woensdag 24 juni 2015

{ DIY : MUNT DROGEN }

Het is zomer, hét seizoen van de tuinkruiden. Ook in het voorjaar en koudere herfst- en wintermaanden groeien er kruiden, maar in de zomer is de verscheidenheid aan kruiden het grootst. Je ziet het in je moestuin, maar ook in de winkel merk je het aan de prijs. Het is dé tijd om kruiden te plukken of te kopen en zo vers mogelijk te verwerken. Zo leg je voor de koudere seizoenen alvast een mooie voorraad aan.

Een heerlijk kruid om mee te werken is munt. Niet alleen vers als smaakmaker bij lamsvlees, in yoghurt of voor het zetten van een kop geurende thee, ook gedroogd wordt munt toegepast in onder andere salades, soepen en groenten- en vleesgerechten.


Favoriet hier is verse, maar zeker ook de traditioneel klaargemaakte muntthee: gedroogde thee in een theezeef en dit in gekookt water laten trekken. Muntthee helpt door zijn slijmoplossende werking bij griep en verkoudheid en heeft een genezende werking op de maag.

Het drogen van munt is heel eenvoudig. Bind wat takjes samen in bosjes en hang ze te drogen op een droge, luchtige plaats. De temperatuur mag niet hoger komen dan 30°C, dus hang de bosjes niet in de zon. Na een week zijn de blaadjes droog en kunnen ze luchtdicht en donker worden opgeslagen.

9 opmerkingen:

  1. Ja lekker. Kruiden doen veel in een gerecht, maakt het helemaal af.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo heb ik ook een bosje salie gedroogd. Ik had voor een gerecht maar enkele blaadjes verse salie nodig. De rest opgehangen om te drogen...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook hier alvast wat salie en rozemarijn aan het drogen ;o)

      Verwijderen
  3. O, is dat zo makkelijk?! Wauw, dat ga ik zeker proberen. Ik gebruik super veel munt, maar ik vind de gedroogde munt uit de winkel niet lekker. Gedroogde verse munt vind ik daarentegen wel lekker :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm.... Lekker, muntthee! 'k Heb dit jaar 3 verschillende soorten munt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je het hier meldt! Hier staan bossen munt, ik moet daar snel wat mee doen, vers krijg ik het niet op. En salie, ook zo'n goeie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk moet ik dit ook eens proberen. Bedankt voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lekker munt, wandelt gezellig door de tuin, hier en daar komt ie vanzelf op :)

    BeantwoordenVerwijderen