woensdag 4 maart 2015

White lupin

Een tijdje terug deed Clarien via haar blog een voorstel: je kon je inschrijven voor een pakketje zaden van de witte lupine. Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik me nog niet bewust was van de goede eigenschappen van de lupine. Dat de plant een hele mooie bloem geeft wist ik wel, maar verder.. Omdat ik graag mijn kennis uitbreid en ons tuintje verantwoord wil vullen, schreef ik me in en mocht gisteren een envelop met de beloofde zaden ontvangen.

A while back Clarien did a suggestion on her blog: you could sign up for a package of white lupine seeds. Now I have to tell you that I was not aware of the good properties of lupine. I knew the plant gives a beautiful flower, but otherwise.. Because I like to expand my knowledge and want to fill our garden responsibly, I signed up and yesterday I received an envelope with the seeds.

Met iets meer zaden dan in eerste instantie de bedoeling was (hier kun je lezen waarom), ga ik graag in op het verzoek van Clarien en geef de helft van de gekregen zaden direct weer door. Mochten we straks zelf onze zaden tot mooie volwassen planten hebben kunnen brengen, dan hoop ik daar ook peulen van uit te kunnen delen. Samen maken we deze wereld wel een stukje mooier, toch? Of is er meer dan alleen maar het mooi van de bloem?

With slightly more seeds than was initially intended (here you can read why), I like to go with the request of Clarien and directly pass on half of the received seeds. As soon as the seeds have been able to bring beautiful mature plants, I hope to share some pods too. Together we can make this world a better place, right? Or is there more than just the beauty of this flower?


Dat is er zeker! Dankzij die heerlijke zoekmachine op mijn pc weet ik binnen no-time dat de boon van de lupine wel een heel bijzondere peul kan zijn! Niet alle lupines hoor, want ik lees ook dat er giftige varianten zijn. Wil je dus ook met deze boon aan de slag, let dan wel goed op! Je kunt de boon gebruiken in smakelijke recepten, ze blijkt vól te zitten met bijvoorbeeld calcium, magnesium en ijzer én ze heeft een goede invloed op bijvoorbeeld cholesterol en je darmfunctie. Reden te meer om extra ons best te doen er een geslaagde oogst van te maken!

Well yes, that's for sure! Thanks to the wonderful search program on my PC I know that within no time the bean can be a very special pod! But not all lupines, because I also read that there are poisonous varieties. Would you want to work with this bean also, make it well! You can use the bean in tasty recipes, they are full of calcium, magnesium and iron and she has a good effect on for example cholesterol and your bowel function. All the more reason to make an extra effort to make it a successful harvest!

Ik wacht nog heel even tot ik zeker weet dat ik de juiste zaai-instructies heb, maar dan gaan ook deze bijzondere bonen de grond in. Hoe staan jullie tegenover vergeten groenten of juist nieuwe soorten? Ga je bij het zaaien voor 'safe' of probeer je ook wel eens iets nieuws? Wij durven in ieder geval de uitdaging aan en zijn ook gék op die heerlijk ouderwetse groenten uit eigen land. We gaan weer aan de slag!  ;o)

I'll wait until I'm sure I have the proper sowing instructions, before these particular beans go into the ground. How do you feel about forgotten vegetables or new species? Are you going to sow for 'safe' or sometimes try something new? We dare to take any challenge and are crazy about those lovely old-fashioned vegetables from our own country. Let's get back to work! ;o)

3 opmerkingen:

  1. Ten eerste wat een prachtige kopfoto!!
    Qua zaaien probeer ik elk jaar weer iets anders. Want dat houd het ontdekken in de moestuin zo leuk. Plus je leert er natuurlijk super veel van!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt inderdaad een heel nieuwe header Monique, echt een beauty...
    En wat leuk zeg, de zaden van de witte Lupine. Ik heb een paar jaar geleden wat zaden van mijn zusje gekregen, van de blauwe variant. Daar heb ik zeker twee zomers na elkaar heel veel plezier van gehad. Ik mag wel een notitie voor mezelf klaarleggen, dat ik weer even nieuwe zaden ga zaaien, er liggen er nog in de kast, nog van die bloemen van de zaden van mijn zusje...
    Fijne avond,
    liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn lievelingsbloem! Ik wist niet dat er ook niet giftige soorten waren!

    BeantwoordenVerwijderen