woensdag 6 mei 2015

Who's gonna win?

Gelukkig.. het was ik..  ;o)  Met het in het slot vallen van de voordeur, kwamen de eerste regendruppels naar beneden zeilen, snel gevolgd door die venijnig harde hagelstenen. Jemig.. nét op tijd.. al heb ik er stiekem wel een tandje harder voor gelopen.. Buiten raast een storm of dat het herfst is, binnen staat een pot heerlijk geurende jasmijnthee boven de vlam. Na een 'help-ik-heb-een-afspraak-maar-mijn-kind-is-ziek oproep' hoeft vandaag de deur niet meer geopend en blijft die verder vandaag lekker in het slot. Volgens de gemaakte planner is het woensdagmiddag 'kids-quality-time', dusss...  ;o)

Lucky it was me..  ;o)  With the door falling in its lock, the first raindrops came sailing down, quickly followed by that viciously hard hailstones. Gee.. just in time.. though I walked a bit harder as normal.. Outside a storm rages whether it's autumn, inside a pot fragrant jasmine tea stands over the flame. After a 'help-I-have-an-appointment-but-my-child-is-sick call of my sister' I won't open the door once more today and it remains locked. According to our planner Wednesday is 'kids-quality time", soooo...  ;o)


Iedereen is bezig, ieder doet zijn ding. Voor mij betekend dat weer even een momentje pennen erbij en aan de brei. Wat heb ik dat gemist! Juist nu ik zo'n zin heb mijn nieuwe uitdaging tot een succes te maken. Want een uitdaging it is! Breide ik mijzelf (letterlijk) een muts in de rondte, nu ga ik recht toe, recht aan. En dat niet voor een paar korte pennen zoals bijvoorbeeld in een sjaal, maar hele pennen vol. En nog een hele lap ook! De snelheid zit er bij mij in dit project nog niet zo in, maar al doende zal ik ook nu weer wat nieuwe kneepjes leren.

Everyone is busy, everyone is doing his thing. For me it means a moment of knitting. Did I miss that! Right now I feel like making my new challenge into a success. Because it is a challenge! I knitted myself (literally) a hat in the round, now I'm only going straightforward. And that is not a pair of short pins, such as, for example, in a scarf, but whole pens full of stitches. And a whole lap too! My knitting speed in this project isn't high, but by just doing, I hope to learn some new tricks.


Heb jij wel eens een trui voor jezelf of een ander weten te breien? En zijn daarin wat tips of trucs te delen? Of blijf jij (net als ik eigenlijk veel te lang deed) stiekem hangen bij de kleine projecten en kun je inmiddels heel de familie wel van sjaals en mutsen voorzien? Misschien wil je wel breien, maar heb je de eerste stap nog nooit durven nemen? Hoe sta jij tegenover breien?

Have you ever knitted a sweater for yourself or anyone else? And are there any tips or tricks to share?  Or do you secretly (like I did much too long) hang out at the small projects so you now can provide all your family memebers with scarves and hats? Perhaps you want to knit, but you haven't dare to take the first step? How do you feel about knitting?

15 opmerkingen:

  1. Breien zou ik graag leren. Vooral om uiteindelijk met dikke, houten pennen en echte schapen- of alpacawol een sjaal, deken en wat al niet meer te kunnen breien. Ooit heb ik les gehad van mijn moeder, maar doordat ik er niet mee bezig bleef, ben ik het ondertussen weer verleerd. Daarbij heb ik het in mijn jeugd ook nooit op school geleerd, wat in de tijd van mijn moeder nog wel zo was. Jammer. Zelf gemaakte producten blijven gewoon heel erg mooi en leuk om te zien! En om te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw wens om uiteindelijk met eigen wol te werken is ook hier een droom. Vandaar dat ik mezelf er steeds weer een stapje verder toe zet iets nieuws te maken. Een paar jaar terug stond ik op hetzelfde punt als jij (alleen had ik wel de op school geleerde basissteken recht en averecht in mijn systeem), maar kijk me nu!

      Ik zou je graag willen inspireren en je vragen het toch eens langzaam aan te gaan proberen. Vragen staat altijd vrij en voor je het weet zul je versteld staan van je eigen kunnen!

      Verwijderen
  2. Als meisje van 16 breide ik al een trui voor mezelf, gewoon bestaand uit 4 zwarte min of meer vierkanten, die ik aan elkaar naaide. Geen charmant model, maar ik woonde in die trui.
    Maar dat was wel het enigste wat ik voor mezelf heb gebreid.
    Voor de kids toen ze heel klein waren breide ik wel, truitjes, vestjes en meer van dat.
    En nu ben ik aan het breien voor de pop van miss T. En ze wil eigenlijk ook graag een gebreid vest voor zichzelf.
    Wat ik nog nooit heb gebreid zijn sokken, dus misschien dat dit nog weleens een brei-uitdaging voor mij word.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb persoonlijk echt heel erg lang tegen de sokken aan zitten hikken, maar nu ik ze eenmaal een keer gemaakt heb. Appeltje-eitje! ;o)

      Verwijderen
  3. Ik brei voor het eerst een baby truitje en hoop deze gouw af te hebben zodat ik het volgende kan breien. Ik vind het heerlijk ontspannend en straks als het zonnetje schrijnt is het nog fijner om dit buiten te doen :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk project om mee te beginnen!

      Verwijderen
    2. Wat een leuk project om mee te beginnen!

      Verwijderen
  4. Ik brei nooit.....maar vind het zo leuk dat jij het wel doet ......heb zoveel andere leuke bezigheden...hihihihihi....liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel af en toe brei ik wel eens. Aan de ene kant vind ik het heel ontspannend en kan ik echt er heel blij van worden als het mooi wordt.. maar aan de andere kant gaat het zooo langzaam in tegenstelling tot mijn haakwerkjes. Vaker wordt de haaknaald er dus bij gepakt..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een aantal jaar geleden breidde ik voor Ben een vest en inmiddels heb ik voor mezelf ook al drie keer een vest gebreid. Toen mijn meiden klein waren breide ik wel een enkel truitje of vestje, maar toen vond ik het gewoon nog niet zo leuk. Tegenwoordig ben ik altijd aan het breien of haken... heerlijk... En ja de hele familie is voorzien van sjaals...haha...
    Fijne dag,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Hier inmiddels ook. Leuk om te lezen dat je ook zo af en toe een groot project breit!

      Verwijderen
  7. Ik blijf maar sokken breien omdat ik alleen onder toezicht;) een trui zou kunnen breien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Tanja.. ik had het juist andersom: een trui lukt me wel, maar die sokken! Nu ik toch eindelijk die sokken heb gemaakt, durf ik je wel te zeggen dat ook jij een trui zou kunnen maken! Beginnen met een heel simpel model en niet binnen een week resultaat willen zien. Net als de sokken, denk ik ;o)

      Verwijderen
  8. Vroeger...toen mijn moeder nog leefde, toen durfde ik het aan om een tui voor mezelf te breien.
    Wetende dat ze me wel uit de penarie zou helpen als ik echt de fout in ging.
    Sindsdien is het simpel spul wat ik brei, maar wel met veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooie herinnering!
      Toch blijkt een trui niet eens zo moeilijk te zijn als misschien gedacht wordt. Ik heb een heel eenvoudig model met duidelijke breibeschrijving. Een kind zou bijna de was kunnen doen ;o)

      Verwijderen