dinsdag 9 juni 2015

Time

Tijd is de grote boosdoener, merk ik nu. Het is niet de wil die er niet voldoende is, het is niet de gedrevenheid die wat afgezwakt zou zijn, het is de tijd. En vooral de planning die daarbij komt kijken. Waar ik het over heb?

Time is the big culprit, I notice. It is not the will that is not enough, it's not the motivation that would be toned down, it is time. And above all the planning that goes with it. What I'm talking about?


Ons huishouden is gebaseerd op zo veel als mogelijk en steeds meer groener of milieubewuster leven. Elke dag een beetje, elke keer een stapje meer. Niet alleen het vaker zelf maken, zelf verbouwen, of bijvoorbeeld de auto laten staan. Het zit hem ook in het afval, verpakkingen die de vuilbelt op verdwijnen. Hoe krijgen we die zo klein als mogelijk?

Sinds we zelf ook sterk groener zijn gaan eten (vooral veel extra fruit en diverse soorten gemengde sla) is onze plastic afvalberg rap gestegen. En is dat juist niet iets wat we willen vermijden? Plastic in ons huis?

Our household is based on as much as possible and always greener or more environmentally-friendly living. Each day a little bit more, each time a step further. Not only self making, grow veggies, or for example leave the car. It lies also in the waste of packages. How do we get those plastics out of our house?

Since we are strongly eaten greener ourselfs (especially many extra fruits and various mixed salad) our plastic waste has increased rapidly. And is that just not something we want to avoid? Plastic in our house?


Het is de tijd, de tijd die niet gelijk wil lopen met mijn planning. Breng ik 's morgens de kinderen naar school, piep ik voor vers fruit de supermarkt binnen. Waarom toch! Bij de groenteboer lukt het me om zonder één enkele plastic zak voor een week groenten en fruit in de slaan, bij de supermarkt heb ik met alleen de appels al een zak te pakken... Het is de tijd.. de groenteboer gaat pas een half uur later open. En wat doe je dan? Heen en weer lopen? Het is precies een half uur. Later op de dag weer terug? Dan komen allerlei werkzaamheden in het gedrang. 's Middags bij het weer uit school halen van de kids? Het is in de morgen altijd zo lekker rustig..

Ik ben er nog niet over uit, maar dat het me dwars zit is wel duidelijk. Veel vitamines eten prima, maar dan zonder die enorme plastic afvalberg. Iemand suggesties? Of denk je bij jezelf.. boeiend!

It is time, the time will not coincide with my schedule. In the morning when I walk the children to school, I hop in the supermarket for some fresh fruit. Why so? At the greengrocer I manage to buy fruits ans veggied for about one week without a single plastic bag, at the supermarket, I only have to buy apples to get a bag... It's time.. the grocer opens up half an hour later. And what do you do? Walk back and forth? It is exactly half an hour. Later that day back? Then work will come in jeopardy. In the afternoon when the kids get back from school? It's always so quiet in the morning..

I'm still not over, but it bothers me, that's clear. Many vitamins food, that's fine, but without the huge plastic waste please. Any suggestions? Or are you wondering.. why worry?

10 opmerkingen:

  1. Hier in Dordrecht wordt plastic gescheiden ingezameld en dat compenseert voor mij voor dit moment voldoende. Simpelweg omdat ik vooral geen zin heb (ik geeft het toe) om een kwartier naar een, ook nog eens veel te dure, groentewinkel te moeten fietsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier gaat al het plastic in de speciale afvalzak, maar ook die is zo snel vol! Daarbij helt het scheiden van afval volgens ons niet aan de enorme afvalberg en dat is juist waar we het voor willen doen. Dat onze kinderen/volgende generaties ook nog van een natuurrijke omgeving mogen genieten.
      Dank voor je eerlijke reactie!

      Verwijderen
  2. Ik probeer ook zo min mogelijk afval ons huis binnen te slepen. Valt zeker niet mee.....
    Ik doe mijn boodschappen 1 keer in de week. Daarmee bespaar ik tijd (en geld). Ik haal zo veel mogelijk op de markt, zonder plastic dus. Als ik iets koop in de supermarkt probeer ik onverpakt te kopen en doe dat in een zelf meegebracht zakje. Bijvoorbeeld van papier of liever nog van stof. Het blijft schipperen... Ik zou wel willen dat de verpakkingsvrije winkels als paddestoelen uit de grond schieten maar helaas, daar moeten we nog even geduld voor hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die gedachte hebben wij hier ook maar al te veel! Wat is dat toch een fantastisch concept. Maar zoals je zegt; het blijft schipperen!

      Verwijderen
  3. Bij onze supermarkt kun je groente en fruit in een papieren zak doen, dan afwegen en dan het stickertje er op plakken. Als je nou zo'n stapeltje papieren zakken in je boodschappentas doet, en die hergebruikt... gewoon het prijsstickertje over het oude stickertje plakken... Idee?
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed! Nee, dat is hier nog niet. Bij de groenteboer dus wel!

      Verwijderen
  4. Wij halen altijd voor de gehele week druit in huis jawel bij de groentenboer. Nemen 2 tassen mee voor het evenwicht bij het sjouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb katoenen zakjes waar ik al het fruit in in doe. Dus alle appels, enz enz. Zo heb ik geen plastic, helaas moet ik voor de sla en sommige groentes nog wel even langs de bio winkel omdat ik ze niet los kan kopen.

    De supermarkt doet zelfs het brood zonder problemen in een katoenen zak. Misschien een idee???

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Misschien als je het op de markt haalt, dat je het plastic kunt verminderen? Ik herken het zeker. Echt heel veel zit in plastic!

    Hjuisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De groentenboer is hier al uitgestorven helaas... Ik neem verder altijd mijn eigen papieren zakjes mee, die ik heb bewaard van een andere keer boodschappen doen.

    BeantwoordenVerwijderen