vrijdag 13 februari 2015

On a mission

Ergens in de loop van vorig jaar heb ik mijzelf een missie voorgeschreven. Een missie die naar mijn idee best haalbaar is en waarvan ik verwachtte dat die niet zo moeilijk zou zijn. In de praktijk blijkt het echter toch iets minder makkelijk in elkaar te steken dan ik aanvankelijk dacht...

Somewhere last year, I set myself a mission. A mission that is most feasible in my opinion and I expected that it wouldn't be so hard to do. In practice, however, it is a little less easy than I thought..



Langzaam maar zeker bouwen zich in de keuken enkele stapels en hopen op. In het raam een stapel lege eierdozen, naast de vuilnisbak een zak voor plastic afval, een bak voor oud papier, lege toiletrollen, plastic bakjes.. Alles in de recycle voor school of zaaigoed (eierdozen, toiletrollen en plastic bakjes) óf voor het gescheiden afvoeren. Prima natuurlijk, al dat scheiden en recyclen, maar doordat we daar zo (zichtbaar!) mee bezig zijn, wordt het steeds duidelijker dat we eigenlijk nog steeds een behoorlijke berg afval produceren. En was mijn missie nou niet juist het verkleinen van onze afdruk?!

Het was afgelopen maand (waarin ik niet veel meer deed dan euhh... niks..) dat die bewustwording weer boven kwam en me deed besluiten het nu echt beter aan te gaan pakken. Denken alvorens te doen. Daar bedoel ik mee: kopen alleen als het écht niet anders kan (dat geldt voor àlle aankopen) en aankopen zo veel als mogelijk lopend, op de fiets of - als het dan toch met de auto gedaan moet worden - in één rit te doen. Dat zijn de 'regels' van vóór de aankoop. Maar dan hebben we natuurlijk ook de aankoop zelf nog..

Slowly but surely there are building up a few piles in the kitchen. In the window a pile of empty egg boxes, next to the garbage a bag for plastic waste, a bin for waste paper, empty toilet rolls, plastic containers.. Everything to be recycled for school or seedlings (egg cartons, toilet rolls and plastic containers) or to abduct separate. Fine of course, all that sorting and recycling, but because we are so (visible!) doing this, it is increasingly clear that we actually still produce a mountain of garbage. And wasn't the mission just to reduce our footprint?!

It was last month (in which I didn't do much more than euhh... nothing..) that awareness surfaced again and made me decide to really do better. Think before we do. What I mean is: only buy if there is great need (that applies to all purchases!) and buy as much as possible on foot, by bike or - as it needs to be done by car - all in one ride . These are the "rules" before purchasing. But then we also have the purchases themselves..



Eén van de grootste uitdagingen vind ik het zo veel mogelijk onverpakt of plastic-vrij aankopen doen. Afgelopen week heb ik eens kritisch gekeken naar wát er zoal in de plastic afvalzak verdwijnt en probeerde voor elk item een plastic-vrij alternatief te verzinnen. Ik kwam er achter (nou ja.. wist het natuurlijk wel, maar werd even nog wat sterker met de neus op de feiten gedrukt) dat er vooral veel groenten en/of fruit in plastic verpakt zit. Aardappelen, een krop sla, gemengde sla, appels, komkommer.. zomaar wat voorbeelden; allemaal in een plastic omhulsel..

Vlees en vleeswaar, kaas, kruiden, (gekregen) toetjes, snoep voor de kids, een verantwoorde meuslibar.. Dan heb ik het nog niet eens over wasmiddelen of sapflessen (niet dat wij die gebruiken, maar om nog wat aan te geven)..

One of the biggest challenges is to buy as much as possible in bulk or plastic-free. Last week I looked critically at what kind of things disappeared in the plastic disposal bag, trying to invent a plastic-free alternative. I found (well.. I knew of course, but it was just a bit stronger to face the facts printed) that there are a lot of fruit and vegetables packed in plastic. Potatoes, (mixed) salad, apples, cucumber.. just some examples, but all in a plastic shell..

Meat and meats, cheeses, spices, (received) desserts, candy for the kids, a meuslibar.. And I don't even talk about detergents, juice bottles (not that we use them but to indicate some). 


First signs of spring in the air!

Het is waarom ik een aardig deel van onze boodschappen op de markt ging halen. Weer een hele beleving, al zeg ik het zelf, maar met veel nee-en en rare uitspraken is het me gelukt een flink deel van de boodschappen plastic-vrij aan te kopen. Nog niet alles, maar voor weer een eerste keer vond ik het aardig geslaagd  ;o)

Maar volgende keer meer hierover; voor nu eerst maar een heel fijn weekend!

It's why I decided to fetch a nice part of our groceries at the lokal market. Again a whole experience, if I say so myself. With a lot of no's and some strange statements I managed a large part plastic-free purchases. Not all, but for another first time I thought it was pretty successful.

Next time more about this; for now I want to wish you all a nice weekend!

5 opmerkingen:

  1. Hee, je bent er weer of niet? Leuk!
    Lieve groeten Marike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer het ook,minder afval.
      Tenminste: dan maak ik eigen afwasmiddel, zodat ik geen plastic flessen bij hoef te kopen , maar dan wast het toch niet zo schoon en ga ik terug naar mijn oude middeltje.
      Of in neem me voor weinig meer te kopen ( lukt prima als het over nieuwe dingen gaan, maar zet me in een kringloopwinkel...) en dan komt er dat uitstapje met een vriendin naar de kringloopwinkel en daar vind ik niet alleen boeken voor mezelf, maar ook die handige schaaf voor een vriendin, die vertelde nog steeds witte kool met een kaasschaaf te snijden en dat ze beu was. En ik vind....vul maar in. Kortom, ik ga met te veel spulletjes de deur uit ( die dus vervolgens hier de deur weer binnen komen).
      Dus ik ga je volgen en van je leren!
      groetjes, Franca.

      Verwijderen
  2. Goed van je om daar mee bezig te zijn! Wij kopen ook steeds meer zonder plastic verpakking.
    Zo kopen we de groenten nu bij de groenteman, sponsoren we hem ook meteen ... en vlees gaan we vanaf komende week bij de slager kopen. Net als vleeswaren e.d. Kaas komt van de kaasboer die hier elke week langskomt aan huis.

    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het valt inderdaad niet mee om dingen zonder verpakking te kopen. Vooral broccoli stronkjes! Die zijn allemaal apart verpakt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen