donderdag 16 juli 2015

{ HAPPY BACKING }

Al ik weet niet hoeveel recepten probeerde ik uit, al ik weet niet hoe veel pakken dure meel en onbekende ingrediënten haalde ik in huis, maar maanden van proberen leverde niets meer op dan brood na brood de vuilbak in. Frustratie ten top!

Bij een zoveelste poging een écht glutenvrij broodrecept te vinden, stuitte ik via-via-via op een kookboek van Jennifer Katzinger: 'Glutenfree & Vegan Bread, artisanal recipes to make at home'. Jennifer is de eigenaar en mede-oprichter van de Flying Apron Bakery in Seattle en vooral de woorden gluten-free, vegan en artisanal (ambachtelijk) spraken me erg aan. Een kleine research en ik besloot het boek te bestellen. Niet bij een online boekengigant, maar gewoon bij onze plaatselijke boekhandelaar. Steun je lokale ondernemer!


En meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen.. Ik heb mijn research goed gedaan en de gelezen recensies kloppen als een bus. De recepten in het boek zijn makkelijk te volgen (wel even vertalen), het brood komt heerlijk geurend en met een knapperige korst de oven uit en heden.. de smáák!

Voor de alles-eters die dit lezen misschien niet helemaal voor te stellen, maar lieve veganisten en glutenvrije levensgenieters onder u... on-ge-kend! Een brood dat écht naar brood smaakt! Niet die muffe halfzachte voorverpakte fabriekssneetjes uit het schap, maar een heus heerlijk smakend en riekend ambachtsbrood!

Mocht je me komende tijd iets minder voorbij zien komen, ben ik niet op pad richting zonniger oorden, maar vind je mij vast wegend en knedend in mijn eigen vertrouwde keukentje terug..  ;o)

6 opmerkingen:

  1. Ik ken het probleem van de net niet gare broden. Ik maak gebruik van een broodbakmachine, omdat kneden mij nou niet altijd even goed afgaat. En ik vraag mij dan ook af of de recepten uit dit boek ook in een broodbakmachine gemaakt kunnen worden? En zijn er nog bijzondere ingrediënten voor nodig?

    Succes met bakken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De recepten zijn niet voor in de bbm, maar allemaal voor de oven. Dit heeft te maken met het feit dat het rijzen pas gebeurt als het deeg de oven in gaat.
      Kneden doe ik met mijn keukenmachine, maar doordat het deeg dun en zacht is, is het met de hand ook prima zelf te doen.

      Verwijderen
  2. Ook ik bak mijn g.v broden in de bakmachine. Het recept van teff gebruik ik voor al mijn broden, gaat altijd goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je eindelijk hèt recept hebt gevonden!
    Veel plezier met bakken, en eet smakelijk!
    Groetjes Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier zijn de broden ook vaak niet helemaal gaar geweest, maar meestal zijn dit de speciale broden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als alleseter kan ik toch alleen maar beamen dat een lekker en goed gebakken brood onontbeerlijk is. Wat fijn dat je een goed recept vond!

    BeantwoordenVerwijderen