zondag 3 mei 2015

Och lieve..

'Mei niet te koud en niet te nat, vult de schuur en ook het vat'

Is het écht al weer zo lang geleden? Anderhalve week hield ik me hier wel heel erg stil.. Jeempie! Sorry voor de onderbreking *Ü*  Het zit zo.. het is een beetje druk hier thuis..  ;o)  Ja, ik hoor het je zeggen, bij wie niet? Het is ook zo; we lijken allemáál wel tot onze kruin in die maffe drukte te zitten..

Het kleine stukje op weg naar mijn allereerste zelfgemaakte trui..

De drukte hier komt gelukkig voort uit een paar leuke ontmoetingen, interessante aanvragen en bewust gemaakte keuzes. Mijn medewerking is gevraagd voor een promotiefilm ten behoeve van een armoedeconferentie, de prachtig geïllustreerde voedingswebsite 'Propvol' heeft mij uitgenodigd een gastblog te schrijven, we schreven hier thuis een businessplan, deden klantenwerving en oja! Er is ook nog zo iets als het huishouden en diverse activiteiten in en om ons gezin zoals school, sport, vriendjes, family-time..

Het laatste is misschien wel het vervelendst om te 'moeten' laten schieten. Samen rond de tafel met ouderwets een spel op tafel, moeders aan de brei al luisterend naar de kinders die een prachtig blokkenparadijs aan 't bouwen zijn, manlief aan de handicraft..

Salie voor een kopje helende thee

Nu er even een gaatje tijd is gaan we er voor zitten en zetten een handzaam werkschema op. Een schema met daarin tijd voor de nodige afspraken, maar ook begrensde tijdsblokken voor arbeid, handwerk, tuinieren en ontspanning. Als we zonder overzicht de weg kwijt raken, is een gebalanceerd schema handig om de rust-draad weer op te pikken.

Leef jij buiten de standaard agenda om met een schema of planner? Wat is jouw manier om in alle drukte voor jezelf en gezin (genoeg) rust te vinden? Lukt dat eigenlijk nog wel?

7 opmerkingen:

  1. Jazeker leef ik buiten mijn standaard agenda volgens een planner... Ik ben gek op lijstjes en elke dag maak ik een lijstje van wat ik die dag allemaal wil of moet doen. De 'dingen' uit de gewone agenda pas ik daarin en zo vullen mijn dagen zich supersnel... Maar al die inspanning is voor mij meestal ook ontspanning, want mijn dagen vullen zich met heel veel leuke dingen, naast het gewone huishouden en de gemaakte afspraken...
    Ik zou niet zonder lijstjes of planning kunnen...
    Fijne nieuwe week,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier geen lijstjes. Al zullen ze wel moeten gaan verschijnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, ik ben een erg slechte planner!
    Eerst acht dagen werken, vaak moe na een werkdag en niet tot flinke karweien in staat.
    Dan volgt ( deze week tenminste) het weekend, ik weet dat dochterlief en haar vriend het weekend meestal hier zijn en wil daar alle tijd voor maken. Snel wat door het huis racen.
    We hadden een heerlijk weekend!
    Met dochterlief naar de kringloopwinkel op Zaterdag, daarna samen op de thee in de tuin bij een goede vriendin. s' Avonds kwam ook het vriendinnetje van jongste en hadden we een fijne avond. Zondag naar de Swan market, en nog even samen eten voor ze naar huis gingen. En nu?
    Nu is er een enorme berg werk( en een nog grotere stapel strijkgoed) waar ik even tegen aan zit te hikken!
    Even nog hier en daar lezen, en dan een schop onder mijn....en aan de slag, het komt wel goed. En ik heb een heerlijk weekend gehad, dat geeft ook een berg energie ( en heerlijke mijmermomenten).
    Maar Plannen? Nee, dat heb ik echt niet onder de knie!
    groetjes, Franca.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vaker nee zeggen tegen afspraken/ werk of dingen verschuiven. Een mens kan gewoon niet alles tegelijk, ookal denken we soms van wel. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je schetst een mooi beeld, kinderen een spelletje, moeders aan de brei en vader timmert een vogelhuisje hahahaha. Zo is het hier niet heeeel vaak hoor ;-) Ik plan weinig, probeerde ooit met een weekschema te leven, een vaste dag voor bijvoorbeeld bakken, maar dat werkt voor geen meter hier. Ik ben van de spontane ingevingen, anders functioneer ik niet. Daardoor ben ik ook goed in staat om spontaan family-time te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Qua huishouden volg ik soms de planning van Fly Lady, hoewel dat niet zo goed werkt als je het maar soms volgt natuurlijk :-)
    Ik heb eigenlijk heel hard een planning nodig, maar weet gewoon niet hoe ik moet beginnen, vergeet er altijd weer dingen op te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen