donderdag 11 juni 2015

{ DIY MAKE-UP REMOVER PADS }

Om nog even in de afval-sfeer te blijven (zal vast vaker gaan gebeuren, nu het een steeds groter deel van ons huishouden inneemt), laat ik je vandaag graag zien hoe ik een dagelijks weggooi-ritueel heb doorbroken. Yes! Net als SillieSullie eerder een leuke keukenrol-anekdote schreef, zo ook hier steeds minder afval door vastgeroeste gewoonten eens flink onder de loep te nemen.

To remain in the waste-atmosphere (will probably happen more often, now it takes up an increasing proportion of our household), I'd love to show you today how I've broken a daily disposable ritual. Yes! As SillieSullie previously wrote in a nice towel-anecdote, here also less waste by entrenched habits once taken a close look.


Met de afgelopen jaren liet ik steeds meer make-up aan de kant liggen en gebruik in op dit moment (nog) niet meer dan een oogpotlood en mascara. Op de één of andere manier blijven die nog in mijn ochtendritueel vast zitten, al zijn er in het weekend wel eens dagen...  ;o)

Het minderen van make-up (lipstick, blusher, oogschaduw, wenkbrauwpotlood, lipliner, foundation... om er maar een paar te noemen) gaf een flinke extra boost aan mijn budget. Want dat scheelt een berg! Niet alleen in afval, maar ook in kosten! Hoe lang doe je nu met alleen een oogpotlood.. Maar sorry, ik dwaal af..

In recent years, I left more and more makeup on the side and right now I (still) only use no more than an eye pencil and mascara. This somehow remain stuck in my morning ritual, though there are weekends...  ;o)

Decreasing my makeup (lipstick, blusher, eye shadow, eyebrow pencil, lip liner, foundation ... just to name a few) gave a hefty extra boost to my budget. Because it saves a mountain! Not only in waste, but also in cost! How long do you do with only one eye pencil.. But sorry, I digress..

Knip of snijd de lapjes op gelijke maat. Deze lapjes zijn 6 x 6 cm.
Cut the pieces to equal size. These pieces are 6 x 6 cm.
Leg de goede kanten van de stof op elkaar en naai rondom vast. Houd een gat over om de pad binnenstebuiten te keren.
Place the right sides of the fabric together and sew. Be sure to keep a hole to turn the pad inside out.

Om mijn dagelijks onnadenkende weggooi handeling te doorbreken, moest ik zelf aan de slag. En dat deed ik. Van een oude witte baby badjas (ergens onder uit de kast) en een pas gekocht katoentje (wie weerstaat een meterslange stoffenmarkt in het hart van het dorp?) maakte ik mijn eigen schoonmaakdoekjes. En het werkt! Binnen no-time knip en naai je ze in elkaar en oh! Het bevredigende idee weer een stukje onafhankelijker te zijn en minder afval te produceren...  ;o)

To break my daily disposable thoughtless act, I had to get to work. And I did. An old white baby bathrobe (somewhere out of under the cabinet) and a newly purchased cotton (who resists meters of fabric market in the heart of the village?) and I made my own cleaning wipes. And it works! Within no time cut and sew them together and oh! That satisfactory thought of being a bit more independent and produce less waste...  ;o)

Naai na het binnenste buiten keren het gat nog even  met een paar steekjes dicht.
After turning the pad inside out, sew the gap with a few stitches to close.
Ik maakte voor nu negen pads: voor elke dag één, inclusief een paar reserve.
I made myself nine pads: one for each day, including some spare.

Na gebruik gaan de doekjes in een waszak en worden met een eerste handdoekenwas lekker mee gewassen. Drogen aan de lijn of (zoals ik het doe) op de kachel in de badkamer. Succes verzekerd!

After use, the wipes go in a laundry bag and will be washed along with a first laundry of towels. Line dryed or (as I do) on the heater in the bathroom. Success guaranteed!

11 opmerkingen:

  1. Dat is nog eens een idee! En het scheelt ook nog eens geld op den duur. Ik ga dit ook eens overwegen. Gebruik je trouwens wel make-up-remover? Of gebruik je wat anders als verwijderaar?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruikte een fabrieks-remover, maar aangezien de flacon leeg was... Wordt spoedig vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk idee en zo mooi uitgevoerd! Ik heb ook ooit es van die pads gemaakt, van badstof, maar raakte ze steeds kwijt in de was omdat ze zo klein zijn. Slim om dat in een apart zakje te doen. Ik denk dat ik ze ook weer ga maken, je voorbeeld is heel inspirerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een heerlijk slim idee toch weer... ik kijk nu toch gelijk anders tegen mijn wattenschijfjes aan...
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee, echter heb ik ze niet nodig :) Ik gebruik helemaal geen make-up :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk is de oplossing voor onze wegwerptroep vaak zo simpel! Voor de zeldzame keer dat ik make-u gebruik haal ik het er af met een beetje olijfolie. Helena.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een superidee zeg! Ik gebruik zelf helemaal geen make-up (ik kan nergens tegen), maar mijn dochters des te meer. Een vraagje, blijven ze zacht in de was? Want mijn dochters mopperen ook over harde handdoeken. En ik vertik het om daarvoor de droger te gebruiken, die mag inmiddels weg van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Om eerlijk te zijn: ik gebruik geen wasverzachter, dus zowel mijn handdoeken als deze pads zijn niet poedelzacht.. Zelf vind ik dit geen probleem (lees: ik gebruik ze niet dagelijks), maar voor je dochters..
      Nog een tip: laat de doekjes niet te lang 'indrogen'. Ze worden anders in de was wel schoon, maar niet vlekkeloos ;o)

      Verwijderen