vrijdag 26 juni 2015

{ NODIG }

We zijn volmaakt zoals we zijn. De maatschappij wil dat we maar kopen, kopen, kopen en van alles doen, doen, doen, zodat we maar gelukkig zouden worden. Maar de waarheid? Onvoorwaardelijk geluk is alleen in jezelf te vinden. Misschien dat we dat allemaal al weten, maar om dat ook echt te voelen moeten we onszelf de tijd, ruimte en soms een nieuw perspectief geven. Hoe meer we loslaten, hoe authentieker we worden en hoe meer we beseffen dat we krachtiger, liefdevoller, gelukkiger en meer in staat zijn invloed uit te oefenen op elkaar en deze aarde dan we zelf ooit dachten.

Met deze woorden van Emily van Where's My Office Now? kijk ik nogmaals mijn huis eens rond. Haar woorden zijn exact de woorden die mijn gedachten omschrijven. Het ís zo. We worden steeds maar weer gepushed nieuwe aankopen te doen. En we doen het ook massaal. Maar waarom? En waarvoor? Kopen we voor het kopen, het hebben.. of kopen we om dat we het product daadwerkelijk nodig hebben..


Bij ons zit de hand al langer op de knip. Alleen de nodige boodschappen zoals verse groenten en fruit, brood, vlees en aardappelen worden gedaan. Verder gaat de knip nauwelijks nog open.. Ooit kwam eens de bewustwording: heb ik het nodig? Kan ik (nog) zonder? Is het voor de heb?

In het begin sta je nog eens met artikelen in je handen, maar legt ze na het beantwoorden van bovenstaande vragen weer netjes terug in het vak. Later zul je ook gaan merken dat je de winkels waar je vroeger kind aan huis was niet eens meer binnen stapt. Want wat was of is er nu werkelijk nog nodig?

Hier gaat er als een verlengde van het niet aankopen flink de bezem door het huis. Kledingkasten gaan overhoop, speelgoed, boeken, handwerk.. alles gaat onder de loep. Wat niet nodig is gaat de deur uit. Zonder pardon naar een nieuwe eigenaar. Mond-op-mond 'reclame', schuur- of kofferbakverkoop en tot slot restanten als schenking aan de kringloop. Wie nog wél wil blijven kopen is van harte uitgenodigd dat bij ons te komen doen, vullen wij ons spaarpotje wat verder aan  ;o)

We'll keep you posted!

2 opmerkingen:

  1. Ook ik ben in de loop der jaren steeds minder gaan kopen en nu ik ga verhuizen naar een huis dat meer dan de helft kleiner is dan mijn huidige en ik echt keuzes moet maken wat wel en niet mee mag, blijk ik nog minder nodig te hebben...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hetzelfde, ik zoek het liefst op marktplaats naar dingen die ik echt nodig heb, maar vaak is een verfkwast en een pot verf voldoende om iets weer helemaal nieuw en gezellig te maken en kleding gaat naar vriendinnen of naar de kringloop en zo kan ik dingen kopen die ik echt nodig heb, bevalt prima!
    Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen