektra dus hij krijgt het vanavond te horen...

    Verder staat hier ook maar heel heel weinig aan. Vind zo fijn gewoon even puur borduren! Breien of lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja hoor, prima. Wij hebben een beetje een haat liefde verhouding. We hebben wel een toestel maar deze staat achter een schot op zolder, mochten de kinderen eens een dvd willen kijken dan halen we hem nog wel eens tevoorschijn. In de afgelopen jaren hebben we ook wel eens wel een aansluiting gehad maar ik denk nu al ongeveer 2 jaar helemaal niet meer en we missen er niets aan, ook van onze kinderen (inmiddels pubers) hoor ik weinig klachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb wel een toestel, maar geen abbonnement. Wat ik erop doe kan ik ook op een computer dus wat dat betreft zou ik het kunnen missen, maar TedX of docu's kijken gaat toch fijner op een wat groter scherm.

    BeantwoordenVerwijderen