maandag 25 mei 2015

My world upside down

Tis weer even geleden hé? Ja.. ik weet het.. Er gebeurde ineens zo veel! Ik leg het je graag even uit:

Ik en mijn lijf zijn geen vriendjes. Nooit geweest eigenlijk ook. Al twintig jaar loop ik huisartsenpost en ziekenhuis in of uit. Verder dan óf weer dezelfde medicijnen óf weer een antibioticakuur kwam ik meestal niet. Vermoedens kwamen met de jaren, maar bevestigingen bleven uit. Met steeds zelf maar het heft in handen, proberen en ook steeds weer niet snappen wat nou wel, wat nou niet..

Echt mijn allerlaatste hoop had ik gevestigd op een alternatieve arts, hier dicht bij in ons eigen dorp. Naast zijn opleiding tot arts en huisarts, studeerde hij Chinese en westerse kruidengeneeskunde (Fytotherapie), orthomoleculaire voedingsgeneeskunde en homeopathie. Kijk.. now we're talking! Dat is tenminste meer in ons 'zo-groen-als-mogelijk'-straatje..  ;o)

It has been a while right? Yes.. I know.. There was suddenly so much happening! I'll put it out to you:

Me and my body aren't friends. Never have been actually. For about twenty years I walked GP and hospital in or out. Beyond either the same medication or again some antibiotics, I usually didn't get anywhere. Suspicions came with the years, but remained without confirmations. With taking matters in own hands, keep on trying and not always understand what works and what not..

Really my last hope I had was on an alternative doctor, here close by in our own town. In addition to his medical training, he studied Chinese and Western herbal medicine (phytotherapy), orthomolecular nutritional medicine and homeopathy. Look.. now we're talking! At least that's in our 'so-green-as-possible'-street..  ;o)


Vijf weken terug kon ik terecht voor een eerste consult: een uur lang, gebruik makend van de Asyra testmethode. Dit is een alternatieve meetmethode om met behulp van een stroomgeleidingsmeting een (niet wetenschappelijk gevalideerde) indruk te krijgen van het complete functioneren van het lichaam en de energetische behoeften van lichaam en geest. Die beste man schrok zichzelf zowat een beroerte! Wat een verschrikkelijke verwarring in mijn lijf!

Uit de enórme waslijst van disbalans heeft hij als eerst maar de groep van voedingsintoleranties in kaart gebracht. Het bleken er genoeg! Gluten, melk, soja, pinda's, mosterd en additieven. Ik herhaal: gluten, melk, soja, pinda's, mosterd en additieven! En tja.. de opdracht die daaruit voortvloeit...

Five weeks ago, I went for an initial consultation: one hour, using the Asyra test method. This is an alternative method of measurement with the help of a current flow measurement, a guide (not scientifically validated) to receive impression of the complete functioning of the body and the energy needs of the body and mind. Those best man was startled himself apoplectic! What a terrible confusion in my body!

Out of the huge list of imbalance he mapped the first group of food intolerance. It proved enough! Gluten, milk, soy, peanuts, mustard and additives. I repeat: gluten, milk, soy, peanuts, mustard and additives! And well.. I know what to do next...


Makkelijker gezegd dan gedaan. Niet alleen het zoeken naar alternatieven (de eerste week heb ik werkelijk hónger gehad), ook het afkicken (!) van je lichaam heeft een behoorlijk impact op je gemoedstoestand. Afkicken ja.. wist ik ook niet, maar sla er maar eens een boek of website op na. Je krijgt werkelijk ontwenningsverschijnselen als je stopt met het eten van gluten!

We zijn nu een goede maand verder en ik moet zeggen dat ik aardig op weg ben mijn draai te vinden, ware het niet dat ik inmiddels ook door heb dat ik - naast de eerder genoemde voeding - ook reageer op eieren, aardappelen en tomaten.. Je snapt dat ik even van de leg ben geweest?

Easier said than done. Not only the search for alternatives (the first week I was really hungry), also kicking the habit (!) has a considerable impact on your mood. Rehab yes.. I didn't know, but take a look in a book or website and you will find out. You really get withdrawal symptoms if you stop eating gluten!

We are now a good month ahead and I must say that I'm getting well on its way, except that I now know that I also have some reaction to eggs, potatoes and tomatoes.. You understand that I was a little out of everything?


Gluten-, melk-, soja-, pinda-, mosterd-, additieven-, ei-, aardappel- en tomaat vrij.. Wat heb jij vanavond op tafel staan?  ;o)

Gluten-, milk-, soy-, peanut-, mustard-, additives-, egg-, potato- and tomato free..What do you have for diner tonight?  ;o)

20 opmerkingen:

  1. Pfff, ja dat valt allemaal niet mee......
    Misschien een idee om eens op Paleo sites te kijken. Ik weet niet of je het principe kent maar ik eet sinds ruim 2 jaar volgens dit principe en voel me er top bij! Ik snap dat jij en ik natuurlijk niet hetzelfde zijn maar de recepten zijn zuivel vrij, graan vrij en suiker vrij. Dan heb je dus al een deel van je "verboden voeding" verbannen.
    Heel veel succes! En ik hoop natuurlijk dat je er van opknapt!
    Groet,
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben met mijn zoektocht inderdaad vaak bij Paleo recepten terecht gekomen, maar merk ook dat daar veel ei wordt gebruikt. Ik pik er zeker wel wat van op, dank voor je tip!

      Verwijderen
    2. Op sites over veganisme staan vaak tips over eivervangers. En (ik weet het niet zeker maar dacht zoiets ooit gelezen te hebben) ze hebben bij de Tuinen een eivervanger zonder gluten........

      Verwijderen
  2. Zonder gluten eten valt nog mee, maar bij jou is het veel meer dan gluten en dat lijkt me erg lastig. Als je er maar van opknapt. Sterkte vooral het blijft eerst zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is nog al wat en ik vind het erg knap hoor hoe je het doet. Wij eten hier wel vaker nu veganistisch maar zonder een eitje of soms een stukje kaas. Het zou wel kunnen maar poef lijkt me vrij lastig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou, dat is niet mis!
    Hopelijk lukt het om lekkere en gezonde recepten te vinden!
    Maar dat gaat je vast lukken. Het kost alleen wel veel tijd hè, toen ik begon met bewuster en puurder eten had ik het idee dat ik alleen nog maar aan eten kon denken.
    Hopelijk voel je snel resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O jee, dat is nogal wat zeg... Heel erg veel tegelijk... En nu maar hopen dat wanneer je al die vervelende dingen laat staan (en daar een deugdelijke vervanging voor gevonden hebt, die weer goed samenkan met andere vervangingen...) , dat je lichaam dan nu eindelijk eens een balans weet te vinden waarbij je dan eens lekker in je vel komt te zitten. Ik gun het je zo...
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Glutenvrij eten is hier wel gewoon, jongste dochter heeft coeliakie en moet dus glutenvrij leven. Wij aten vanavond een warme salade van gebakken kipstukjes met sperziboontjes, mais, witte bonen, kriel aardappeltjes, paprika en courgette, gekruid met peper, zout, tijm, rozemarijn en peterselie. En wanneer je de krielaardappeltjes weglaat of vervangt door quinoa of rijst, zou jij deze ook kunnen eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pff! Dat is nogal wat! Heel veel succes met het zoeken naar goed en lekker eten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tjee...lijkt meent makkelijk....succes met het vinden van je weg hierin...liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oooo sch.. , niet echt handig in onze maatschappij met supermarkten vol van al dat spul. Ik hoop dat je nieuwe eetwijze aanslaat. Hier http://www.forksoverknives.com/recipes/ vind je heel veel plantaardige recepten.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wel ook recepten met gluten ertussen hoor. Je moet er effe zoeken. Zitten lekkere tussen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je hebt wel een hele waslijst. Sinds anderhalve maand eet ik ook glutenvrij en ben al op de goede weg. Haalde ik vroeger potjes in huis, maak ik nu zelf pastasaus en heb ik gisteren voor het eerst kerriesaus voor over de rijst gemaakt. Vooral op mijn werk is het lastig, goed op het menu kijken wat er die avond op tafel staat en hopen dat ze het niet tussentijds veranderen en zo nodig zelf een bakje met eten meenemen.

    Het is natuurlijk vervelend dat je nu een hele zoektocht ondergaat om maar dat te kunnen eten om je beter te voelen. Maar stiekem vind ik het wel heel erg leuk dat ik deelgenoot kan zijn van jouw zoektocht en ik hoop dan ook dat je zo nu en dan wat glutenvrije recepten hier op je weblog deelt :) En natuurlijk heel veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal zeker hier en daar een recept delen Sandra. Ik mag dan misschien niet meer zomaar mee eten met de rest, de rest mag dat zeker wel met mij! ;o)

      Verwijderen
  12. poe he dat is wel een hele waslijst met dingen die je niet mag/kan eten.
    Maar het is het wel waard lijkt me als je je daar beter van gaat voelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het begint langzaamaan zeker zijn vruchten (ha!) af te werpen.. ;o)

      Verwijderen
  13. Ai, dat is inderdaad wel een hele lijst zeg, daar komt wel wat creativiteit bij kijken om dan te koken... Gelukkig ben je een doorzetter!

    BeantwoordenVerwijderen