maandag 16 maart 2015

Homemade bread

Vergeleken met vorige week was het weer niet aantrekkelijk genoeg om op de knietjes de tuin te gaan doen, dus bleven we lekker binnen. Met ieder tijd voor zijn eigen hobby kwamen het weekend heerlijk door.

Compared to last week, the weather was not attractive enough to work in the garden, so we stayed cozy inside. With everyone doing his own hobby, the weekend ended to soon.




Zaterdag pakte ik er weer mijn pennen bij en zette er wat steken op. Met een prachtig wolletje uit mijn voorraad had ik binnen een dag weer een project af. Het is wéér een winterse muts (I know..), maar 1: ik kan er mijn 'skills' mee verbeteren, 2: mijn lichaam ontspant zo lekker als ik aan het handwerken ben, 3: mijn roerige gedachten zetten zichzelf op een rij, 4: het is een heerlijk even-tussendoor-snel-resultaat werk, 5: het zou zomaar spontaan een cadeau voor iemand kunnen worden en 6: als nummer 5 niet 'nodig' is: aan mutsen heb ik gewoon nooit genoeg!  ;o)

Saturday I picked up my empty knitting needles and made some stabbing. With a nice looking yarn from my stash I finished my project within a day. It is yet another winter hat (I know...), but 1: I can improve my skills, 2: my body relaxes as I'm crafting, 3: my troubled thoughts put themselves back in a row, 4: it is a nice fast result work, 5: it spontaneously might be a gift for someone, and 6: if number 5 isn't necessary.. you never have too much hats, right?  ;o)



Zondag kwam er een heerlijk zelfgemaakt brood op de plank. Ietwat meer bewerkelijk dan een standaard brood, omdat er vers geraspte kaas en zongedroogde tomaten doorheen gaan, maar zeker geen moeilijk recept. Het recept komt uit het 'Broodmachine Bakboek' van Jennie Shapter. Al een oud boek (2002), maar de recepten zijn er zeker niet minder om!

On Sunday we made a delicious homemade bread. Somewhat more laborious than a standard bread, because freshly grated cheese and sundried tomatoes go through, but certainly not a difficult recipe. The recipe comes from the 'Broodmachine Bakboek' of Jennie Shapter. An old book (2002), but the recipes certainly aren't less!



Gek eigenlijk.. dat zelfgebakken brood zo lekker is, maar we toch elke dag nog brood bij de bakker of supermarkt halen. Echt bewerkelijk is het bakken niet. En zou het qua kosten veel uitmaken? Wel met een supermarktbrood van 50 cent, maar dan praten we ook over een smaakverschil. Wat als..

Funny really.. homemade bread is so good, but we still get every day bread at the bakery or supermarket. Would it matter much in terms of cost? With a supermarket bread of 50 cents, yes, but then we also talk about a difference in taste. What if..



Misschien gaan we ons broodbakken maar eens een stukje uitbreiden en zetten we ook door de week de machine wat vaker (of misschien wel dagelijks) aan. Er zijn verschillende bloggers (waaronder misschien wel de bekendste: Teunie) die zelf hun dagelijkse brood bakken. Hoe is dat bij jullie? Bakken jullie wel eens een brood? Of bakken jullie juist altijd zelf je brood? Wat zijn je ervaringen, zou je ze willen delen?

Maybe we expand our breadbaking a bit and use the machine more often during the week (or perhaps daily). There are several bloggers (including maybe the best Dutch known: Teunie) who bake their own daily bread. How is that with you? Do you ever bake your own bread? Or do you always bake your own? What are your experiences, would you care to share them?

14 opmerkingen:

  1. Je hoor, hier bakken we regelmatig brood. Gewoon omdat het zo lekker is! Wij zijn gek van het nietknedenbrood gebakken in een pan uit de oven. Ik heb het van de site van de achterbergjes. Dit weekend lekker witte achte bolletjes gemaakt ook van deze site.
    Omdat ik de laatste tijd abnormaal allergisch reageer op bepaalde producten ben ik erg bezig om zonder E hummers te koken en bakken. Ik hoop dat ik daardoor beter functioneer, Het broodbakken wil ik ook weer vaker gaan doen. Maar ja.....ook al is het niet zo veel werk, tijd heb je wel nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor ons zijn onder andere al die rare toevoegingen in eetbare (en eigenlijk ook huid-) producten de reden dat we steeds meer zelfvoorzienend zijn geworden.

      Je hebt gelijk wat de tijd betreft, daarom denken we er aan de machine de avond ervoor al te vullen, 's nachts te laten draaien om in de ochtend vers brood te hebben.

      Verwijderen
  2. Wij bakken iedere dag ons eigen brood, nu al zo'n twaalf jaar lang. En het grappige is dat onze kinderen juist het brood uit de winkel als verwennerij zien als we dat op vakantie eens eten. En het ligt er een beetje aan bij welke molen je het meel koopt maar in ons geval is zelf bakken ook nog eens echt goedkoper. Voor 1 euro koop ik een kilo biologisch volkorenmeel, daar kan ik 2 broden van bakken. Groetjes, Cato

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook hier bakken we al jaren ons eigen brood, bolletjes, rozijnenbrood etc. Wij vinden dat het niet tegen het brood van de winkel (bakker) op kan, prijstechnisch al helemaal niet. Het brood is veel voedzamer en wij vinden het veel lekkerder.
    Ik voel me heel rijk als ik op zaterdag bruine broden, rozijnenbolletjes etc. op het aanrecht heb liggen, en voor de hele week weer voorraad heb (vries het altijd in sneetjes per dag in). Kortom, ik word van zelf brood bakken gewoon een blijer mens.
    Groetjes, Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Broodbakken is niet veel werk, je weet wat je eet en dat is met 0,50 cent uit de supermarkt maar de vraag. Ik koop altijd spelt, hier zit niks anders geks in en dat kost dan ook meteen even 1 euro nog wat... Mijn wens is wel meer brood te gaan bakken, maar zolang ik nog geen echte oven heb. Blijft het een wens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij bakken steeds vaker een brood. Wel vind ik het jammer dat in mijn machine ik kleine en heel hoge broden krijg, dat is nauwelijks behoorlijk te snijden. Daarom doet de machine nu het kneedwerk voor me, waarna ik het deeg uitrol en oprol en vervolgens nog even laat rijzen. Dan bak ik het in de oven af. Inderdaad een tijdrovend werkje, maar veel er van kan tussendoor. Machine vullen voor ik weg ga de oudste naar school brengen, en bij thuiskomst het afbakken....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij bakken ook regelmatig ons brood maar soms een periode niet, dan kopen we.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bak soms een brood, met wisselend resultaat :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Laat ik nou een broodbakmachine voor mijn verjaardag hebben gekregen met een speciaal glutenvrij programma! Wij bakken ongeveer 2x per week nu....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Toevallig ga ik volgende week naar de workshop broodbakken bij Teunie, ben heel benieuwd en heb grootse plannen....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk!
      Wil je misschien nog laten hoe het is gegaan en of het je geïnspireerd heeft?

      Verwijderen
  10. Hier bakten we deze week ook weer brood.
    Drie in de oven ( Teunies recept ).
    En een keer maakte we het onszelf makkelijk: gewoon uit de broodbakmachine.
    O zo lekker dat zelfgebakken brood!

    BeantwoordenVerwijderen